Så byter du jobb snyggt i en liten bransch
Foto: IStock

Så byter du jobb snyggt i en liten bransch

Funderar du på att byta jobb? Finansliv tipsar om hur du slutar utan att bränna några broar.

Du kan lyssna på artikeln i ljudformat här:


Det finns stor variation av jobb inom finans- och försäkringsbranschen men det är samtidigt en liten värld. Det är inte ovanligt att stöta på sina gamla arbetsgivare i nya sammanhang, och då vill man gärna ha en så god relation som möjligt till dem.

Finansliv har pratat med en karriär­coach och en jurist om hur du byter jobb på bästa sätt – och vad du absolut inte ska göra. Här är deras viktigaste tips:

1. Tänk igenom vad du vill

Innan du tar steget och byter jobb – fundera över vad du vill uppnå, råder karriärcoachen Ewa Helander.

– Ta reda på vad som är viktigt för dig. Varför vill du byta, vad är det du saknar? Vi träffar många som har blivit smickrade över ett jobberbjudande de fått, och så har de inte gjort någon analys av vad de vill och vart de ska, säger Ewa Helander, grundare av Karriärcoacherna.

Hon rekommenderar att du noggrant tänker igenom både dina styrkor och svagheter, samt vad som motiverar dig och vilka värderingar du tycker är viktiga. Fundera också på hur mycket tid du vill lägga på jobbet.

– En sådan analys kan man antingen göra själv eller med en vän, eller gå till en karriärcoach, säger Ewa Helander.

Hon tycker att man ska vara försiktig med att hoppa på ett jobberbjudande bara för att de erbjuder högre lön. Vissa använder sådana erbjudanden som påtryckningar för att höja lönen på nuvarande arbetsplats. Det går att göra, men var beredd på att du kanske inte får det svar du vill, påpekar Ewa Helander.

– Chefen kan säga »tyvärr, vi inte kan erbjuda högre lön, så då föreslår jag att du tar det erbjudandet om det är det du vill«. Då har man spelat sitt kort, och det är bra att fundera ut i förväg vad man ska göra i den situationen.

2. Var diskret

Om du väl har bestämt dig för att söka nytt jobb –  berätta inte det för din nuvarande arbets­givare. Det rekommenderar både Ewa Helander och Maria Liljedahl, förbundsjurist och förhandlingschef på FTF. Det kan nämligen ta tid innan du hittar rätt tjänst och dessutom finns en chans att du ångrar dig och blir kvar.

– Det är bättre att hålla det för dig själv tills du skrivit på ett nytt avtal. Risken är annars att arbetsgivaren slutar satsa på dig, säger Maria Liljedahl.

Om du behöver gå på arbetsintervjuer kan du ta ut semester en halv dag eller be att få intervju tidigt på morgonen eller sent på eftermiddagen, utanför din arbetstid.

– De flesta vet om att det är lite känsligt att söka nytt jobb, så de brukar vara diskreta, säger Ewa Helander.

Tänk på att vara diskret också i sociala medier, även i »privata« inlägg, tipsar Maria Liljedahl.

– Räkna med att det du skriver på sociala medier kommer din arbetsgivare få kännedom om.

3. Prata med chefen

När du väl har skrivit på ditt nya anställningsavtal är det däremot bra att så snart som möjligt prata med din arbetsgivare om att du ska sluta.

– Det vanliga är att man först tar kontakt med chefen muntligen. Men det är viktigt att man sedan bekräftar detta på mejl, så att det inte blir någon diskussion om när uppsägningstiden startar, säger Maria Liljedahl.

Ofta står uppsägningstiden i ditt anställningsavtal eller i ditt kollektivavtal. Annars är det lagen om anställningsskydd (LAS) som gäller, det vill säga en månad om du säger upp dig själv.

Ibland kan du komma överens med din arbetsgivare om att bli arbetsbefriad under uppsägningstiden. Det är ganska vanligt i finansbranschen, men det är ingen rättighet.

– Det är ingenting man utgår ifrån. Om du gör en sådan överenskommelse med din chef, se till att få den på papper, säger Maria Liljedahl.

4. Ha inte för bråttom

Det går också att komma överens om en annan uppsägningstid än vad som står i avtalet. Oftast handlar det då om kortare tid eftersom den nya arbetsgivaren vill att du ska börja så snart som möjligt. Men låt dig inte stressas, råder Ewa Helander.

– Det är viktigt att säga att du har en så här lång uppsägningstid och du vill överlämna på rätt sätt. Det visar även för den nya arbetsgivaren att du är lojal och tar ditt ansvar.

Om du är arbetsbefriad under uppsägningstiden kan det kännas ännu mer lockande att börja på det nya jobbet tidigare. Men tänk på att du fortfarande är anställd även om du inte jobbar.

– Så länge man är anställd kan man inte börja nytt jobb. Det går oftast att komma överens med sin gamla arbetsgivare om att sluta tidigare, men då får man inte heller lön, säger Maria Liljedahl.

5. Gör en bra överlämning

Det viktigaste för att inte bränna några broar är att avluta på ett snyggt sätt. Det är både Ewa Helander och Maria Liljedahl överens om.

– Att byta jobb är inget konstigt, men det är viktigt att man gör det bra så att den gamla arbetsgivaren inte känner att man har satt dem i en dålig sits, säger Ewa Helander.

– Många drar ned ganska rejält på tempot när de väl sagt upp sig. Men försök fortsätta göra ett bra jobb ända in i kaklet. Chansen är ju rätt stor att du kommer stöta på din gamla arbetsgivare igen, säger Maria Liljedahl.

Prata med din arbetsgivare om hur du bäst lämnar över och vad du ska kommunicera till dina kunder.

– Du har lojalitetsplikt gentemot din arbetsgivare vilket innebär att du inte får »ragga« kunder och försöka få med dem till din nya arbetsgivare. Du måste till och med stämma av med arbetsgivaren innan du berättar var du ska gå, säger Maria Liljedahl.

6. Lojalitetsplikt gäller – även efter du slutat

När du väl har börjat ditt nya jobb – då är det väl fritt fram att ragga kunder och berätta allt om din gamla arbetsgivare. Eller?

– Nej. Lojalitetsplikten fortsätter gälla i vissa delar. Du får till exempel inte berätta om uppgifter som du fått ta del av i din gamla tjänst. Bryter du mot lagen om företagshemligheter och avslöjar hemliga uppgifter kan du dessutom bli skadeståndsskyldig, säger Maria Liljedahl.

Många företag har också en konkurrensklausul som går ännu längre än lojalitetsplikten. Ibland innebär det att du »sätts i karantän« och inte kan ta jobb hos en konkurrent den närmaste tiden.

– Om du är osäker på vad som gäller kan du kontakta ditt fackförbund och fråga, säger Maria Liljedahl.

Även om du inte bryter mot några lagar eller avtal är det aldrig bra att tala illa om sin gamla arbetsgivare.

– Det är ett »big no, no«, oavsett om det var bedrövligt. Du tjänar ingenting på det, säger Ewa Helander.

publicerad
27 oktober 2017
I nummer 8 av #finansliv tar vi ett stort grepp på #fintech 3.0 - ✅De överlevde boomen ✅Trenderna bankerna investerar i ✅Därför måste bolagen ändra inriktning Foto: @donkadoo
Den 19 november bjuder vi in till #finanslivsfrukost om vett och etikett i arbetslivet! ☕️Etikettexperten Annmarie Palm föreläser. Boka din plats nu! Länk i bion. #finansliv #vettochetikett
”Vad som är positivt? Här kanske man ska svara att man ska träffa nya kolleger och utbyta erfarenheter, men vet har tid med det??” —En av de tillfrågade i vår undersökning om aktivitetsbaserade kontor. Läs mer i nya Finansliv! #finans #finansbranschen #kontor #aktivitetsbaserat #aktivitetsbaseradarbetsplats
Sista chansen att anmäla sig! Snart är det dags för #finansloppet igen! På fredag är sista anmälningsdagen. Gå in på finansliv.se och boka din plats!
NY SPONSOR. @naprapatlandslaget är på plats när branschen springer Finansloppet den 5 september!
NY SPONSOR. @nicks.se är på plats och delar ut chokladbars till alla som springer Finansloppet den 5/9 på Stockholms stadion.
Följ @Finansliv på Instagram