Så säger du upp dig snyggt i en liten bransch
När du sagt upp dig bör du underlätta inför en eventuell nyrekrytering och hjälpa till med upplärning om en ersättare redan kommit på plats. Foto: Mostphotos

Så säger du upp dig snyggt i en liten bransch

Du har fått nytt jobb och ser fram emot att ta nästa steg i karriären. Men hur säger du upp dig från ditt nuvarande jobb utan att bränna några broar? Finansliv har svaren.

Att byta jobb i en liten bransch kan vara känsligt. Sannolikheten att du kommer stöta på din tidigare chef eller kolleger igen i andra sammanhang är stor, och därför är det viktigt att du lämnar din anställning på ett bra sätt.

– Man ska alltid försöka sluta med flaggan i topp, oavsett vilket skäl man har till att lämna sitt jobb, säger Erika Brännström, HR-chef på konsult- och rekryteringsbolaget Amendo, som är specialiserat på konsultverksamhet och rekrytering inom ekonomi, bank, finans och försäkring.

Förbered uppsägningssamtalet

Många tycker att själva uppsägningssamtalet är jobbigt och därför är det viktigt att förbereda sig, anser Erika Brännström. Ta reda på hur lång uppsägningstid du har, det står antingen i ditt anställningsavtal eller i kollektivavtalet. Ta även fram skriftligt underlag på uppsägningen innan du bokar ett möte med din chef. Det ska innehålla det datum du säger upp dig, ditt namn och personnummer samt företagets namn och organisationsnummer.

– Det kan alltid uppstå diskussioner längre fram, kanske är du och din chef inte överens om vilken dag du sade upp dig. Men har man lämnat in ett skriftligt underlag kan det aldrig råda något tvivel.

Håll det enkelt

Tänk också igenom vad du vill säga under samtalet. Erika Brännströms råd är att hålla det rakt och enkelt.

– Linda inte in det för mycket. Kanske vill du nämna att du är tacksam för tiden här, men att du fått en möjlighet du inte vill missa och att du därför säger upp dig. Om du redan innan vet att det inte kommer bli en bra dialog, gå inte in så mycket på skälen.

Var även förberedd på ett motbud. Det förekommer att chefer antingen erbjuder sig att höja lönen eller ge nya arbetsuppgifter. Svara i så fall inte på en gång, råder Erika Brännström.

– Boka ett nytt möte dagen efter. På så sätt får både du och din chef möjlighet att tänka igenom erbjudandet ordentligt.

Visa dig samarbetsvillig

Om du ändå bestämmer dig för att sluta, var medveten om att det är arbetsgivaren som beslutar om hur din sista tid på företaget ska se ut och hur din uppsägning ska kommuniceras.

– Var samarbetsvillig. Fråga gärna hur din chef vill berätta om uppsägningen och hur du ska förhålla dig både till dina kolleger, kunder och i sociala medier.

Var professionell

De flesta arbetsgivare har förståelse för att anställda ibland vill gå vidare, men uppsägningen kan ändå komma som en överraskning. Skulle din chef bli besviken, upprörd eller till och med otrevlig gäller det att hålla sig lugn och professionell, enligt Erika Brännström.

– Lyssna och notera, skriv ned efter samtalet hur du blev bemött. Kanske kan det vara värt att följa upp mötet dagen efter när ni båda hunnit sova på saken.

Om du upplever att du behandlas felaktigt eller inte får klarhet i vad som gäller under din uppsägningstid är det viktigt att ta upp detta med din chef, enligt Erika Brännnström.

– Om du inte får svar eller blir illa bemött kan du ta kontakt med HR-avdelningen eller med ditt fackförbund.

Gör ett bra sista intryck

Men i de flesta fall går uppsägningssamtalet bra. När det väl är avklarat gäller det att sköta uppsägningstiden på ett snyggt sätt, enligt Erika Brännström. Man bör tänka på att göra en bra överlämning, underlätta inför en eventuell nyrekrytering och engagera sig i upplärning om en ersättare redan kommit på plats.

– Var mån om att göra ett bra jobb, tänk på hur du vill bli ihågkommen. Det handlar om att bygga sitt personliga varumärke, det är jätteviktigt i dag.

Undvik detta när du byter jobb

Erika Brännström har några varningar att tänka på om du vill sköta jobbytet med stil:

  • Säg inte upp dig innan du skrivit på. Hur pålitlig den nya arbetsgivaren än känns ska du alltid se till att ha anställningsavtalet påskrivet innan du säger upp dig från ditt gamla jobb. Skulle något hända är det inte säkert att du kan ta tillbaka din uppsägning.
  • Prata aldrig om att du söker nytt jobb. Sköt ditt jobbsökande diskret, och berätta inte för dina kolleger att du letar nytt. Det riskerar att komma fram till din nuvarande arbetsgivare, vilket kan göra att du anses illojal.
  • Gå inte in i konflikt med din chef. Din chef kanske inte reagerar så bra när du säger upp dig. Börja då inte argumentera tillbaka, utan håll dig lugn och professionell. Tänk på att du inte har så lång tid kvar och att det är bättre för dig själv att göra ett bra avslut.
  • Prata aldrig illa om din gamla arbetsgivare. När du väl har börjat på ditt nya jobb kanske du frestas att berätta om vad som var dåligt med din gamla arbetsplats. Men tänk på hur det kan uppfattas. Risken finns att din nya arbetsgivare tror att du kommer prata illa även om den nya arbetsplatsen.

 

En fråga som ibland dyker upp vid uppsägningar är om man kan bli arbetsbefriad under uppsägningstiden.

– Det är inget man kan räkna med, utan något som du i så fall måste komma överens med din arbetsgivare om.

Arbetsgivaren kan inte heller begära att du går hem på dagen om du inte vill det, även detta kräver en överenskommelse. I regel gäller att den anställde jobbar kvar under hela uppsägningstiden.

Ta inte ut semester

En annan vanlig fråga vid uppsägning gäller sparad semester. I regel tar man inte ut semester under uppsägningstiden, om den inte redan har beviljats innan uppsägningen.

Om du har semester kvar när du slutar regleras den i slutlönen.

– Du behövs oftast på plats för överlämning. Dessutom förlorar du pengar på att ta ut semester innan du slutar.

Prata inte illa om ditt tidigare jobb

När du väl har lämnat råder Erika Brännström att aldrig prata illa om din gamla arbetsgivare, oavsett hur du blivit behandlad.

– Ställ dig frågan: vad vinner jag på det? Dels kan det finnas två sidor av myntet, men framför allt är det ytterst sällan man tjänar på att prata om det.

publicerad
12 mars 2020
Vi vill jobba hemma! #finanslivs undersökning visar att en majoritet av bankanställda vill ha möjligheten att jobba på distans. Varför? Läs mer i årets första nummer! Foto: @donkadoo
Nu kommer ett nytt nummer av #finansliv Läs bl.a. om: ➖Robotarna på @marginalen_bank ➖Intervju med @johannakull ➖Besök på @nordea_sverige i Uppsala ➖Intervju med Sean George, hedgefondförvaltare Foto: @donkadoo
Vi är bra på långa ord. Och på att förklara dem. Läs mer i Finansliv #9, hos våra prenumeranter på fredag ⭐️
Nästa vecka är det dags för #finanslivsfrukost om #vettochetikett och det finns några platser kvar! Boka på Finansliv.se(länk i bio) ☕️
I nummer 8 av #finansliv tar vi ett stort grepp på #fintech 3.0 - ✅De överlevde boomen ✅Trenderna bankerna investerar i ✅Därför måste bolagen ändra inriktning Foto: @donkadoo
Följ @Finansliv på Instagram