Navigera rätt i sociala medier
Oavsett om du använder sociala medier privat eller på jobbet är det viktigt att fundera på vad du vill uppnå. Här är tipsen som gör att du når ut till fler och får rätt ton i budskapet.
Så använder vi sociala medier
- 58 procent av internetanvändarna använder dagligen sociala nätverk. 77 procent uppger att de någon gång gör det.
- De som använder sociala nätverk gör det i genomsnitt 7,1 timmar i veckan, vilket är 2,3 timmar mer än för tre år sedan.
- Drygt 4 av 5 som har en smarttelefon besöker sociala nätverk i mobilen. Drygt 3 av 5 gör det dagligen. Sett till dem som använder sociala nätverk så är det en stor andel, ungefär 9 av 10, som besöker dem i mobilen.
- Facebook är största sociala nätverket bland svenska internetanvändare – drygt hälften är där varje dag, 71 procent någon gång. Användningen av Facebook fortsätter att öka med någon procent årligen. Näst störst är Instagram, som 26 procent använder dagligen och 44 procent någon gång. Twitter används av 18 procent, en minskning med 4 procentenheter från förra året.
(Källa: Studien ”Svenskarna och internet 2016”, från Internetstiftelsen i Sverige)
Sociala medier är en självklar del av vår vardag i dag. Att ta tag i telefonen och kolla senaste nyheterna eller uppdateringarna på Facebook är för många av oss det första vi gör på morgonen. Enligt studien ”Svenskarna och internet 2016” besöker över hälften av alla internetanvändare dagligen sociala nätverk i sin mobil.
Och användandet ökar snabbt – på sex år har andelen som dagligen använder sociala nätverk mer än fördubblats, från 28 procent 2010 till 58 procent 2016.
I år lägger de aktiva på sociala medier drygt sju timmar i veckan på detta. Det är över två timmar mer per vecka än för tre år sedan.
Framför allt är vi där som privatpersoner, men allt fler använder sina sociala kanaler i sin professionella roll, för att marknadsföra sig själva och sina företag.
Vad ska man då tänka på för att locka följare och effektivt nå ut med sitt budskap? Sophia Sundberg, föreläsare inom marknadsföring och kommunikation, har skrivit ”Twitterboken – smarta tips från första kvittret till att flyga fritt”, som är en manual för dig som vill lära dig twittra eller få ut mer av ditt Twitter-konto.
– Det är bra att tänka igenom vilken kommunikationsprofil man själv är, vilket innehåll man gillar.
Hon delar in i fyra olika profiler. Den första är den visuella, som gillar långsiktiga strategier och storbildstänk. Den andra gillar mest storytelling och den tredje testimonials – att höra andra personer uttala sig om produkter eller tjänster. Den fjärde profilen älskar fakta, siffror och detaljer.
– Alla är huvudsakligen någon av dem. När jag vet vem jag själv är, måste jag förstå att jag måste ta hänsyn till de andra tre fjärdedelarna.
– Om jag vet att jag älskar storytelling, som ”Redan när jag var 14 år så startade jag mitt första företag”, så får jag lära mig att ibland bara lägga ut en bild eller en kort youtube-film för att locka den visuella typen. Eller att länka till en rapport med statistik för den som vill grotta ner sig i detaljer.
Till den som ska börja skapa sig en profil på sociala medier ger Sophia Sundberg rådet att inte börja i för många kanaler samtidigt, utan välja en och utvärdera efter ett tag.
Om du ska starta till exempel ett Twitter-konto, så se till att ha en tydlig beskrivning av kontot, så att följare vet vad de kan förvänta sig för innehåll från dig. Du kan absolut prova dig fram med olika innehåll i inläggen, men var inte för ”off topic” råder Sophia Sundberg.
– Om det står ”Ostälskande, hästintresserad tvåbarnsmamma, som också är försäkringsrådgivare på Folksam”, och plötsligt handlar nio av tio av tweets om ljusstöperi, då känner jag som följare att detta var inte vad jag började följa för, och kanske slutar följa.
För dig som vill använda sociala medier för jobbsyften, är det viktigt att du skriver att du till exempel twittrar både privat och i din yrkesroll. Och är tydlig med vilken roll på företaget du har, så folk slipper blir irriterade på att du inte kan svara på deras fråga, som rör någon annan avdelning i företaget.
– Och så klart skriva något i stil med att ”Alla åsikter är mina egna” – det är en klassiker.
Alla stora företag har numera sociala medier-policies, så kolla vad som står i er policy innan du börjar blanda in jobbsaker i dina inlägg.
Att visa upp en mer personlig bild, med flera dimensioner av dig, är det som bygger förtroende – man är inte kund hos det stora företaget, utan hos Stina på säljavdelningen, säger Sophia Sundberg.
– Om du jobbar på med rådgivning på Folksam, vem vill följa kontot om du hela tiden skriver om försäkringslösningar? Det är den personliga touchen som skapar kontot. Visa vad som händer bakom kulisserna – lägg upp en bild på den stora snödrivan som blockerar entrén i dag eller ”vilken röra hos oss i dag när kontoret flyttar”.
– Det betyder inte att du måste vara privat; du behöver inte visa upp falukorven och makaronerna i lunchlådan.
För att bygga relationer med potentiella kunder och intressenter är det viktigt att du inte är för säljig.
– Det som inte fungerar är för mycket reklam, utan dela din kompetens, så du bygger förtroende, säger Sophia Sundberg.
Stina på Folksam skulle till exempel kunna dela en undersökning som visar att majoriteten har för dyr bilförsäkring, för att man angett för många mil. Eller kanske ”8 av 10 använder inte reflex – lys upp i mörkret!”.
– Det visar omtanke, och är samtidigt i linje med min verksamhet. Som följare får jag lära mig något utan att det handlar om köp, och tänker ”Den där Stina på Folksam verkar bra, henne kommer jag kontakta om jag behöver en försäkring”.
Det viktigaste för att få följare är så klart att ha ett bra innehåll, men det handlar också om att följa andra. Ju mer aktiv du själv är med att interagera med andra, desto större chans att folk hittar dig och börjar interagera med dig. Både på Linkedin och Facebook kan du vara med i, eller kanske starta, grupper och diskutera ämnen du är intresserad av.
På Twitter gäller det att hitta hashtags som dina potentiella följare är intresserad av, och börja använda dem själv. Liksom att svara, fråga något eller komma med glada tillrop till den som postar något under den hashtaggen.
– När man öppnar upp för interaktion är det viktigt att man svarar. Annars blir det som en fest där du bjuder hem någon som ställer frågor till dig, och du inte svarar.
Undantaget är om du har med ”troll” att göra, det vill säga människor som bara är ute efter att provocera, och som inte är öppna för en seriös diskussion.
– Jag skötte kontot ”Sweden” på Instagram en vecka, och hade inga förhållningsorder alls, förutom när det kom till troll. Då var det ”Do not engage!” – svara inte, det blir bara ett vedträ på elden som blossar upp och blir värre, säger Sophia Sundberg.
Om folk ställer frågor och har funderingar som du inte har svar på, besvara dem ändå i största möjliga mån.
– Om någon har frågor om Handelsbankens kontor i Spånga och du jobbar i Örnsköldsvik, svara inte ”Gud det har jag ingen aning om, jag vet knappt var Spånga ligger”, utan antingen tar du reda på svaret eller tipsar om var de kan få svar.
Centerledaren Annie Lööf är aktiv på Twitter, och är någon Sophia Sundberg lyfter fram som bra exempel.
– Jag frågade henne om det verkligen var hon som svarade själv på Twitter och hon svarade ”Jag twittrar själv. Det gör att jag inte hinner svara på allt, men det jag svarar är personligt.” Det tycker jag är så klokt, så jag säger – gör som Annie Lööf!
I effektivitetens namn kan det vara lockande att använda instrument som gör det möjligt att posta samma inlägg samtidigt på flera sociala kanaler, men det tycker Sophia Sundberg inte är en bra idé.
– Posta inte samma i alla kanaler, då tappar du det personliga. Olika kanaler har olika ton och normer.
En tweet med massa hashtags som skickas till Linkedin blir svår att läsa till exempel. Vad som kan funka tycker hon är att dela från Instagram till Facebook och Twitter.
– Men framför allt från Twitter till andra blir det svårt. 140 tecken är så lite, så man uttrycker sig mer kortfattat. Vilket är okej där, eftersom läsarna är så vana vid det, men det blir lite grekiska på Facebook för den som inte har Twitter.
Vilket socialt medium du ska satsa på, om du inte orkar hålla på med flera, beror lite på vad som passar ditt syfte. Har du en verksamhet som gör sig i bild är Instagram bra. Facebook är i särklass det största sociala nätverket, och därför bäst för att nå den stora massan. Men det är också det nätverk som de flesta väljer att hålla privat.
Vitsen med Twitter är däremot att man ska kunna prata med vem som helst om vad som helst.
– På Twitter är det kutym att lägga sig i samtal – det är det som är unikt, så är det inte någon annanstans i samhället, säger Sophia Sundberg.
Däremot är det inte alla som har anledning att vara där, menar hon.
– Alla tror att eftersom jag skrivit en bok om Twitter så tycker jag att alla ska finnas där, men det tycker jag inte alls, det är inte alla som får något ut av det.
– Däremot ska alla ha ett konto på Linkedin. Det är där man går in och kollar när man ska träffa någon för första gången. Det är också lättare att hitta dig på Google om du har en Linkedin-profil.
Vad hon vill är dock att alla ska veta om vilken affärsnytta twittrande kan ge. Och hon tycker inte det är avskräckande att svenskarnas användande av Twitter minskat något senaste året.
– På Twitter kan du börja ”prata” med en person som du annars inte hade nått fram till. Beroende på vem det är du önskar kontakt med, så kan ett minskat intresse för Twitter till och med vara positivt. Att de som är på Twitter verkligen är där för att de vill, inte för att de bara ”hakat på en trend”, säger Sophia Sundberg.
Text: Åsa Berner
Foto: Elisabeth Ohlson Wallin