Smarta hem möjlighet för försäkringsbolagen

Smarta hem möjlighet för försäkringsbolagen

Hur kan försäkringsbolagen tjäna pengar på att våra hem blir smartare? Internet of things är på allas läppar och det som för några år sedan var en avlägsen framtidsvision börjar faktiskt hända nu.

Läs hela rapporten

Här finns hela rapporten från Cognizant.

En ny rapport från Cognizant beräknar att marknaden för smarta hem kommer att vara värd cirka 71 miljarder dollar 2018.

Medan jättar som Google, Apple och Microsoft satsar stort på att utveckla tekniker för smartare hem så är försäkringsbolagen generellt sett sena på bollen.

Enligt rapporten kommer smarta nya tekniken påverka alla delar av sakförsäkringsaffären.

När försäkringsbolagen får tillgång till smart information om hemmen så finns möjligheten att personalisera produkter med en prissättning som svarar mot risken. Man kan också erbjuda servicepaket i samarbete med andra aktörer för att till exempel ersätta gamla komponenter när de är ur funktion.

Smart hemteknik kan hjälpa underwriters med att värdera risker på ett individuellt plan. Man kan veta om någon ofta glömmer att låsa altandörren eller får en överblick över sådant som innebär ökad skaderisk.

Om försäkringsbolaget får tillgång till data som vägg- och taktemperatur, luftfuktighet, vatten och avlopps-status, mekaniska vibrationer etcetera kan man förutse hemmens strukturella utsatthet och sätta korrekta priser. Det gör också att man kan rikta attraktiva erbjudanden till mer specifika kundgrupper.

Data i realtid kan också förhindra skador. Om man exempelvis har sensorer i rören så kan de larma om temperaturen sjunker så lågt att det finns risk att de fryser sönder.

Prissättningen ska givetvis anpassas efter om kunder har denna typ av sensorer i sina hem. Det tjänar även kunden på eftersom skaderisken sjunker.

Skaderegleringen kan också förenklas när mer objektiv data kan samlas.

Affärsfördelarna är alltså många:

  • Lättare att målgruppsanpassa produkter och erbjudanden och även välja bort dåliga risker.
  • Möjlighet att förhindra skador
  • Mer effektiv skadereglering

Men vilka är nackdelarna då? Ja personlig integritet är en fråga som måste hanteras. Vill vi verkligen vara övervakade i våra egna hem, till exempel. Dessutom är frågan om vad som händer med försäkringstanken, där ett stort kollektiv delar på risken, om prissättningen går ned på individnivå. Kommer de som behöver försäkringar bäst då ha råd att teckna dem?

 

publicerad
6 augusti 2015
Sista chansen att anmäla sig! Snart är det dags för #finansloppet igen! På fredag är sista anmälningsdagen. Gå in på finansliv.se och boka din plats!
NY SPONSOR. @naprapatlandslaget är på plats när branschen springer Finansloppet den 5 september!
NY SPONSOR. @nicks.se är på plats och delar ut chokladbars till alla som springer Finansloppet den 5/9 på Stockholms stadion.
NY SPONSOR. Nu är det klart - @thenaiainitiative är på plats och delar ut dryck till alla som springer Finansloppet.
Den 5 september springer branschen Finansloppet. ✔️Start och mål på Stockholms Stadion. ✔️3,8 km i Lill-Jansskogen. ✔️Picknick och branschmingel efter loppet. ✔️Spring, jogga eller promenera i skogen. www.finansloppet.se #finans #löpning #bank #försäkring
Följ @Finansliv på Instagram