»Vi har fått bygga något nytt från grunden«
Reportage Hur känns det när arbetsgivaren lägger ner kontoret? När Trygg-Hansa flyttade sin kundservice från Växjö tog Ica Försäkring chansen att etablera sig. Bolaget har anställt 65 personer, varav runt hälften kommer från Trygg-Hansa.
Jonas Roselius, chef för Ica Försäkrings nyetablerade kundtjänst i Växjö, möter Finansliv i entrén. De är nyinflyttade, för trots att det bara gått några månader sedan Ica Försäkring slog upp portarna har bolaget redan hunnit växa ur sina lokaler och flytta till ett större kontor tvärs över gatan. Kontoret ligger i stadsdelen Teleborg, runt hörnet ligger Linnéuniversitetet och genom fönstren från kontorets östra sida skymtar landmärket Teleborgs Slott där SVT-produktionen »Stjärnorna på Slottet« spelats in.
– Det var inget fel på de förra lokalerna men de var inte så ändamålsenliga för callcenterverksamhet. Nu är det bra isolering i taket och heltäckningsmatta som dämpar ljudnivån. Det känns som att alla är väldigt nöjda, säger Jonas Roselius.
Det är klart att det var ett jättetråkigt besked, men av alla 140 som berördes saknar bara ett fåtal jobb i dag.
Det har gått strax över ett år sedan beskedet kom att Trygg-Hansa lägger ned kundtjänsten i Växjö och flyttar verksamheten till Malmö. Sammanlagt berördes 140 anställda. Samtidigt har det inte bara skett förändringar på Växjökontoret, även Trygg-Hansa-kontoren i Sundsvall och Örebro har stängt de senaste åren. Jonas Roselius jobbade på Trygg-Hansa i 15 år i olika ledarroller inom bolagets kundtjänstverksamhet och var en av många som berördes.
Fåtal kvar på Trygg-Hansa
Trots att den absoluta majoriteten av tjänsterna försvann från Trygg-Hansa i Växjö finns kontoret fortfarande kvar. I dag jobbar runt 15–20 personer på kontoret med bland annat administration och skadereglering
– Det är klart att det var ett jättetråkigt besked, men av alla 140 som berördes saknar bara ett fåtal jobb i dag. Bortsett från de som flyttade med till Malmö har de flesta fått arbete här i Växjöregionen, vilket är väldigt roligt, säger han.
KollegErna Stefan Svensson och Elina Månsson har också en bakgrund från Trygg-Hansa. Stefan jobbade i bolaget i nio år som affärsstöd och Elina i lite drygt tio månader som privatkundhandläggare. Båda säger att det fanns en oro bland personalen att en större förändring var på gång.
– Det märktes de sista åren att ledningen drog åt kontoret i Malmö, eftersom de flyttade dit verksamhet både från Örebro och Sundsvall. Jag började ana att snart kanske det skulle hända även här, säger Stefan Svensson.
– Det hängde något i luften, men det var svårt att sätta fingret på vad det var. Det var tydligt att alla förstod vad det gällde, säger Elina Månsson.
Alla tre är överens om att situationen gjorde gruppen mer sammansvetsad.
Det märktes de sista åren att ledningen drog åt kontoret i Malmö, eftersom de flyttade dit verksamhet både från Örebro och Sundsvall.
– Alla hjälpte varandra och tipsade om jobb. Vi var tajta redan innan men det är klart att det här gjorde skillnad, säger Stefan Svensson. Jonas Roselius fyller i.
– Alla var väldigt duktiga på att ta hand om varandra. Det var väldigt härligt att se, trots omständigheterna, säger han.
Nedläggningen gjorde många kolleger oroliga och vissa tog beskedet hårdare än andra. Stefan Svensson säger dock att han där och då kände sig ganska lugn att det skulle lösa sig.
– Arbetsmarknaden var ganska het. Det fanns mycket jobb och det var många företag som var intresserade. Vi bjöd också in företag till Trygg-Hansa som kom på besök och det var ett stort intresse bland företagarna.
Alla anställda fick ett erbjudande att följa med i flytten och av totalt 140 anställda på kundservice var det till slut runt 30 personer som tackade ja.
– Jag övervägde det lite i början men jag har hus i Växjö och två barn som går i skolan. Det var ett lite för stort projekt att låta barnen lämna kompisarna och att sälja huset. Men det fanns de som gjorde det, säger Stefan Svensson.
Även Jonas Roselius övervägde att flytta men valde att stanna i Växjö.
– Jag funderade på om jag skulle flytta med eller om jag skulle flytta till en annan ort och göra något helt annat. Men då dök den här möjligheten upp som gjorde beslutet ganska enkelt, säger han.
30 anställdes från Trygg-Hansa
Ica Bankens Växjökontor har 65 anställda varav 30 har en bakgrund från Trygg-Hansa. Verksamheten jobbar med kundservice för privatkunder både för inkommande och utgående samtal.
Möjligheten Jonas Roselius pratar handlar om Ica Försäkring. Bolaget växer snabbast i branschen och i februari gick företaget ut med planer på att etablera sin kundtjänst i Växjö. Eftersom kompetent personal med försäkringserfarenhet redan fanns på plats i staden skulle startsträckan för att komma i gång bli förhållandevis kort. En rekryteringsprocess påbörjades och i april anställdes den första gruppen om åtta personer, i maj anställdes lika många till. Stefan Svensson fick anställning i första rundan, Elina Månsson började i den andra och Jonas Roselius började i juni.
I augusti anställdes ytterligare 15 tidigare anställda på Trygg-Hansa.
– Det var väldigt roligt att få förfrågan att följa med och att fortsätta jobba med försäkringar. Jag trivs jättebra och det var detta jag ville göra, säger Elina Månsson.
– Det har varit väldigt kul att få vara med och bygga upp något nytt från grunden, säger Jonas Roselius.
Ica Försäkring i Växjö är en renodlad callcenterverksamhet och hanterar hela bolagets kundservice för privatkunder. Totalt arbetar 65 personer på kontoret, varav runt 30 kommer från gamla Trygg-Hansa. De allra flesta jobbar som handläggare och tar antingen emot inkommande samtal eller ringer ut. Trion är överens om att företaget har fått en bra start med god sammanhållning och bra en bra mix mellan nya och tidigare kolleger.
– Vi har haft en lång resa tillsammans och den har fört oss närmare varandra. Från beskedet på Trygg Hansa till att vi fick möjligheten att öppna kontoret här och bygga något från grunden, säger Elina Månsson.
Jag har inga planer att röra på mig utan vill växa inom Ica.
En stor skillnad mellan företagen är att det är enklare att påverka verksamheten. Ica Försäkring är ett mindre företag än Trygg Hansa och kan därför vara mer snabbfotat med kortare beslutsvägar.
Framåt har bolaget satt en ambitiös tillväxtagenda. En rekryteringsprocess pågår med planen att anställa ytterligare 10–15 personer. Stefan Svensson ser framför sig en spännande tid i bolaget och tror att företaget kommer fortsätta växa.
– På 3–4 år tror jag Ica Försäkring kommer ha vuxit jättemycket. Ica är ett starkt varumärke och har stor potential att utvecklas, säger han.
Elina Månsson är inne på samma spår.
– Det ringer mer och mer, och då behöver vi bli fler vilket är jättekul. Jag har inga planer att röra på mig utan vill växa inom Ica.