Affärer
Swedbank hakar inte på Nordea i priskriget.
Swedbank hakar inte på Nordea i priskriget.

Swedbank sänker courtaget – men bara för unga

Publicerat den 15 maj 2017 kl. 09:24

Det svenska courtagekriget har blivit allt intensivare. Nyligen aviserade Nordea man dumpar priserna på aktiehandel, detta som ett led i att banken inom kort ska sjösätta handelsplattformen Nordea Investor.

Nu flyttar även Swedbank fram sin position. För en tid sedan lanserades den sociala aktieappen Sprinklebit och 10 maj kom beskedet att banken också ger sig in courtagekriget. Handel med svenska aktier kostar numera 1 krona för transaktioner upp till 100 000 kronor. Prissänkningen gäller dock bara kunder upp till 25 år, en satsning som majoriteten av kunderna alltså inte får ta del av.

Malin Hlawatsch, privatmarkadschef på Swedbank, säger att man hoppas att initiativet ska hjälpa unga att komma igång med sitt sparande.

– Ju tidigare man börjar desto bättre blir det, och därför är det viktigt att kunderna tidigt får en fot in på aktiemarknaden. Att sänka courtaget är ett sätt att väcka det intresset.

Men varför låter ni inte fler kunder ta del av det lägre priset?

– Vi tycker att vårt ordinarie courtage både är attraktivt och marknadsmässigt. Den här prissänkningen görs primärt för att våra ungdomar ska komma in på marknaden och för att sänka trösklarna.

Kan det bli aktuellt längre fram att se över de ordinarie prislistorna?

– Det är inte aktuellt i dagsläget. Det är först och främst en satsning vi gör på våra unga kunder.

Det ordinarie courtaget i Swedbanks värdepapperstjänster ligger mellan 0,03 till 0,09 procent, vilket i reda pengar innebär en kostnad om som lägst 59-99 kronor per transaktion.