Gå direkt till textinnehållet
Skämtande chefer måste se till att bygga tillit på arbetsplatsen först.

Skämt från chefen kräver bra relationer

Använd gärna humor som chef, men se till först att stärka relationerna på arbetsplatsen. På ett ställe utan tillit faller alla skämt platt.

Humor från chefens sida är bra för arbetsklimatet, men svart humor och ironi ska undvikas. Så har den rådande uppfattningen sett ut. Men ny amerikansk forskning visar att det främst är förhållandet mellan chef och medarbetare som avgör hur skämtet tas emot. Undersökningen ”The Impact of Leader Humor on Subordinate Job Satisfaction” har publicerats i den vetenskapliga tidskriften Group and Organization Management.

– Om förhållandet är bra förknippas både positiv och mer svart humor med bra jobbtrivsel. Om relationen mellan chef och medarbetare däremot är dålig, förknippas all typ av humor från chefens sida med mindre trivsel.
– Med andra ord – för ledare har bra humor ibland dålig effekt och dålig humor ibland bra effekt på de anställda, säger Christopher Robert, forskare vid universitetet i Missouri i en kommentar.

För att bygga starka relationer på arbetsplatsen ska chefer satsa på tydlig kommunikation, rättvis behandling och tydlig och användbar feedback, menar Robert. Efter det kan humor användas för att stärka den sammanhållning som redan finns.

Text: Åsa Berner

Mest läst

»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord

Finansförbundets krönika

»Finansförbundet och de flesta andra parter på arbets-marknaden är överens om teorin att inflationen bäst bekämpas genom minskad konsumtion«, skriver Finansförbundets presidium.
Läs Finansförbundets krönika