»Vi kastar inte ut allting«
Petra Ålund, chef för Technology på SEB, ska leda bankens digitalisering. På vägen ska man jobba agilt, samarbeta med big tech och skapa nytt utan att slänga ut allt det gamla.
Efter ett långt yrkesliv på Scania och senare Sandvik började Petra Ålund för ett par år sedan på SEB.
– Jag började som trainee på Scania och har jobbat med flera olika saker. När jag var ung var jag relativt sett bäst på IT men mitt perspektiv har alltid varit verksamhetsnyttan i allt från att programmera en svarv till att jobba med system för att konstruera en lastbil.
Nu är det hennes uppgift att leda SEBs digitala omställning.
– Vi jobbar mycket med kompetensutveckling. Vi har många som arbetat länge och kan bank och som vill fortsätta att utvecklas inom teknik. Där lägger vi stort fokus. Både om du är på tech eller på någon annan avdelning.
SEB:s vd Johan Torgeby har jämfört SEBs digitalisering med att bygga om ett sekelskifteshus till ett modernt funkishus. Petra Ålund förstår vad han menar.
Är du en start-up börjar du utan någonting, med det som är modernt då. Om du inte underhåller det så kommer du om 15 år få problem.
– Är du en start-up börjar du utan någonting, med det som är modernt då. Om du inte underhåller det så kommer du om 15 år få problem. Vi har några av våra grundsystem som är otroligt effektiva, säkra och bra.
Förflyttningen till nya miljöer kommer att ske. Men stegvis, säger Petra Ålund.
– Vi tror inte på någon big bang och att vi ska slänga ut allt, ta in det nya och hoppas det går bra. Vi tittar på olika tjänster och olika delar och vad som passar.
SEB kommer alltså att göra en försiktig renovering av sekelskifteshuset.
– Nu när vi ska fräscha upp våra betalningar så byter vi miljöer för det. Vi försöker vårda vårt sekelskifteshus, och vissa av delarna kommer att vara helt utbytta men vi kastar inte ut allting.
Enligt Petra Ålund finns det exempel på banker som testat att byta allt, och det har inte alltid fallit väl ut.
– Det har blivit stora komplexa IT-projekt där ibland miljarder har fått skrivas av för att det inte gått bra.
På SEBs tech-avdelning arbetar knappt 3 000 personer, merparten i Sverige och cirka 500 i Baltikum. Främst är det slutkundslösningar som avdelningen arbetar med. Det kan handla om att handla aktier i appen, att swish fungerar som det ska, att kunder kan ansöka om bolån.
– Vi skapar lösningar och driftar dem. Vi jobbar också med interna stödsystem för HR, löner, finans och ekonomi.
Bankens tech-avdelning arbetar agilt med transformeringen tillsammans med de olika affärsdivisionerna som har driftskunnande och affärskunnande.
– Jag tror att det är en delförklaring till varför vi är ganska snabbfotade. Vi brukar kalla oss tvärfunktionella, virtuella team. Sedan råkar det vara mitt gäng som bygger sakerna.
Att få en blick in i det allra heligaste och se hur techavdelningen arbetar får Finansliv tyvärr inte möjlighet till. Sekretessen och säkerhetsaspekterna ruckar man inte på.
Den andra resan, menar Petra Ålund, är bankens datatransformering. Där handlar det om att förstå hur de ska bli mer datadrivna, och hur man använder den data man förfogar över och skapar en lösning av det till kund.
De stora IT-jättarnas intåg på marknaden ser hon inte som ett problem, utan snarare en tillgång.
– Vi skrev ett samarbetsavtal med Google cloud för två år sedan och ganska nyligen gick vi ut officiellt med vårt partnerskap. Vi vill skapa innovation med dem. Vi hoppas kunna göra extra bra banktjänster till oss men även ta fram lösningar för banksystemet. Till exempel riskhantering, där vi ser stora mängder data och behöver göra mycket analyser, och där är Google jättestarka.
Även i arbetet med att motverka penningtvätt eller upptäcka andra brott kan Google clouds kunskaper om stora datamängder användas, säger hon.
SEB samarbetar även med Microsoft exempelvis i den förflyttning av arbetsställen som skett när allt fler jobbar hemifrån.
– Där är de jätteviktiga för oss. Vi ser det som ett gemensamt eko-system, det är inte vi och dem. Vi kan bidra med branschkunskap och det är därför Google cloud och Microsoft samarbetar med oss, även om vi inte är världens största bank.
En stor del av bankens verksamhet bygger på att kunden kan lita på banken, enligt Petra Ålund. Därför börjar de försiktigt och överväger vilken data de lägger ut.
– Vi är övertygade om att på sikt kommer en stor del av vår data finnas hos de stora cloudleverantörerna som Google och Microsoft, då är vi trygga med att de kommer att ha en väldigt hög säkerhet för sina lösningar.
Hotbilden mot dem som levererar infrastruktur till banker, sjukhus och så vidare, har ökat mycket under pandemin.
Det är ju hela vårt varumärke, att vi är säkra på att inget händer med kundens data.
– Cyberhoten har kommit så mycket mer. Och när du är bank så måste du vara ännu mer noggrann med hur data kan skyddas. Det är ju hela vårt varumärke, att vi är säkra på att inget händer med kundens data. Men det finns nog ingen hos oss som inte säger att det här är framtiden, det är hit vi kommer att gå. Det är bara frågan om vilken hastighet vi har och att vi lär oss på ett bra sätt.
Att det finns många uppstickare inom betalningslösningar oroar inte.
– Det finns en roll till alla. Det finns en del nischade områden, till exempel hel lösning för utcheckning vid onlineköp, där kanske vi inte kommer att göra alla delar. Vi jobbar med betalningar till och från kunder från bankkonton via dator och mobil i flera ekosystem, och stora transaktioner för stora företag.
Petra Ålund känner sig ganska säker på att banken kommer att integrera en skalbar och flexibel lösning i framtiden.
– Vi är olika bra på olika saker. Man har inte råd att bli bäst på allt, och det blir inte tillräckligt bra, tror jag.
Redan i dag samarbetar SEB med fintechbolag. De var till exempel tidiga med att investera i Tink.
– Vi investerar i bolagen och växer med dem. Vi har en fördel i och med att vi sitter på väldigt mycket data, kunskap kring och långvariga relationer med våra kunder som fintechbolagen vill komma åt.
Tanken är att hitta olika sätt att plocka in de nischade företagen.
– Det kommer inte vara vår huvuduppgift att bygga sådana system, men kan vi hjälpa den aktören att ha en affärsmodell som är en win-win så är det en fördel.
När det gäller AI så är Petra Ålunds åsikt att när tekniken finns där kommer du att vilja använda den.
– Internt tittar vi på ett sätt att använda det i våra datahallar. Värme och luft är variabler som kan leda till att du får för hög temperatur i en datahall och det i sin tur kan leda till att du får ett stopp. Här ska vi lära systemet när vi ska få ett larm, långt innan det inträffat.
Även när det gäller arbetet mot penningtvätt kan AI vara användbart som verktyg om man vill se ovanliga mönster i data, säger Petra Ålund som också noterar att AI även kan ställa till problem.
– Om du matar in fel data kan effekten bli att du exempelvis bara anställer personer av ett visst kön, när avsikten egentligen var tvärtom. Det är något vi är uppmärksamma på, hur vi säkerställer att vi gör etiskt rätt och vad vi inte ska ge oss på.
SEB har också haft en AI-kundtjänstmedarbetare en längre tid.
– Vi var nog första bank ut med detta. När vi startade trodde vi att det bara skulle vara yngre som använde henne, men även äldre personer tog till sig tjänsten.
Aida kan hjälpa till med att boka kundrådgivningssamtal, få hjälp med öppettider och så vidare.
– Det är ganska enkla saker. Men vi använder henne också internt för identifiering. Borttappade lösenord är en sådan sak, där är hon jättebra.
Att attrahera IT-kompetens är en fråga som många brottas med, fler och fler behöver kunna mer och mer inom teknikområdet.
– Jag är övertygad om att om tio år så kommer vi vara ännu fler som jobbar med teknik på banken. Vissa företag attraherar med starka varumärken. En del vill identifiera sig med företagen och tycker att det är viktigt att de gör en välgärning och jobbar med något samhällsnyttigt. Andra vill vara på exempelvis Google för att de är så långt framme tekniskt. Vi har en ganska bra situation eftersom vi gör slutprodukter till kund. Är du duktig på tech är det här ett bra ställe att vara på. En stor del av det vi gör är en lösning som blir IT. Det är inte en tröja eller en T-shirt.
Jag är övertygad om att om tio år så kommer vi vara ännu fler som jobbar med teknik på banken.
Det är höga krav som ställs på en bank, menar Petra Ålund.
– Din webbsida får inte gå ner. Går en bokhandels sajt på nätet ner kanske du kan vänta en stund med att köpa en bok, men går bankens sida ner är det en annan sak. Och det gör ju också att det är hårdare krav när du bygger sakerna, och det är något som en ingenjör lockas av. Där ser jag att vi kan ha en fördel.
Hon säger att de måste fortsätta att förklara hur mycket mer teknik det har blivit i en bank, jämfört med för fem eller tio år sedan.
– Vi måste fortsatt jobba på vår positionering för jag tror inte alla förstår hur mycket IT det är i en bank.
SEB jobbar också med att få in fler tjejer inom teknik genom ett samarbete med den ideella organisationen Pink Programming.
– Vi har varit värd för ett antal event varje år och har haft personal som hjälper till och lär ut. Det är gratis och deltagare är tjejer från gymnasieåldern och uppåt. I år har det körts digitalt med deltagare från hela Sverige.
Under 2020 när pandemin var ett faktum var det många saker som ändrade sig snabbt. Alla som kunde skulle plötsligt arbeta hemifrån, många IT-lösningar behövde säkras, mycket teknik behövde uppdateras.
– I början av pandemin bestämde man att alla skulle kunna få sina lån amorteringsfria. Det var en sak som skedde väldigt snabbt. Alla banker var väldigt snabba på att få till att kunderna enkelt i systemet skulle kunna klicka om de ville ha amorteringsfritt. Alla förstod behovet.
Andra saker som utvecklats är hur man gör bra kundmöten virtuellt och utvecklingen av tekniken när personal ska jobba hemifrån.
– Det finns vissa saker som vi inte kommer att göra hemifrån, men det fanns saker som vi tyckte att vi borde kunna göra hemifrån men inte hade utvecklat system för. Från att har varit cirka 200 som jobbade hemifrån så är det nu ungefär 7000 användare varje sekund som sitter online. Vi hade inte investerat så mycket i videolösningar tidigare eftersom vi inte såg behovet av det.
I framtiden kommer SEB att ha nya rutiner för att arbeta hemifrån för de som vill det.
– Vi kommer att tillåta att alla anställda med arbetsuppgifter som gör det möjligt att arbeta hemifrån kan göra det en till två dagar per vecka. Vi tror att det är en fördel för alla, att få ihop sitt liv, att kunna hämta och lämna på dagis, gå ut med hunden eller vad det nu är. För dem som vill det – det kommer inte att vara tvingande.
Vissa möten har blivit bättre möten när det skett över videolänk, säger Petra Ålund.
Att förstå hotlandskapen och veta hur vi ska lägga oss på rätt nivå med våra skydd, är nog det jag funderar mest på som IT-chef.
– Om till exempel en person sitter i Örebro och fem personer i samma rum i Stockholm, så blir den enda personen som sitter på distans lite utanför. Nu är ju alla uppkopplade individuellt, alla har samma förutsättning, skriver i chatten eller räcker upp handen virtuellt. Vi pratar om hur vi ska få till ett hybridarbetssätt. Vissa möten kanske vi ska fortsätta med virtuellt, där alla känner sig hörda och delaktiga. I andra möten så är det fysiska mötet jätteviktigt.
När det gäller utmaningar i framtiden är att skapa rätt produkter för kunden en prioriterad fråga, enligt Petra Ålund. En annan fråga där de lägger mycket tid är cyber-crime och vidhängande hotbild.
– Jag har jobbat med IT i hela mitt liv och det har alltid funnits, men det har blivit så mycket mer. Att förstå hotlandskapen och veta hur vi ska lägga oss på rätt nivå med våra skydd, är nog det jag funderar mest på som IT-chef.