»Östersund är ett bra upptagningsområde«
Swedbank rekryterar 60 personer till kundservice. 40 tjänster hamnar hos kundcentret på Frösön i Östersund. Planen är att arbetet ska vara klart till årsskiftet, enligt Rosita Molldén, tjänsteområdeschef kundcenter.
Swedbank har i dag kundcenter i Piteå, Stockholm, Göteborg, Östersund, och Halmstad. Att så pass många nya tjänster hamnar i Östersund beror till stor del på att det är enklare att hitta och att behålla kompetens över tid, enligt Rosita Molldén, tjänsteområdeschef kundcenter.
– Östersund och Jämtland är ett bra upptagningsområde. Vi har bättre möjligheter att behålla medarbetarna längre där, medan Stockholm och Göteborg har större personalomsättning, säger hon.
Vi har bättre möjligheter att behålla medarbetarna längre där, medan Stockholm och Göteborg har större personalomsättning
Bakgrunden handlar om den digitala utvecklingen på låneansökningar som nu ökar snabbt.
– Kunderna söker lån allt oftare digitalt. Men samtidigt kräver låneupplägg fortfarande en del manuellt arbete och kompletteringar, säger Rosita Molldén.
– Planen är att främst stärka lånekompetensen på kundcentret.
Rekryteringsarbetet har nu kommit i gång. Tanken är att processen ska vara i mål till årsskiftet.
– Jag tror vi behöver året ut för att ha lite marginal. Vi vill intervjua så många som möjligt och då tar det lite tid, säger Rosita Molldén.
Swedbank är i dag största arbetsgivare i Jämtlands Län. På Swedbank Frösön arbetar 425 personer. Förutom kundcenter finns löneadministration, intern support och enheten för facilitetsfrågor på kontoret.