Så firar bankerna jul i år
På jobbet Digital körsång, ful jultröja-tävlingar och leverans av julmat till hemmet. Så ska julstämning skapas för bankanställda i pandemitider.
NORDEA
Mikaela Östman, presskommunikatör:
– Årets julgåva till de anställda är att Nordea Sverige donerar 100 kronor per medarbetare. Medarbetarna har själva möjlighet att bestämma hur pengarna ska fördelas mellan utvalda välgörenhetsorganisationer.
– I år samlar vi alla medarbetare på en digital jul-AW, som kommer innehålla både underhållning och allvar, för att runda av detta annorlunda år. Under den digitala AW:n kommer donationerna delas ut i samband med att Nordea Sverige anordnar vår egna Ugly Christmas Sweater Day – en dag där anställda, om de vill, bär sina egna jultröjor för ett gott syfte. Jul-AW:n kommer bland annat fyllas med musik, både som tävlingsaktivitet, men också med en känd artist som deltar tillsammans med våra interna musikaliska talanger på Nordea.
SEB
Frank Hojem, kommunikationschef:
– Vi har ingen tradition av julklappar utan brukar lägga krutet på att kunna träffas under trevligare omständigheter för julmingel. På grund av pandemin är det inte möjligt och vi kommer därför i stället bidra till ett välgörande ändamål för samhället och se till att vi skapar julstämning på annat sätt.
Hur skapar ni julstämning i dessa pandemitider?
– Vi ordnar en gemensam digital julkörsång för alla medarbetare som kommer att publiceras internt tillsammans med en julhälsning från verkställande ledning och mer information om vår donation.
– Våra årliga julkonserter för kunderna har i år ersatts av en ambulerande, coronasäkrad, utomhus-julkör som besöker äldreboenden runt om i Sverige.
– Vi ordnar inga fysiska, sociala tillställningar eller sammankomster i samband med julen, men våra medarbetare får gärna fira digitalt i sina team.
Skänker ni något till välgörenhet?
– Ja, vi kommer att ge en gåva till den ideella organisationen Mentor.
SWEDBANK
Unni Jerndal, presschef:
– Vanligtvis ger vi inte medarbetarna några fysiska julklappar. Vi brukar i stället donera till välgörenhet som ligger i linje med bankens långsiktiga samhällsengagemang. Vi gör så i år också. När det gäller julstämning så görs det många olika digitala aktiviteter inom avdelningar och enheter med interaktivitet. Bankens fastigheter och kontor dekoreras som vanligt.
DANSKE BANK
Anna Sundblad, presschef:
– Sedan några år tillbaka ger vi ett bidrag till ideell verksamhet istället för att dela ut julklappar till medarbetarna.
Skänker ni något till välgörenhet?
– I år har vi valt att ge en juldonation till organisationen BRIS, Barnens rätt i samhället. De gör ett oerhört viktigt arbete med att stötta barn som har bekymmer och som behöver en vuxen att prata med. Ett behov som sannolikt ökat i samband med den pågående pandemin då många familjer kan ha det kämpigt.
Hur skapar ni julstämning i dessa pandemitider?
Den pågående pandemin kommer säkert innebära att julen blir lite annorlunda i år. Vi försöker på olika sätt uppmuntra våra medarbetare att arrangera digitala advents- och julmingel och vi kommer även att ha ett digitalt luciatåg som våra medarbetare kan njuta av under flera dagar. Det hoppas vi kan bli en stämningshöjare.
SBAB
Erik Wennergren, presschef:
– SBAB kommer inte att ge någon fysisk julklapp. Vi kommer däremot ha ett digitalt firande innan jul.
– Vi kommer också att skänka 150 000 kr till en organisation som medarbetarna väljer ut.
Hur skapar ni julstämning i pandemitider?
– Kontoren är pyntade i vanlig ordning med adventsljusstakar för de av oss som är på plats. På SBAB jobbar vi med självdrivande medarbetare och alla hjälps åt för att skapa den stämning som önskas. Flera stora avdelningar kommer genomföra egna adventskalendrar där de bjuder på olika digitala överraskningar till alla oss andra såsom små föreläsningar, frågesporter, filmer och liknande.
AVANZA
Sofia Svavar, chef Investerarrelationer.
Kommer ni att ge de anställda någon julklapp i år?
– Avanzas julklapp till medarbetarna är att vi, precis som vi brukar, skänker pengar till välgörenhet.
Hur skapar ni julstämning i dessa pandemitider?
– Ja, julstämningen får vi ju ordna på annat sätt i år när cirka 80 procent arbetar hemifrån. Vi har ett digitalt luciafirande inplanerat, vilket anordnas internt. Vi kommer också att ha en »Ugly Christmas Sweater Challenge« och digital jul-AW.
HANDELSBANKEN
Maria Lindblad , Group Communications:
– Eftersom Handelsbanken har en decentraliserad organisation så finns det inga centrala riktlinjer om eventuellt julfirande. Det är istället en fråga för varje kontor eller avdelning och respektive medarbetares chef att bestämma.
Däremot tipsar vi ofta om möjligheten att skänka en julgåva till ett gott ändamål. I år tipsar vi till exempel om att ge ett bidrag till ECPAT eller Childhood, våra samarbetsorganisationer, som hjälper utsatta barn som under pandemin är ännu mer sårbara.
ICA BANKEN
Gabriella Ohlzon, pressansvarig Ica Gruppen AB.
Får de anställda någon julklapp i år?
– Ja, alla anställda på Ica Banken får ett presentkort på mat från Ica.
–Årets julbord för Ica-medarbetare är inställt givet den rådande situationen och vi har valt att inte skapa något alternativt julfirande från centralt håll.
Skänker företaget till välgörenhet i samband med julen?
– Ica Banken samarbetar med Ecpat men är även involverade i Icas samarbete med Cancerfonden i samband med deras Rosa bandet-kampanj och i Icas samarbete med Röda Korset. Utöver detta så skänker Ica Banken inga ytterligare pengar till välgörenhet i samband med julen.
LANDSHYPOTEK
Tomas Uddin, presschef:
– Vi blandar att ge till välgörenhet och ge något direkt till medarbetarna för att visa uppskattning. Vi har tyckt att den direkta återkopplingen är särskilt viktigt i år när så många arbetar hemma, även om gåvor alltid blir symboliska och av mindre karaktär.
Skänker ni något till välgörenhet?
– Ja, det är sedan flera år en tradition på vår bank. Att ge till välgörenhet brukar vara det som utgör medarbetarnas julklapp.
Hur skapar ni julstämning i dessa pandemitider?
– Det är väldigt svårt. Men vi kämpar på med att hitta sätt för digitala möten som för medarbetare samman och som inte alltid bara är omedelbart resultatfokuserade. Vi får alla kämpa på.