Gå direkt till textinnehållet

Udda försäkringar för miljoner

Med små, billiga försäkringar har Kinas första digitala försäkringsbolag Zhong An lockat till sig över en halv miljard kunder.

Vad är insurtech?

Ordet insurtech syftar på den process där digitalisering och teknologisk innovation används för att förbättra och effektivisera affärsmodeller i försäkringsbranschen.

Exempel på insurtechbolag i Sverige är Paydrive, som säljer »Betala som du kör«-försäkringar och Försäkringsarkivet vars affärsidé går ut på att samla kundens samtliga försäkringar i ett digitalt arkiv.

Zhong An blev omtalat under fotbolls-VM för herrar i Brasilien 2014. Försäkringsbolaget sålde försäkringar mot alkoholförgiftning till fotbollsfansen. För mindre än 10 kronor kunde VM-besökarna försäkra sig mot sjukhuskostnader på upp till 2 500 kronor för självorsakade leverskador, skriver Financial Times.

Zhong Ans affärsidé är just små, nischade försäkringar, ofta inom udda områden. En försäkring mot hetta, som faller ut om temperaturen stiger över 37 grader, är ett exempel. Ett annat är försäkringar mot försenade flyg, som betalas ut direkt när kunderna väntar på flygplatsen i form av digitala kuponger i mobilen. Kunderna kan då använda kupongerna till shopping eller restaurangbesök medan de väntar på avgången. Zhong An säljer också försäkringar för skador på mobilskärmen och för kraschade drönare.

Men bolagets storsäljare är en försäkring mot fraktkostnader vid retur av varor som handlats på Taobao, den kinesiska motsvarigheten till E-bay. Taobao ägs av den kinesiska e-handelsjätten Alibaba, som också är största ägare i Zhong An. Det var Alibaba som grundade det digitala försäkringsbolaget, tillsammans med Kinas största IT-bolag Tencent och landets största försäkringsbolag Ping An, för fyra år sedan.

Sedan dess har det gått snabbt.

Zhong An har i dag sålt mer än 7,5 miljarder försäkringspremier till drygt 530 miljoner kunder, skriver nyhetsbyrån Reuters. Bara mellan 2014 och 2015 växte bolagets tillgångar med 500 procent, till drygt 10 miljarder kronor.

Hela insurtech-branschen växer i Kina. På ett år köpte 330 miljoner människor försäkringar digitalt i landet, och antalet ökar snabbt, skriver Asia Insurence Review. Det beror bland annat på att den kinesiska tillsynsmyndigheten för försäkringar uppmuntrar ny teknik och digital utveckling i branschen. Nya regler har införts som gör det lättare för försäkringsbolag att sälja lokala försäkringar digitalt på platser där de inte finns fysiskt.

Men Zhong An är landets första helt digitala försäkringsbolag. Det skiljer sig från traditionella försäkringsbolag på flera sätt. Försäkringarna säljs inte med hjälp av rådgivare utan annonseras oftast i samband med digitala köp av en annan vara eller tjänst, så som i fallet med fraktförsäkringen hos Taobao. Det gör att Zhong An når ut till kunder som tidigare inte har köpt försäkringar.

Personalen på bolaget är också annorlunda. De har främst en bakgrund inom tech, inte inom försäkringsbranschen. Wayne Xu, Zhong Ans verksamhetschef, kommer till exempel närmast från Google.

Hos Zhong An sköts både försäljning och hantering av försäkringarna digitalt, vilket minskar bolagets kostnader. Men det begränsar också möjligheterna att sälja vissa typer av försäkringar.

Bilförsäkringar är den snabbast växande försäkringskategorin i Kina. Men de kinesiska försäkringsreglerna kräver att försäkringsbolagen kan skicka ut personal för att besöka olycksplatser och granska skador på plats. Det är inte möjligt för Zhong An, som i stället har fått rikta in sig på mindre försäkringar som rör fordon, bland annat försäkring av däck och vissa motordelar.

En del analytiker ifrågasätter också hur lönsam Zhong Ans affärsidé är i längden. Bolaget har hundratals billiga försäkringar men väldigt små volymer i varje försäkring. Om man inte får upp volymerna kommer kostnaden att öka, enligt analytiker som Financial Times talat med.

Förra året ryktades det att Zhong An skulle börsnoteras i USA eller i Hong Kong, och därmed försöka slå sig in på den internationella marknaden. Men de planerna tycks nu ha slopats. Enligt interna källor ska bolaget i stället börsnoteras på det kinesiska fastlandet, skriver både Bloomberg och Reuters.

Ett skäl till att Zhong an valt bort den amerikanska marknaden kan vara president Donald Trumps tydliga ställningstagande mot kinesiska företag. Under sin presidentkampanj anklagade Trump upprepade gånger kinesiska företag för att sno amerikanska jobb, och han har även sagt att han ska införa höga tullar på varor som importeras från Kina.

Ett annat skäl kan vara att det kinesiska fintechbolaget Ant Financial planerar en börsintroduktion i USA (även om denna verkar bli uppskjuten åtminstone till nästa år). Ant Financial är ett betaltjänstföretag inom Alibabas koncern, som alltså är Zhong Ans största ägare.

Något datum för Zhong Ans börsintroduktion i Kina är ännu inte satt.

 

 

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord