»Vi kommer gå mot allt mer specialisering«
2020-talet Hur kommer bankbranschen se ut under 2020-talet? David Fock, produktchef Klarna, om fintechbolagens roll:
– Vi ser att Klarna kommer expandera globalt. Vi kommer fortsätta verka i gränslandet mellan shopping och banktjänster. Vi är relativt ensamma där och det finns en stor potential. Inom betalmarknaden håller »buy now pay later« på att bli ett globalt fenomen, från början fanns det mest i norra Europa.
– Kraven på kundupplevelsen kommer att öka drastiskt. I dag är folk glada att de kan använda banken på mobilen, men morgondagens kunder kommer förvänta sig att varenda moment fungerar extremt bra.
– Jag tror att olika maskininlärningstekniker och ai kommer spela en stor roll, både för att ta bättre beslut inom riskhantering – där det redan används – men också för att hjälpa kunder ta bättre beslut. PSD2 kommer göra att fler aktörer får tillgång till den finansiella datan, den kommer att flyttas allt mer från banker till techbolag. Då kan det skapas helt andra typer av tjänster, som prisjämförelser och automatiserade flöden för att byta bank.
– Det kommer bli svårare att vara en bank som tillhandahåller alla tjänster, jag tror att vi kommer gå mot allt mer specialisering. När det gäller storbankerna skiljer sig kundupplevelsen åt mellan dem redan i dag, jag tror att några kommer fortsätta vara storbanker medan andra får svårare. Men de har alla möjligheter att ställa om, de har kundrelationer och traditioner som är otroligt svårt att bygga upp. De har ett bättre utgångsläge än neobankerna.
– Jag tror att det fortfarande finns en plats för det personliga bemötandet, men det kommer troligen inte gå att erbjuda det till en massmarknad, det kommer vara för dyrt. Jag kan också se framför mig att neobanker kommer att sätta upp fysiska kontor. Inte för traditionella banktjänster utan för att hjälpa kunder att komma igång och flytta över sina konton från andra banker.
– Den kompetens som vi kommer efterfråga är mjukvaruutvecklare – främst Front end-utvecklare – designers, data scientists och produkt managers som kan hålla ihop kunderbjudandet.