Gå direkt till textinnehållet
Patrik Adamson, vd Lysa. Foto: Alexander Donka

Lysa tar in kapital – siktar utanför Norden

Spartjänsten Lysa tar in 350 miljoner kronor i en ny kapitalrunda. Pengarna ska gå till att utveckla tjänsten och till att växa utanför Norden. »Det är en naturlig marknad för oss att titta på«, säger Patrik Adamson, vd på Lysa.

Fondroboten Lysa tar in 350 miljoner kronor i nytt kapital. Nya på ägarlistan är H&M- familjens investeringsbolag Ramsbury Invest och SEB. Finansprofilen Nicklas Storåkers är största investerare i rundan och står för 150 miljoner kronor, alltså strax under hälften av kapitalet.

– Det är ägare som har djup kunskap om finansbranschen och som är långsiktiga i sin syn på bolag och investeringar. Det tror vi är särskilt bra när det kommer till ägare i en spartjänst där det tar ganska lång tid att bygga en bra och stor verksamhet, säger Patrik Adamson, vd på Lysa till Finansliv.

Lysa har runt 100 000 kunder och ett förvaltat kapital kring 18 miljarder kronor, vilket är dubbelt så mycket som för ett år sedan.

Enligt Patrik Adamson ska pengarna gå till produktutveckling,  som samtidigt inte utesluter att fler tjänster vid sidan av fondsparande kan tillkomma på plattformen. Därutöver är planen att växa även utanför Norden.

– Vi finns sedan ett år tillbaka i Danmark och Finland men tittar även på andra geografier utanför Norden. Mifid-regelverket har fört med sig att finansmarknaden blivit mer europeisk, vilket är bra för konsumenten.

Tyskland pekas ofta ut som en potentiell tillväxtmarknad bland fintechbolag, är det intressant? 

– Den tyska marknaden väldigt stor, samtidigt som det finns aspekter som gör att den är komplex att ta sig an. Men det är en naturlig marknad för oss att titta på när vi ska ta nästa steg.

Stockholmsbörsen är ned kraftigt i år runt 30 procent, hur har det påverkat era kunder? 

– De flesta håller sig fortsatt till sina sparplaner, men vi har också en del kunder som valt att ändra risknivå. Vi har även en del kunder som valt att ställa sig utanför marknaden helt och hållet, men det är en relativt liten del.

Konkurrensen på sparandemarknaden och särskilt på fondsidan är tuffare nu än för några år sedan, hur ser du på utvecklingen? 

– Generellt sett tycker vi det är bra att det kommer nya aktörer som prövar lite olika modeller. Sedan är det upp till kunderna att välja den aktör som ger mest kundvärde, säger Patrik Adamson.