Gå direkt till textinnehållet
Martin Zachrison, vd på Strawpay, en av uppstickarna på Business Model Finance.
Martin Zachrison, vd på Strawpay, en av uppstickarna på Business Model Finance.

Uppstickare nummer 3: Strawpay

Tre uppstickare i branschen kommer på Finanslivs och Cordials event Business Model Finance 17 mars  få chansen att under 7 minuter pitcha sin affärsidé från scenen – och bli bedömda av publiken. Här presenterar vi det tredje företaget – Strawpay.

Strawpay

Startår: 2014

Grundare: Martin Zachrison, vd

Antal anställda: 3

Omsättning:

Hallå där!
Martin Zachrison, vd Strawpay

Vad gör Strawpay?
– Strawpay utvecklar Stroem, ett i grunden nytt betalnätverk. Stroem möjliggör effektiva betalningar – det går att hantera 10-öres betalningar. Nätverket är optimerat för onlineköp av digitalt levererade produkter och tjänster, mellan konsument och handlare. För konsumenten tar en betalning bråkdelen av en sekund att genomföra. Stroem är globalt och decentraliserat, ett krav för att kunna hantera stora volymer av betalningar.

Hur går det för er?
– Vi har sedan starten i maj 2014, designat systemet samt utvecklat en prototyp. Vi deltog i Stings acceleratorprogram våren 2015. I juni 2015 genomförde vi ett Vinnova projekt. Vi har fått ett avtal med en pilotkund, 46elks, och kommer enligt plan gå i publik drift under mars månad.

Vilka ser ni som era framtida kunder?
– I Stroem-nätverket finns det fyra roller, utfärdare, konsumenter, handlare samt inlösare. Vi kommer ett erbjuda mjukvara och support för alla roller. Utfärdare kan till exempel vara banker, men egentligen alla som har en betalrelation till kunder. Inlösare är typiskt de som idag är payment service providers, men även andra som kan erbjuda valutaväxling och riskhantering.

Var är ni om fem år?
– Då växter vi kraftigt för att kunna hantera de snabbt ökande volymerna av Stroem-transaktioner via våra utfärdar- och inlösartjänster.

Hur känns det att komma och presentera Strawpay på Business Model Finance?
– Är jätteroligt att dels få en chans att berätta om Stroem och de affärsmöjlighet som finns och dels att få möjlighet att träffa intresserade blivande kunder, partner och investerare.

Text: Martin Ahlquist