Så säger du upp dig med stil
Just fått drömjobbet? kolla din uppsägningstid och vad avtalen säger innan du rusar iväg och säger upp dig.

Så säger du upp dig med stil

Just fått drömjobbet och vill börja på det fortare än kvickt? Särskilt som nya chefen är otålig? Tygla din iver, kolla din uppsägningstid och vad avtalen säger innan du rusar iväg och säger upp dig.

Den nya chefen vet vad som gäller, och kan vänta på dig. Det menar Åsa Bjugård, jurist på FTF, som konstaterar att många ofta läser sitt anställningsavtal först när de ska sluta. Det vanligaste problemet när man säger upp sig själv – säger upp sig på egen begäran som uttrycket är – är att man inte har koll på uppsägningstiden. Normalt ligger den på mellan en till tre månader.
– Uppsägningstiden kan finnas på olika ställen: i ett kollektivavtal om du omfattas av det, eller i ditt enskilda anställningsavtal. I sista hand finns lagen som säger att din uppsägningstid är en månad. Men ring ditt fackförbund för att få en tolkning av vad som gäller, säger Åsa Bjugård.

Det finns inget formkrav på att en uppsägning ska vara skriftlig, men Åsa Bjugård rekommenderar att samtalet med chefen där du säger upp dig följs upp med ett mejl.
– För en del arbetsgivare är det en svår omställning när anställda slutar, de är van vid att du är på plats med din kompetens. Därför är det bra att vara extra tydlig i mejlet med vilken din sista arbetsdag blir, så det inte behöver bli något snack om detta senare, säger Åsa Bjugård.

För en del arbetsgivare är det en svår omställning när anställda slutar, de är van vid att du är på plats med din kompetens.

Det är viktigt att minnas att huvudregeln är att en uppsägning inte går att ångra. Och även om din nya arbetsgivare är angelägen om att du ska börja så fort det bara går så vet arbetsgivare vad som gäller och kan vänta på dig. Regeln är helt enkelt att ingångna avtal, enligt kollektivavtal eller anställningsavtal, ska följas.

En annan huvudregel är att man arbetar under sin uppsägningstid. Att man arbetar är förutsättningen för att få lön. En del tror att man automatiskt blir arbetsbefriad under sin uppsägningstid, men så är det inte.
– Ibland, till exempel om man ska börja hos en konkurrent, kan det vara känsligt för arbetsgivaren att man är kvar på sitt vanliga jobb. Då kan man få tåla att få lite ändrade arbetsuppgifter under uppsägningstiden. Men man jobbar tiden ut, säger Åsa Bjugård.

Skulle det vara så att man slutar på grund av vantrivsel, och känslan är att man inte står ut en enda dag till, kan man försöka göra en överenskommelse med arbetsgivaren om att bli arbetsbefriad hela eller delar av uppsägningstiden. I så fall är rådet att även ta upp frågan om lön under den arbetsbefriade perioden.
– Det är viktigt att detta blir tydligt, så att det inte blir en lucka i lönen. Observera att ingen kan besluta om arbetsbefrielse ensidigt, utan man ska i så fall vara överens om upplägget.

Har man en så kallad konkurrensklausul i sitt anställningsavtal ska man definitivt kontakta facket, anser Åsa Bjugård. Det kan innebära att du en viss period efter att ha slutat en anställning kanske inte kan ta jobb hos konkurrenter.
– Såna klausuler är ett otyg, och borde bara få finnas för höga chefer. Vanliga säljare ska kunna ta nya jobb i branschen, anser jag.

Ibland händer det att chefen föreslår att du tar ut din innestående semester under uppsägningstiden. Men det är ingen bra idé – det betyder att arbetsgivaren sparar pengar medan du förlorar på det.
– Förmodligen vill du ha din semester på sommaren, och om du tar ut innestående semester i pengar efter uppsägningstiden har du ju en påse med pengar att ta till på nästa jobb. Där kanske du inte hinner tjäna in till så många betalda semesterdagar som du tänkt ta ut till sommaren.

Kom ihåg att det inte är läge att ösa ur sig allt man tycker illa om på arbetsplatsen man lämnar. Även om man gått länge med otrivsel måste man hålla masken ett tag till. Dels kan du behöva referenser av olika personer, inte minst chefen, och dels kan det ju hända att era vägar korsas igen i karriären.
– Visst har jag träffat på omogna arbetsgivare som blir sura och medarbetare som vill passa på att lätta sitt hjärta när de slutar. Men känner man sig kränkt får man försöka prata av sig med kompisar. Jag avråder bestämt från personangrepp på chefen, liksom att skicka konstiga mejl till alla på arbetsplatsen. Ett trevligt mejl till arbetskamraterna där du tackar för dig och önskar dem lycka till i framtiden är det korrekta.

publicerad
6 april 2016

#Finansfredag

Finanslivs redaktörer Aron Sigblad och Anna de Lima Fagerlind om det senaste som hänt i finans- och försäkringsbranschen, vilka trender som påverkar branschen och vad Finansliv har på gång just nu. Nytt avsnitt varje fredag.
Se #finansfredag här
Nytt avsnitt av #finansfredag ute!! Vi snackar stigande räntor och skandalen i Sörmlands Sparbank. Länk i bio.
I september är det dags för Fintech Stockholm. Boka före den 31 maj för att få 20 % rabatt på hela din bokning. Uppge koden SUPER20. Länk i bion.
Därför får du inte skriva vad du vill på insta. ❌ Läs vårt reportage på finansliv.se Illustration: @emmahanquist
Mingel i morgonsolen innan vår frukostföreläsning med @stiljournalen ☀️
Följ @Finansliv på Instagram