Så lyckas du på nya jobbet
Första dagen på nya jobbet är pirrig. Visserligen vet du att just du är utvald till jobbet men hur ska du bete dig för att från dag ett visa att valet är rätt?
Många karriärcoacher anser att den första tiden som ny på jobbet är den viktigaste. Du har fått drömjobbet, och är på den arbetsplats där du vill bygga din karriär. Nu gäller det att undvika fallgropar som nyanställd och bädda för en flygande start på nya jobbet.
Du kan förbereda dig genom att skaffa maximalt med information om din nya arbetsgivare. Mycket om kunderbjudandet, vilka kunderna är, policies, ledning och organisation går att hitta på nätet. Självklart är de första veckorna den tid då du suger åt dig instruktioner, information och namn på nya kolleger. Förmodligen visas du runt och presenteras för många nya kolleger. Du förväntas följa den viktigaste gyllene regeln för nyanställda – att lyssna uppmärksamt.
Var gärna social och öppen, men överdriv inte så att det blir krystat. Tänk på att det är bättre att hälsa en gång för mycket än en gång för lite på dina nya kolleger. Häng med på fika, om den traditionen finns, där får du veta mycket om de sociala koderna i företaget.
En god idé är hur som helst att visa ett genuint intresse för både dina nya kollegers arbetsuppgifter och för vad de gör på fritiden. Alla gillar att prata om sig själva och genom att låta kollegerna göra just det så blir du automatiskt en person som alla har lätt att tycka om.
Kanske får du en mentor som hjälper dig den första tiden, och kanske till och med en extramentor som du kan fråga om saker du inte riktigt kan med att fråga öppet om. Men det är inte säkert.
Ett klassiskt exempel på en fallgrop den första tiden är rädslan att fråga. Den beror ofta på att man vill visa sig kompetent och kvalificerad för arbetet, och tror att man verkar okunnig om man ställer frågor. Men allt går att få veta mer om. Hur tänker man och agerar på just det här företaget? Att fråga är positivt, ju fler frågor desto bättre. Du visar att du verkligen vill ta reda på hur allt fungerar och inte lämnar något åt slumpen.
Bygg alltså inte din framtida kompetens på stoltheten att verka kunna allt redan från början. Med andra ord, var alltså inte rädd för att fråga. Det kommer underlätta för dig själv och ditt arbete, förutom att det visar på ditt intresse och din hunger att lära nytt. Och det är egenskaper alla arbetsgivare värderar högt.
Sedan har ju alla varit nyanställda en gång, även chefen. Är du osäker är det alltså ingen fara att fråga, folk kommer ha förståelse eftersom du helt nyligen blev anställd. Det är bättre att fråga en extra gång än att flera veckor senare tvingas avslöja att man inte vet hur man loggar in på vissa system, till exempel.
Hur snabbt kan man som ny komma med nya egna idéer och föreslå förändrat arbetssätt? Här gäller det verkligen att använda sin fingertoppskänsla! Din nya arbetsgivare har sett en potential i dig och du vill leva upp till den. Samtidigt vill du inte få dem som jobbat länge emot dig genom att föreslå förändringar som provocerar och upprör.
Här finns faktiskt två skolor. Den ena säger att du är anställd just för att komma med nya idéer och ge nytt blod i arbetet. Så det är bara att köra på! Och det är just nu, de första månaderna, du har chansen att visa vilken ny kompetens du kan tillföra företaget. Det är nu du visar vad du vill uppnå, att du har visioner.
Den andra skolan tycker en försiktigare väg är bättre. Vänta och lär först, ta sedan ordet vid möten och presentera din idé. Tänk på att andra vill ha förståelse för sitt arbetssätt, så börja eventuellt med »jag vet inte hur ni brukar göra eller ser på det här, men jag tänkte föreslå att…«. Känn in först, och ta det stegvis. Men ge inte upp!
Vilken skola som är bäst beror förmodligen på kulturen i företaget och vilka arbetsuppgifter det handlar om. Att testa den nya idén på chefen eller en kollega först kan ge dig vägledning.