Gå direkt till textinnehållet
Swedbanks Olivia Nite föreläser om privatekonomi på Ebba Brahe gymnasium. Privata pengar på schemat Ekonomiföreläsningar för barn och unga är en viktig del av Swedbanks samhällsengagemang. Olivia Nite är bankens projektledare i Stockholm och Gotland och träffar hundratals barn och unga varje månad. Foto: Tor Johnsson

Privata pengar på schemat

Ekonomiföreläsningar för barn och unga är en viktig del av Swedbanks samhällsengagemang. Olivia Nite är bankens projektledare i Stockholm och Gotland och träffar hundratals barn och unga varje månad.

Ljudnivån stiger i takt med att aulan på Ebba Brahe gymnasium fylls av 16-, 17- och 18-åringar. Utanför fönstren skymtar vattnet mellan de höga husen på Kvarnholmen i Nacka. Innanför dörrarna står två avlånga, röda plast­lådor med små fack där eleverna ska lämna sina mobiltelefoner innan de tar plats i de nedfällbara sätena.

– Mobilen tack, säger Daniella Andersson, administratör på skolan. Drickan också, lägger hon till och pekar på en burk energidryck som en av killarna har i handen.

– Nej, du kan inte lämna den här, du får gå ut och slänga den, fortsätter hon.

– Men åh! utbrister killen och himlar med ögonen innan han motvilligt vänder om och går ut ur aulan med burken.

Olivia Nite från Swedbank ler. Hon är van vid trotsiga tonåringar. Flera gånger i veckan är hon ute och före­läser om privatekonomi på gymna­sium, grundskolor och föreningar, som projektledare för Swedbanks samhällsengagemang i Stockholm och på Gotland.

– Jag föreläser omkring hälften av min tid. Annars jobbar jag aktivt med att vårda våra relationer med skolorna och kontakta nya skolor och verksamheter där ungdomar finns, för att se om vi kan få komma ut till dem. Och sen arbetar jag med att samordna de övriga föreläsarna.

Swedbank och sparbankerna har länge haft samhällsengagemang som en tydlig profil, inte minst arbetet mot unga. Redan 1926 gav sparbankerna för första gången ut Lyckoslanten, en ekonomitidning riktad till barn som bland annat innehöll den välkända tecknade serien Spara och Slösa. Lyckoslanten ges än i dag ut av Swedbank och sparbankerna till alla Sveriges grundskolor årskurs 4–6.

En annan del av bankernas engagemang är Ung ekonomi, föreläsningar som riktar sig till barn och unga i mellanstadiet och gymnasiet. Under 2022 föreläste Swedbank och sparbankerna för sammanlagt 105 000 barn och unga i Sverige.

Olivia Nite

Ålder: 28 år.
Bor: I Solna, Stockholm.
Familj: Hunden Bambi och goda vänner.
Karriär i korthet: Flygvärdinna på SAS, receptionist på Hobo Hotel Stockholm, kundrådgivare och föreläsare på Swedbank, sedan augusti 2022 projektledare för Swedbanks samhällsengagemang i affärsområde Stockholm och Gotland.
Intressen: »Umgås med mina bästa vänner, oavsett om det är ute på stan, en dagsaktivitet tillsammans eller hemma framför en bra tv-serie eller film. Det ger mig ny energi och avslappning.«

Olivia Nite har jobbat på Swedbank i tre år, och med bankens samhälls­engagemang i åtta månader. Hon är en av totalt sex projektledare runt om i landet. Även andra anställda i banken föreläser, vid sidan av sina vanliga roller, under ledning av projektledarna. Olivia Nite är stolt över sitt arbete, och lyfter särskilt fram vikten av en god ekonomisk hälsa.

– Jag brinner för att barn och unga i tidig ålder ska få både kunskapen och redskapen för att kunna skapa sig en god ekonomisk, fysisk och psykisk hälsa – de hänger ihop på flera sätt. Det finns studier på att den ekonomiska hälsan faktiskt påverkar hur vi mår, så att jag får vara en del av att lära barn och unga om pengars värde redan när de går i skolan är ovärderligt.

Under 2022 föreläste Swedbank och sparbankerna för sammanlagt 105 000 barn och unga i Sverige. Foto Tor Johnsson

Ofta återkommer Swedbank till de skolor de föreläst på, för att träffa nya klasser. Men Ebba Brahe gymnasiet har Olivia Nite och hennes kolleger inte besökt tidigare. Skolan är ny, och har hittills bara elever i första och andra ring.

I dag föreläser Olivia Nite för omkring 100 elever. När Daniella Andersson hälsat henne välkommen och det högsta sorlet lagt sig i aulan drar hon i gång.

– Hur många av er har ett extrajobb? frågar Oliva Nite.

Några spridda händer sträcks upp.

– Och hur många har sparat ihop pengar till något de vill köpa?

Nästan alla elever räcker upp händerna.

– Bra, säger hon.

Först nu när hon fångat deras uppmärksamhet presenterar hon sig och berättar kort om sin bakgrund.

Olivia Nite är 28 år, kommer från Helsingborg och har tidigare jobbat som flygvärdinna på SAS. Hon lämnade flygbolaget i samband med pandemin och började jobba med kundservice på Swedbank innan hon blev projektledare för bankens samhällsengagemang. Hon har ingen ekonomiutbildning och har inte läst på universitetet. Det tycker hon är viktigt att berätta för eleverna, även om uppmuntrar dem att läsa vidare.

– Banken är som en liten stad, det finns mycket att göra även om man inte är ekonom, säger hon till ungdomarna.

Olivia Nite berättar om det ekonomiska kretsloppet, ekonomisk hälsa, lön och sparande. Hon varvar anförandet med korta filmklipp och frågor till eleverna.

Hon har en grund att utgå ifrån, men hur föreläsningarna ser ut beror också på vad skolan efterfrågar.

– Jag pratar ihop mig med lärarna innan om vad de har för önskemål. De kanske vill fokusera på sms-lån och hur man undviker skuldfällor, till exempel. Men det vi alltid går igenom är vikten av att kunna planera och prioritera, och ha en medvetenhet om hur mycket pengar man har att röra sig med, säger Olivia Nite.

Föreläsningarna är alltid fokuserade på ekonomi generellt, och inte på Swedbank, påpekar hon. Samtidigt är bankens samhällsengagemang givetvis varumärkesbyggande.

– Allt vi gör är bankneutralt, vi ger aldrig någon information om Swedbank eller våra produkter. Men det är klart att det kan vara en fördel för oss sen, när de blir äldre, säger Olivia Nite.

Under dagens föreläsning går hon bland annat igenom hur man betalar räkningar, vad ett OCR-nummer är och vad det innebär att få en påminnelseavgift, inkassokrav eller hamna hos kronofogden. Förhoppningsvis självklarheter för vuxna, men de flesta av eleverna har aldrig betalat en räkning visar det sig när Olivia Nite frågar.

– Det gäller att hålla det på en grundläggande nivå. Vissa ungdomar har bra koll, andra inte alls. Det beror oftast på hur mycket man pratar om ekonomi hemma. I min familj pratade vi aldrig om ekonomi, säger hon.

Bankernas samhällsengagemang

Swedbank
Swedbank och de fristående sparbankerna har sedan starten haft en profil som banker med samhällsengagemang. De har flera initiativ och samarbeten riktade till unga, bland annat Veckopengens dag, Ung företagsamhet och Ung ekonomi, och har sedan 1926 gett ut tidningen Lyckoslanten till årskurs 4–6 i samtliga grundskolor i Sverige.
Under samlingsnamnet Ung ekonomi håller Swedbank och sparbankerna årligen föreläsningar i privatekonomi för cirka 100 000 barn och unga i Sverige. Föreläsningarna riktar sig till barn i mellanstadiet samt unga i gymnasiet. Bankerna föreläser även för idrottsföreningar och andra ungdomsverksamheter.

Nordea
Egna initiativ: Ekonomipejl – föreläsningar för unga. ­Matteutmaningen – en mattetävling riktad till barn.
Samarbeten: Mattecentrum, Unga Aktiesparare, Ung Entreprenörskap.

SEB
Egna initiativ: SEB Entrepreneur Camp – entreprenörtävling riktad till 16–20-åringar i Västsverige, Become your own boss – workshop för ungdomar.
Samarbeten: Mentor, Ung Företagsamhet, Ung Entreprenör, Yeos, Carrus Network, Prins Daniels Fellowship & Entreprenörsprogram, föreläsningar på universitet via initiativet F1RST.

Handelsbanken
Egna initiativ: Främst lokala engagemang inom idrott och föreningsliv, samt stöttande av unga entreprenörer. Bland annat mentorskap för Ung företagsverksamhet för gymnasieelever i Trollhättan och Uppsala, ekonomiföreläsningar på skolor i Bromma, nattvandrarna i Lerum och Bo Folkets hus i Nacka.
Samarbeten: Childhood och ECPAT.

Ändå har nästan alla eleverna ett eget bankkonto, Bank-id och Swish. När Olivia Nite berättar om bedrägerier och att du inte kan begära tillbaka pengar som du swishat till fel person går det ett sus genom salen.

Hon är skicklig på att knyta föreläsningen till ungdomarnas vardag. När hon berättar om sparande tar hon upp energidryckerna som några elever tvingades lämna utanför aulan.

– Har ni tänkt på hur mycket pengar ni kan spara om ni hoppar över att köpa en energidryck? frågar hon och visar en beräkning på hur småköp byggs ihop till flera tusenlappar på ett år.

Olivia Nite förklarar vikten av en budget, skillnaden mellan brutto och netto samt bostadslån och konsumentlån, hur ränta och amortering fungerar liksom aktier och fonder.

Hon håller omkring fem föreläsningar i veckan under skolåret. Ibland är det som här inför en hel aula, ibland för en enskild klass. Under pandemin fick Swedbank ställa om sitt arbete mot unga, och hålla alla föreläsningar digitalt i stället. Fortfarande hålls omkring hälften av föreläsningarna digitalt.

Olivia Nite och hennes kolleger föreläser även på sommaren. Då blir det i stället för idrottsföreningar, på cuper eller ute hos sommarjobbande ungdomar.

– Då kan det vara en kortare föreläsning, och sen gör vi en ekonomirelaterad aktivitet i stället, säger hon.

Både föreläsningarna och aktiviteterna är efterfrågade, enligt Olivia Nite.

– När barn och unga får frågan om vad de vill lära sig om så är privat­ekonomi högt upp på listan, speciellt i den samhällsekonomiska situation som vi är i nu efter en pandemi och med världsomständigheterna. Oftast lär de sig inte så mycket privatekonomi i skolan.

Intresset märks också under dagens föreläsning. Det är förvånansvärt tyst i aulan, trots det stora antalet elever. Men när Olivia Nite börjar dra över den avsatta timmen med några minuter hörs tydliga suckar. Eleverna börjar tröttna.

Hon rundar av med att sammanfatta det viktigaste.

– Kom ihåg att planera och prioritera, spara och värna er ekonomiska hälsa. Tack för att ni lyssnade, avslutar hon.

Eleverna applåderar. Men när Daniella Andersson säger att de måste gå direkt till nästa lektion efter föreläsningen – utan rast – möts hon av högljudda protester.

Trots det är Olivia Nite nöjd med föreläsningen.

– Det gick bra, tycker jag. De var engagerade, lyssnade och hade bra ögonkontakt. Barnen som vi träffar nu kanske inte ser det på en gång, men i framtiden har vi förhoppningsvis varit med och sått ett frö.

»Vi lär oss hur man räknar ut arean på ett blåbär, men inte hur man betalar räkningar.«

Filip Julin och Wilmer Ronder. Foto Tor Johnsson

Vad tyckte ni om föreläsningen?
Wilmer Ronder, 17 år och Filip Julin, 17 år:
– Jag tyckte den var väldigt bra. Jag fick en tankeställare om hur jag kan planera för min framtid, säger Wilmer Ronder.
– Det var jättebra. Framför allt det hon sa om att man inte kan kräva tillbaka pengar man swishat, säger Filip Julin.

Tycker ni att det saknas privatekonomi i skolan?
– Definitivt, vi snackar mest om företagsekonomi. Vi lär oss hur man räknar ut arean på ett blåbär, men inte hur man betalar räkningar, säger Wilmer Ronder.
– Vi hade lite privatjuridik i ettan, men inte så mycket ekonomi. Det hade varit kul att få veta mer om hur man sparar, säger Filip Julin.

Tim Noresund. Foto: Tor Johnsson

Vad tyckte du om föreläsningen?
Tim Noresund, 16 år:
– Den var givande, men jag hade hört talas om allt hon pratade om innan.

Tycker du att det saknas privatekonomi i skolan?
– Det kan nog skilja sig åt. Jag går natur, det är inte jättemycket ekonomi. Men vår kemilärare pratar en del om aktier och sparande.

 

Mest läst

Finansförbundets krönika

»Finansförbundet och de flesta andra parter på arbets-marknaden är överens om teorin att inflationen bäst bekämpas genom minskad konsumtion«, skriver Finansförbundets presidium.
Läs Finansförbundets krönika
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord