Snällheten har fått ett oförtjänt dåligt rykte
Helena Giertta, chefredaktör och ansvarig utgivare Finansliv.Foto: Tor Johnsson

Snällheten har fått ett oförtjänt dåligt rykte

Ledare Att vara snäll borde vara det finaste man kan vara. Särskilt i ett samhällsklimat som blivit hårt, skriver Finanslivs chefredaktör Helena Giertta.

Julen är en tid för snällhet, värme och ljus.

Ordet snäll har fått en dålig klang, som att den snälle också är lite mesig, eller svag. Men att vara snäll borde vara det finaste man kan vara. Särskilt i ett samhällsklimat som blivit hårt.

Med snällhet kan man bemöta hatarna i sociala­ medier; med snällhet kan man be om hjälp på bussen; snällhet kan försätta berg om den är ärligt menad.

Att vara snäll är inte att vara svag eller mesig. Att vara snäll innebär att vilja varandra väl. Bemöta andra med respekt.

Det är något att ha med sig till jobbet. Om en kollega är arg och jobbig, så är det alltid bättre att vara vänlig tillbaka, annars blir det lätt konflikt om kan trappas upp.

Att möta sina kolleger, vänner och familj med vänlighet och snällhet betyder inte att man inte kan säga ifrån, eller visa sin mening.

Att möta sina kolleger, vänner och familj med vänlighet och snällhet betyder inte att man inte kan säga ifrån, eller visa sin mening. Snäll borde vara den allra mest eftersträvansvärda egenskapen. Just kring juletid blir vi påminda om det. Om klapparna, tomtarna och gemenskapen.

Finansförbundet utser varje år årets snällaste medlem, i år Therese Persson på Handelsbanken i Karlstad. Spontant reagerade jag, som säkert många andra, med tanken »Vadå snäll, är inte det lite fånigt?« Men så tänkte jag vidare och kom fram till motsatsen. Det är klart att just snällhet är en av de viktigaste egenskaperna som medlem i ett förbund, klubb eller familj. Parat med mod och patos.

Vi behöver bli snällare i alla sammanhang. I samhällsdebatten behövs det kanske mer än någon annanstans. I dag ligger storsläggan alltid beredd. Man lyssnar inte på sina meningsmotståndare utan vill hellre dundra på. Hur skulle det vara om vi i stället försöker tolka den vi debatterar med på ett så vänligt sätt som möjligt, att möta motståndaren med respekt, bemöta dens bästa argument, sak i stället för person etcetera.

Vi behöver inte vara överens, men visa varandra respekt.

På jobbet behövs mer snällhet. På Finansliv får vi ofta höra om anställda som blivit illa behandlade av sina chefer. Och det är som en sjuka som sprider sig. Det verkar tyvärr ha blivit accepterat att vara bufflig och nedlåtande mot sina medmänniskor.

Visst kan vi alla bli stressade och pressade av allt som måste göras. Det leder lätt till ilska och irritation. Vetskapen om det kan göra det lättare att bemästra. Be om ursäkt, ha överseende med varandras fel och brister. Då kan många konflikter undvikas. Att få lite extra snällhet när man är trött kan skapa underverk.

För 2020 blir mitt nyårslöfte att själv försöka bli en snällare person.

God jul och Gott nytt år!

publicerad
18 december 2019
Nytt nummer av #finansliv ute! Vi har intervjuat Emma Glennow på @marginalen_bank och vi skriver naturligtvis också om hur branschen och de anställda har det under coronakrisen. Foto: @ylvasundgren
Tyvärr måste vi ställa in Finansloppet 2020. Mer info på finansliv.se
Vi har intervjuat Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef på @nordea_sverige Nu på finansliv.se Foto: Ylva Sundgren.
Vi vill jobba hemma! #finanslivs undersökning visar att en majoritet av bankanställda vill ha möjligheten att jobba på distans. Varför? Läs mer i årets första nummer! Foto: @donkadoo
Nu kommer ett nytt nummer av #finansliv Läs bl.a. om: ➖Robotarna på @marginalen_bank ➖Intervju med @johannakull ➖Besök på @nordea_sverige i Uppsala ➖Intervju med Sean George, hedgefondförvaltare Foto: @donkadoo
Följ @Finansliv på Instagram