Gå direkt till textinnehållet
Intervjun Kenneth Nilsson, vd Resurs Bank. Foto: Lars Jansson.

»Nischbanken kommer vara en hybrid mellan storbank och startup«

Nischbank Resurs Bank är inne i en stark tillväxtfas, men trots att marknaden öppnar upp sig har vd Kenneth Nilsson inga planer att ändra i affärsmodellen.

Det går bra för Resurs Bank. I början av februari presenterade nischbanken resultatet för det andra halvåret 2017 som landade på 549 miljoner kronor efter skatt, en ökning med 8 procent jämfört med samma period året innan. Det är bolagets bästa halvårsresultat hittills. Kenneth Nilsson är vd och koncernchef i Resurs Bank och det är en påtagligt nöjd bank-vd som tar emot Finansliv den här onsdagseftermiddagen i slutet av mars.

– Vi mår fantastiskt bra, vi har bra koll på våra nyckeltal och kunderna mår bra, säger Kenneth Nilsson.

Kenneth Nilsson

Ålder: 55 år.

Karriär: Skånska Banken, Resurs Bank.

Intressen: Jakt, friluftsliv som vandring, cykel och längdskidor.

Familj: Fru och två barn.

Bolagets huvudkontor ligger i Väla Centrum, ett shopping­distrikt ett par kilometer nordöst om stadskärnan i Helsingborg. För en utomstående kan det verka underligt varför en så stor aktör i finansbranschen har placerat huvudkontoret här. Det är dock långt ifrån en slump att grannarna heter Mio, Sova och Net on net och inte Handelsbanken eller SEB.

Resurs startade för 40 år sedan, 2001 fick bolaget banktillstånd och är i dag en ledande digital nischbank med inriktning mot detaljhandeln, privatlån och kreditkort.

Utöver klassiska banktjänster som sparkonto bygger affärsidén på att sälja olika betalningslösningar till detaljhandeln och konsumentlån till privatpersoner.

Det ena affärsområdet, payment solutions, innebär exempelvis att en kund på Mio eller Sova som vill köpa en ny säng kan ta ett lån via Resurs, välja att betala allt på en gång eller längre fram och samla lojalitetspoäng på sina köp. Sammanlagt har bolaget runt 10 miljarder kronor i utestående lån inom segmentet.

Kenneth Nilsson, vd Resurs Bank. Foto: Lars Jansson.

Det andra benet, consumer loans, riktar sig direkt mot privatkunder och har i dagsläget 14 miljarder kronor i utestående lån.

I koncernen ingår även Solid Försäkringar.

I takt med att bolaget vuxit har Resurs Bank samlat på sig en stor mängd data, vilket också är kärnan i affären. I dag finns över 5,5 miljoner privatkunder i företagets register och bolaget har ett nätverk med över 1 000 anslutna kedjor. Sammanlagt har bolaget runt 750 anställda i Sverige, Norge, Danmark och Finland, varav strax över 400 arbetar på huvudkontoret i Helsingborg.

Det är exakt 30 år sedan Kenneth Nilsson började arbeta i koncernen. Egentligen var det en ren slump att han hamnade i finansbranschen.

– 1983 tänkte jag börja studera på universitetet men jag fick syn på en annons från Skånska Banken som sökte en banktjänsteman. Det kunde väl vara kul ett tag, tänkte jag. Jag sökte jobbet och fick det.

Håll dig uppdaterad med Finanslivs nyhetsbrev

Din e-postadress kommer enbart att användas för att skicka ut nyhetsbrev och relevant information som inbjudningar från Finansliv. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

Planen var att prova på arbetslivet ett tag för att sen börja läsa på universitetet. Men det blev aldrig något sen. Kenneth stannade på Skånska Banken i fem år, men trivdes aldrig fullt ut. Jobbet kändes stelt, tillrättalagt och han hade svårt att rätta sig in i ledet. I samma veva sökte dåvarande Resurs Radio & TV en ekonomiassistent. Han sökte, fick tjänsten och efter det har han stannat kvar. Han har dock försökt sluta, tre gånger för att vara exakt. Första gången var 1995.

Kenneth Nilsson, vd Resurs Bank. Foto: Lars Jansson.

– Min dåvarande chef stod på sig och menade att jag hade mer att ge och jag fortsatte då i rollen som vd för försäkringsbolaget, Solid Försäkringar.

Han funderade på att byta jobb igen 2001. Detta var samma år som Resurs fick banktillståndet och i stället för att lämna blev Kenneth Nilsson vd för den nya banken.

2011 var han på väg att säga upp sig en tredje gång då riskkapitalbolaget Nordic Capital kommit in som ny storägare. Han var ingen stor anhängare till skiftet i ägarleden och började smida egna planer.

Han startade eget konsultbolag och hoppade på en rad styrelseuppdrag. Då kom förfrågan att bli koncernchef för hela organisationen.

– Inledningsvis var jag väldigt skeptisk till de nya ägarna. Onoff hade precis gått i konkurs och det var lite turbulens i ägarleden. Men när jag fick frågan att leda koncernen kändes det såklart som en jättespännande utmaning, säger han.

Med stödet från Nordic Capital gjorde Resurs Bank fem bolagsförvärv de kommande fyra åren, däribland norska Ya Bank. Allt har dock sitt slut och 2016 gick Resurs till börsen som ett led i att fasa ut Nordic Capital som ägare. Kenneth tycker det är tråkigt att Nordic Capital lämnar.

– De har varit väldigt bra ägare, samarbetet har fungerat jättebra och det har varit en drivkraft att ha dem i ryggen. Deras kompetens kring företagsförvärv har varit viktig för vår utveckling, säger han.

Lånemarknaden har förändrats ordentligt den senaste femårsperioden, enligt Kenneth Nilsson. Framför allt har transparensen ökat vilket satt press på priserna på konsumentlån. På sparandemarknaden går det däremot långsammare med en fortsatt stor trögrörlighet bland kunderna.

Fördelen med vår modell och databas är att vi inte måste gå via mäklare och vara lika synliga utåt i marknadsföringen.

En annan trend är att storbankerna, särskilt på lånesidan, har bytt taktik för hur de marknadsför sig utåt. Det finns en större försiktighet där samarbetspartners används i allt större utsträckning för att leda kunderna till bankerna. För egen räkning bedömer Kenneth Nilsson att ungefär hälften av Resurs kunddatabas kommer från direktkontakt med kunderna och den andra halvan från samarbetspartners.

– Fördelen med vår modell och databas är att vi inte måste gå via mäklare och vara lika synliga utåt i marknadsföringen. Vi kan gå direkt till kunden och på så sätt göra bättre affärer både för oss och för kunden, säger han.

I slutet av 2017 uppgick den totala låneportföljen till 24 miljarder kronor, vilket är 14 procent mer än året innan. Tillväxten drevs av en ökad utlåning inom samtliga banksegment där utlåningen till privatpersoner bidrog något mer på sista raden. En viktig förklaring är att bolaget både får in nya kunder och lyckas växa med befintliga. Konceptet hänger på att Resurs hittar lösningar som hjälper butikerna att öka försäljningen.

– När de lyckas, då lyckas vi också. Sedan har vi även varit duktiga på att förädla databasen och även växa inom privatlån och då växer man bra. De senaste två åren har vi vuxit helt organiskt, säger Kenneth Nilsson.

De senaste två åren har vi vuxit helt organiskt

Sedan börsintroduktionen 2016 har bolaget inte gjort några nya förvärv. I stället har fokus legat på att föra fram alla delar av banken till samma nivå.

– Vi har arbetat ifatt en del av det som bolaget inte hann med när Resurs förvärvade som mest. Tidigare låg vissa delar långt framme medan andra släpade efter. Nu är vi i fas över hela linjen.

Bolån är ett av flera segment i branschen som börjat öppna upp sig på senare tid. Enligt Kenneth Nilsson finns dock inga planer på att vidga affärsmodellen och lägga till nya affärsområden.

– Vi har varit vår affärsmodell trogen, satsat på det vi är bra på och avstått från att försöka matcha storbankerna med nya tjänster eller inom nya affärsområden med risk att bli för stora på bekostnad av kvaliteten. Det har fungerat bra och det ska vi fortsätta med, säger han.

Vi har avstått från att försöka matcha storbankerna med nya tjänster eller inom nya affärsområden med risk att bli för stora på bekostnad av kvaliteten.

Bolaget har däremot ökat takten inom digitalisering. Hygienfaktorer i den digitala miljön som mobilt bank-id och betalningar via Swish är på plats sedan i januari förra året. Bolaget lanserade också Loyo pay, en mobil betallösning som fungerar både i butik och online. Den var egentligen startklar tidigare, men marknaden var inte mogen och Resurs är inte tillräckligt stora för att driva en ny produkt på egen hand.

– Vi väntade in lanseringarna av Apple pay och Samsung pay och nu går det bra. Snart lanserar vi den andra versionen av Loyo pay, säger Kenneth Nilsson.

I takt med att kunden ställer högre krav på användarupplevelse och kundservice satsar Resurs allt mer på artificiell intelligens. Exempelvis har tekniken använts i utvecklingen av bolagets kreditbedömningsverktyg. Verktyget hjälper kundtjänstpersonalen att ge bättre service i kundernas låneansökningar och bidrar till att hålla en låg kreditförlustnivå.

I en digital värld som blir allt mer generisk kommer den personliga servicen vara avgörande för att sticka ut.

Resurs använder också den nya tekniken till att försöka automatisera så mycket rutinarbete som möjligt. Målsättningen är att personalen ska lägga så mycket tid det går på att möta och hjälpa kunderna. Kenneth Nilsson tror att det personliga mötet kommer utgöra skillnaden mellan bolagen som överlever och de som försvinner.

– I en digital värld som blir allt mer generisk kommer den personliga servicen vara avgörande för att sticka ut. Och jag tror inte det kommer vara maskinerna, utan människan som kommer kunna göra skillnad, säger han.

Målsättningen framåt är att fortsätta växa inom sin nisch, med betoning på marknaderna i Danmark och i Finland som i nuläget genererar runt 10 procent var av bolagets totala affär. Om ytterligare några år är det även möjligt att Resurs kommer växa i ytterligare länder, men bolaget är inte där än.

Enligt Kenneth Nilsson är det stora skillnader mellan kunderna i Norden, vilket Resurs fick erfara vid inträdet i Danmark runt millennieskiftet. Bolaget kunde inte marknaden och gjorde många misstag. Han säger att de har lärt sig av felstegen.

– Kreditförlustnivån skiljer sig mellan länderna men vi har god kontroll på våra risker och har en bra intjäning i samtliga länder. Inte minst så har vi byggt upp en fungerande verksamhet i varje land, vilket ger en stabil grund att stå på framåt.

En stor snackis i branschen är det nya betaltjänstdirektivet PSD2 som väntas träda i kraft i maj i år. Direktivet går ut på att en bank måste dela med sig av data till en tredje part om kunden önskar det. Kenneth Nilsson tror att PSD2 kommer vara positivt för Resurs affär.

– Vi har 55–60 procent av alla som är kreditaktiva i Sverige i vår databas. Vi vet hur kunderna beter sig, när de betalar och hur de betalar. Får vi ytterligare data kan vi bli ännu vassare och göra bättre bedömningar.

Jag tror det bara är en tidsfråga innan regelverken kommer ikapp de nya utmanarna.

Det går också att vända på resonemanget. Som aktör med mycket kunddata finns risken att konkurrenter försöker komma åt informationen. Kenneth Nilsson menar dock att den risken är begränsad samtidigt som han gärna ser ett bredare direktiv i framtiden. Han tror inte att PSD2 kommer revolutionera finansbranschen med fintechbolag som får storbankerna att gå på knäna.

– Jag tror det bara är en tidsfråga innan regelverken kommer ikapp de nya utmanarna. I stället kommer vi få se en intressant dynamik där fintechbolagen blir ett sätt för storbankerna att nå ut till nya kundsegment.

Hur står ni er som nischbank i den ekvationen?

– Nischbankerna kommer vara en hybrid däremellan. För oss blir det viktigaste att ligga nära kunden och ge dem en bra upplevelse inom våra kärnområden. Aktörerna som lyckas bäst med det kommer att överleva.

Ökade krav på regelefterlevnad är ett viktigt fokusområde framöver. Tittar man i backspegeln har kraven ökat dramatiskt den senaste tioårsperioden men är samtidigt helt nödvändigt att ha koll på som seriös aktör. Men den kanske största utmaningen hittar Kenneth Nilsson inte i regelboken utan på personalsidan.

– Vår affär drivs av människor, produkterna är inte bättre än de människor som står bakom dem. Då gäller det att säkerställa att vi har bra människor på plats så att vi är skalbara utifrån ett personalperspektiv efterhand att vi växer.

Produkterna är inte bättre än de människor som står bakom dem.

Resurs letar efter en stor bredd av kompetenser. Det är alltifrån kundtjänstpersonal till säljare till marknadsförare och IT-personal. Problemet är inte att hitta rätt kompetens, det svåra är att hitta människor med rätt attityd, drivkraft och som stämmer in på bolagets värderingar.

– Man måste ha det i sig och vara öppen, driven och trovärdig. Det är väldigt viktigt att vi har en bra mix av människor som stämmer in på det. Kompetens kan man träna sig till, det är svårare att träna sig till rätt attityd.

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord