LinkedIn – varför och HUR du ska vara där

LinkedIn – varför och HUR du ska vara där

Har du tänkt ”jag borde finnas på Linkedin – alla andra verkar vara där” eller har du kanske redan en Linkedin-profil, men som du inte rört sedan du skapade den för fem år sedan? Lugn, vi har guiden som tar dig från rookie till stjärna i det sociala nätverket.

7 strategier som gör dig till Linkedin-stjärna

  • Bestäm målet med din profil
  • Klargör din målgrupp
  • Ta fram din story
  • Besök andras profiler
  • Tydliggör ditt personliga varumärke
  • Skaffa självinsikt och inventera din kompetensprofil
  • Satsa på en 100-procentig komplett profil och få stjärnstatus. Det ökar chansen att folk hittar dig via sökmotorer.

Linkedin lanserades redan 2003, men de flesta betraktade länge nätverket som något som bara var till för aktiva jobbsökare. Men de senaste åren har det snabbt gått upp för allt fler att Linkedin är navet för hela karriären. Här stärker du den professionella bilden av dig själv, här bygger du nätverk och här håller du dig uppdaterad på din bransch och ditt yrke.
– Alla börjar förstå nu – ”herregud, jag måste ju marknadsföra mig själv!”. Folk tar referenser på nätet innan de tar kontakt. Man kollar helt enkelt upp personen på Linkedin för att se om det är värt att träffas, säger karriärexperten Charlotte Hågård, författare till nya boken ”Stick ut på Linkedin! Så blir du framgångsrik”.

En stor del av hennes arbete är nuförtiden att lära människor hur de ska använda Linkedin för att boosta karriären. Hon kommer till exempel snart att för andra gången på ett halvår ha frukostmöte i ämnet för Finanslivs läsare.
Charlotte Hågård menar att innan du så mycket som trycker på en enda tangent för att ändra din Linkedinprofil, måste du ta ställning till ett antal strategier. Först och främst handlar det om att bestämma målet med din profil, klargöra din målgrupp och att ta fram din story.
– Ha en genomtänkt idé om hur du vill uppfattas. CV är det du gjort förr – Linkedinprofilen är dit du är på väg.
– Jag har som coach läst 25 000 CV:n och 3 000 Linkedin-profiler och vet att vi har svårt att berätta rätt saker om oss; vad som ska lyftas fram och vad som ska tonas ner.

Att skriva en intresseväckande sammanfattning är det som flest missar. Här gäller det att lägga in lite passion och engagemang i profilen samt många sökord.
– Om du bara rabblar upp dina arbetsuppgifter blir det jättetråkigt. Här ska du tänka på både vad du är, kan och gör – lyft fram egenskaper, färdigheter, kunskaper och värderingar. Vad står du för? Vilket är ditt varumärke? Vilken sorts yrkesmänniska är du?

Ett bra sätt att tydliggöra sitt personliga varumärke är att låta kollegor komma med feedback om hur de uppfattar dig professionellt. Bestäm sedan några saker att utveckla din story kring.
– Ingen kan ta till sig hela ditt livs historia – ingen är SÅ intresserad, säger Charlotte Hågård.
Var också aktiv och gör statusuppdateringar, uppmanar hon.
– Om du inte kommer på något att säga själv, så gilla och dela intressanta saker.

Och när du själv skickar en kontaktförfrågan till någon – gör den personlig, iställt för standardfrasen ”Hej, jag skulle vilja skapa kontakt med dig på Linkedin”.
– Det är vanligt hyfs att förklara varför du vill ha kontakt med mig, skriv ”Hej Charlotte, jag var på ditt trevliga seminarium…”. Om folk inte tar sig fem sekunder att skriva en personlig hälsning till mig, varför ska de vara med i mitt nätverk?

 

Charlottes guide till stjärnstatus

– Jag skapade min LinkedIn-profil för tio år sedan. Jag läste marknadskommunikation och blev inbjuden av en i klassen, och sen fylldes det på med olika personer som ville lägga till mig. Efter det har jag aldrig riktigt fördjupat mig och jobbat aktivt med profilen, utan den har legat i vila.

Annika Forsberg, som jobbar med strukturerad lånefinansiering för stora företag på SEB, är långt ifrån ensam om att förvisso ha en LinkedIn-profil, men tills nu egentligen inte ha vetat vad hon ska göra med den. Nu vill hon vässa profilen, först och främst som en del i att bygga sitt varumärke internt.
– SEB är en stor bank och det finns avdelningar där de inte har någon aning om vem jag är. På det här sättet kan andra hitta mig och se att ”det du gjort passar oss väldigt bra”.

Finansliv fick vara med när Charlotte Hågård coachade Annika Forsberg mot målet att bli en stjärna på Linkedin. De konstaterade båda snabbt och med ett skratt att ursprungsprofilen var väl knapphändig.
– Du har ju för tusan inte ens en bild. Den här profilen behöver lite kärlek och omvårdnad, säger Charlotte Hågård.

Känner du att din profil liknar Annikas första? Lugn – på det här uppslaget får du också ta del av Charlotte Hågårds tips och kommentarer, som ger din profil stjärnstatus (klicka på bilden för full storlek):

linkedin profil-remake

Vanligaste felen på Linkedin enligt Charlotte:

  • Ogenomtänkt profil
  • Långt mellan uppdateringarna
  • Tråkig yrkesrubrik
  • Oprofessionellt och tråkigt foto
  • Inga sökord
  • För lite information
  • Dålig eller ingen sammanfattning
  • För få kompetenser
  • Inga rekommendationer

Text: Åsa Berner
Foto: Istockphoto

publicerad
8 april 2016
NY SPONSOR. @naprapatlandslaget är på plats när branschen springer Finansloppet den 5 september!
NY SPONSOR. @nicks.se är på plats och delar ut chokladbars till alla som springer Finansloppet den 5/9 på Stockholms stadion.
NY SPONSOR. Nu är det klart - @thenaiainitiative är på plats och delar ut dryck till alla som springer Finansloppet.
Den 5 september springer branschen Finansloppet. ✔️Start och mål på Stockholms Stadion. ✔️3,8 km i Lill-Jansskogen. ✔️Picknick och branschmingel efter loppet. ✔️Spring, jogga eller promenera i skogen. www.finansloppet.se #finans #löpning #bank #försäkring
Anmälan är öppen! #finansloppet2019
Nytt nummer! Läs om förtroendekrisen som skakar branschen. #finans #svpol #magazinecover #hållbarhet #finansliv #sustainability #cover #swedbank #finansbranschen #danske
Följ @Finansliv på Instagram