Så jobbar vi under krisen
Coronakrisen Hallå där, Sara Berglind Åbom, kontorschef på SEB Mörby Centrum. Kontoret har justerat sitt arbetssätt på grund av coronaviruset, men håller fortfarande öppet för kundbesök.
Vilka effekter ser ni av viruset hittills?
– Vi har verkligen blivit mer försiktiga. I vanliga fall kommer folk till jobbet om de är lite snuviga, men inte nu. Vi har fått tydliga instruktioner från SEB, är du minsta sjuk ska du stanna hemma och du ska vara frisk i två dagar innan du kommer tillbaka.
– Det är för tidigt att se några ekonomiska effekter. Framöver ser jag en risk att en del kunder kan få svårt att betala sina lån och krediter eller lön till sig själva och anställda, men det har vi inte märkt ännu.
Har ni ändrat ert arbetssätt?
– Ja. Varje morgon rapporterar alla kontorschefer till vår regionchef om hur många anställda som är på plats, vilka som är borta och varför. Regionchefen kan då avgöra om något kontor behöver förändra sina öppettider eller i värsta fall stänga helt.
– Vi har också en del anställda som i vanliga fall roterar mellan kontor, det gör de inte just nu.
– Här i Mörby centrum har vi fortfarande öppet kl. 10-15. Vi erbjuder och rekommenderar telefonmöten, men om kunderna vill komma in så träffar vi dem. Vi märker dock en stor minskning av folk i lokalen. De som fortfarande kommer hit är förvånansvärt nog de äldre.
– Vi tar inte i hand vid kundbesök, vi håller en viss distans. Ute i kundtjänst handspritar man både bord, pennor och datorer ofta.
Finns det möjlighet att jobba hemifrån?
– Det är inte optimalt att jobba hemifrån när man jobbar på bankkontor. Dessutom kan vi bara ha en begränsad behörighet för våra system hemifrån, vilket bland annat har med våra säkerhetskrav och banksekretessen att göra.
Är de anställda oroliga?
– Det finns en noggrannhet hos personalen, man tvättar händerna ofta och använder handsprit. Men jag upplever inte att man är orolig. Vi sitter i en homogen grupp, vi träffas varje dag. Det finns nog en större oro för att ta sig till och från jobbet. De som kan åker bil, och vi tänker oss för när vi går ned till mataffären eller om man ska gå ut och äta. Jag upplever inte heller någon oro för att det ska försvinna jobb i banken.
– Däremot märker vi en stor oro bland kunderna. Det är mycket börsoro. Många egenföretagare och de som är permitterade eller uppsagda har det svårare ekonomiskt nu. Vi har möjlighet att ge de kunder som behöver en viss amorteringsfrihet, i nuläget upp till tre månader.
Vad är era planer framöver?
– De planer vi har är att hela tiden hålla koll på bemanningen, och att fortsätta ringa till kunder och erbjuda vårt stöd. Vår roll är väldigt viktig i den här situationen. Bank är ju en samhällsviktig funktion, även om vården såklart är allra viktigast.