»Affärsvärdet är nyckeln för att få män intresserade av jämställdhet«
Ica Försäkrings vd Caroline Farberger har en unik inblick i de olika förutsättningarna för kvinnor och män i finansbranschen. Efter sin könskorrigering insåg hon snabbt att jämställdhetsarbetet inte kommit så långt som hon tidigare trott. Nu vill hon utmana normerna i branschen.
Ica Försäkring växer snabbt. Bolaget startade för 4,5 år sedan, i oktober 2015. Drygt ett år senare hade Ica Försäkring 75 000 kunder. I dag är antalet kunder mer än dubbelt så många: 180 000. Förra året redovisade Ica Försäkring för första gången en – om än liten – vinst på 3 miljoner kronor.
– Vi har vuxit otroligt fort. Marknaden har visat sig vara mycket mottaglig för ett nytt försäkringsalternativ, säger Caroline Farberger, vd på Ica Försäkring.
Moderbolaget Ica är nyckeln, enligt henne. Det är en uthållig och kapitalstark ägare och dessutom ett välkänt varumärke med en stor kundbas.
– Allt det är viktigt för att kunna lyckas. Inträdesbarriärerna på försäkringsmarknaden är ganska höga, framför allt hos konsumenter, man vill gärna köpa försäkring hos ett varumärke man har förtroende för.
Ica Försäkring riktar sig enbart till privatkunder. Med undantag för Ica-butikerna och Apotek Hjärtat försäkrar man inga företag, och några sådana planer finns inte heller framöver.
Ica Försäkring
- Ica Försäkring startades i oktober 2015, som ett dotterbolag till Ica Banken.
- Bolaget redovisade premieintäkter före avgiven återförsäkring på 550 miljoner kronor 2019, jämfört med 421 miljoner kronor 2018. Det försäkringstekniska resultatet uppgick till 3 miljoner kronor, jämfört med -41 miljoner året innan. Försäkringsportföljen uppgick till 608 miljoner, jämfört med 489 miljoner 2018.
- Ica Försäkring har i dag 180 000 kunder och cirka 130 anställda.
Enligt försäkringsbolagets egna bedömningar har man nu omkring 1 procent andel av konsumentmarknaden. Långt ifrån konkurrenter som Folksam, If och Caroline Farbergers tidigare arbetsgivare Trygg-Hansa. Men att vara en liten, ny spelare har sina fördelar, enligt henne.
– Vi har inga arvsynder med oss som många stora bolag, det gör att vi har möjlighet att vara innovativa på ett helt annat sätt.
Det var också en av de saker som lockade henne att ta steget från rollen som privatchef Sverige på försäkringsjätten Trygg-Hansa till vd-posten på den då nystartade uppstickaren Ica Försäkring.
– Jag blev uppringd av en headhunter som undrade om jag var intresserad av att bli vd. Jag blev väldigt förvånad, det hade inte ens gått ut något i branschen om att Ica Försäkring sökte vd. Jag umgicks med tanken ett par dagar. Hade det varit ett okänt varumärke med inte lika uthålliga ägare hade jag nog tvekat. Men jag kände att det skulle bli riktigt kul, att få utmana branschen. Tanken att få göra allt som man ville från början kittlade.
Hon började som vd drygt ett halvår efter att bolaget startades. Sedan dess har utvecklingen gått fort. Ica Försäkring hade 25 anställda 2016, nu är antalet 130. För 1,5 år sedan öppnade bolaget också ett nytt callcenter.
– När vi började vår verksamhet kopierade vi vårt moderbolags upplägg, med callcenter och backoffice i Borås. Men med vår snabba expansion fick vi svårt att hitta tillräcklig försäkringskompetens i Borås, säger Caroline Farberger.
Ica Försäkring passade på när Trygg-Hansa avvecklade sin callcenter-verksamhet i Växjö och flyttade den till Malmö.
– Jag känner den verksamheten väl, jag har ansvarat för den själv, så vi tog ett snabbt beslut att plocka över nyckelpersonal och bygga upp ett eget callcenter i Växjö.
Ica Försäkring har också inlett flera samarbeten med andra bolag, bland annat med Svedea om djur- och båtförsäkringar och med Europeiska ERV gällande separata reseförsäkringar. Ica Försäkring har nyligen lanserat Försäkringsutmanaren i samarbete med insurtechbolaget Insurely. Det är en digital tjänst där kunder kan få en överblick över alla sina försäkringar hos olika bolag, och jämföra priser och villkor.
– Om du är kund i flera bolag så är du i dag hänvisad till alla bolags olika »mina sidor«. Du har inte möjlighet att få en total översikt, det erbjuder vi. Naturligtvis med en möjlighet att se vad Ica kan erbjuda istället, säger Caroline Farberger.
Hon hoppas att sådana jämförelsemöjligheter blir standard i branschen. Det skulle gynna mindre bolag som Ica Försäkring. Det är i dag en utmaning att få kunderna att byta försäkringsbolag.
– De stora bolagen lever mycket på lojalitet eller kanske snarare tröghet, kunder som inte bryr sig så mycket utan förnyar sina försäkringar på slentrian.
Framöver satsar Ica Försäkring liksom resten av branschen på ökad digitalisering. Som litet och ungt bolag har man också en del grundläggande teknikutveckling kvar, och i takt med att bolaget växer blir dataanalys ett allt viktigare område att satsa på.
Att fortsätta växa och plocka marknadsandelar är förstås det primära målet. Bara under förra året ökade Ica Försäkrings premieintäkter med 31 procent. Caroline Farberger vill inte ge några exakta siffror, men prognosen för kommande år är god.
Trots rekordsiffrorna har den senaste tidens stora intresse för Ica Försäkring inte handlat om bolagets snabba tillväxt – utan om Caroline Farberger själv.
Det har gått ett och ett halvt år sedan hon kom ut som kvinna. Som första vd i näringslivet att öppet genomgå en könskorrigering förstod hon att det skulle väcka uppmärksamhet. Men hon hade inte kunnat föreställa sig hur mycket.
Jag har blivit otroligt respektfullt bemött, vilket gör mig väldigt glad. Förhoppningsvis innebär det att vi mognat som samhälle.
DI Weekends intervju där Caroline Farberger offentliggjorde sin transition blev en av de mest lästa artiklarna tidningen någonsin publicerat. Sedan dess har hon sommarpratat i Sveriges Radio P1, utsetts till årets HBTQ på QX-galan, vinterpratat i P1, föreläst och gjort flera intervjuer. I höst släpper hon också en bok om sin resa och syn på näringslivet.
– Det har varit fantastiskt och överväldigande. Jag var helt oförberedd på reaktionen. Jag var så mentalt förberedd på min transition. Naturligtvis insåg jag att det inte skulle gå obemärkt förbi, men jag hade inte kunnat föreställa mig den här uppmärksamheten, att den skulle hålla i sig så länge och vara så entydigt positiv, säger Caroline Farberger.
Hon återkommer flera gånger till hur positivt mottagandet har varit. Från alla – läsare, lyssnare, chefer, medarbetare, kunder och konkurrenter.
– Jag har blivit otroligt respektfullt bemött, vilket gör mig väldigt glad. Förhoppningsvis innebär det att vi mognat som samhälle.
Rent personligt har de senaste ett och halvt åren betytt enormt mycket för Caroline Farberger, eftersom hon nu kan leva som den hon är. I flera intervjuer har hon fått frågan om transitionen också har påverkat hennes ledarskap. I början avfärdade hon det bestämt. Hon påpekade att ledarskap är baserat på erfarenheter och kompetens, inte kön.
Men nu när det gått en tid tänker hon lite annorlunda.
– Jag måste konstatera att jag blivit ett antal erfarenheter rikare, vilket har utvecklat mitt ledarskap. Jag har blivit bättre på att förstå andra grupper, jag har gått från norm till icke-norm, och de perspektiven har naturligtvis utvecklat mig som ledare.
När jag levde som man trodde jag att vi nästan var i mål, och såg inte jämställdhet som en så viktig fråga.
Som kvinnlig vd på ett försäkringsbolag tillhör Caroline Farberger nämligen en minoritet. Och som vd som öppet genomgått en könskorrigering är hon unik i Sverige, eventuellt i hela Europa. Men när hon blev vd för Ica Försäkring 2016 var det som Carl Farberger – en vit, medelålders man. En vd som helt passade in i normen, och därför hade svårt att se vidden av ojämställdheten i branschen.
– När jag levde som man trodde jag att vi nästan var i mål, och såg inte jämställdhet som en så viktig fråga. Det är väldigt svårt att sätta sig in i hur det är att vara annorlunda om man själv inte är det på någon dimension.
Men det tog bara ett par månader efter transitionen innan Caroline Farberger insåg hur lite hon faktiskt hade förstått. Plötsligt började kvinnliga kolleger dela med sig av sina erfarenheter på ett helt annat sätt. En tidigare kollega från en annan arbetsplats berättade för Caroline Farberger att hon lämnade sitt gamla jobb för att hon utsatts för sexuella trakasserier, och inte för att hon »ville gå vidare« som det sagts.
– Hon valde att bara prata om det med sina kvinnliga kolleger. Kvinnor delar med sig mer sinsemellan om vilka utmaningar de möter på arbetsplatsen.
Enligt Caroline Farberger finns det två skäl till att kvinnor inte berättar för män i samma utsträckning om ojämställdheten de möter: det ena är att det kan vara otydligt vad som är normala spelregler på en arbetsplats och vad som är över gränsen.
– Det finns inte alltid en klar linje mellan jargong och övertramp, då är det många som tänker att såvida det inte är flagrant biter jag ihop.
Det andra skälet är att man inte vill bli stämplad som besvärlig, enligt Caroline Farberger.
– Det gör att kvinnor kanske höjer ribban för när de säger ifrån. Den tråkiga effekten av detta är att många män lallar på i tron om att allt är ganska bra. Dels för att de inte hör så mycket klagomål, och när de väl gör det så är det lätt att avfärda det med »lite jargong får man tåla« eller »det är bra med högt i tak«.
Det är ett stort problem att männen inte förstår, anser Caroline Farberger. Det räcker nämligen inte att stärka kvinnorna för att nå jämställdhet i branschen. Männen måste inse hur priviligierade de är – och de måste dela med sig av sina privilegier.
– Om inte den normativa majoriteten aktivt arbetar för inkludering blir det väldigt svårt att få något att hända. Man måste bjuda in personer som inte är som en själv i diskussionen, låta dem vara med och fatta beslut.
Det här har ju kvinnor sagt länge, och hur ska man nå fram med budskapet till männen?
– Jag tror att affärsvärdet är nyckeln för att få män intresserade på allvar. Om du bara driver frågan om jämställdhet som sådan finns risken att det läggs i facket »politiskt korrekt«, alltså något som ska göras men som man inte riktigt ser fördelen med. Men om fler och fler visar att företag med jämställda ledningar presterar bättre, att det finns ett affärsvärde, då blir det annorlunda.
Caroline Farberger
Ålder: 52 år.
Bor: Sigtuna.
Familj: Fru och tre barn i grundskoleålder.
Utbildning: Civilingenjör vid Chalmers Tekniska universitet, civilekonom vid Handelshögskolan i Göteborg. Tog båda examen parallellt.
Karriär i korthet: Managementkonsult på Mc Kinsey 92–98, marknadsavdelningen Trygg-Hansa 98–00, medgrundade startupbolaget Insmark 2000 och var vd i drygt ett år. Konsult på Bearing Point 02–03. Återvände till Trygg-Hansa 2003 och jobbade i olika roller där i 13 år, sist som privatchef Sverige. Vd på Ica Försäkring sedan 2016.
Intressen: »Umgås med barnen och renovera huset. Vi bor i ett stort gammalt hus som kräver konstanta projekt.«
Caroline Farberger har sedan sin könskorrigering också märkt att kvinnor i näringslivet läser av och anpassar sig betydligt mer efter omgivningen än män. Men det är inte något som hon själv anammat.
– Jag går in i rollen som kvinna väldigt sent i karriären, och jag har ett starkt mandat i min vd-roll. Jag är nog ganska annorlunda på så sätt, jag tar min självklara rätt att agera precis som den jag är. Så har jag betett mig som man i 50 år, och det tänker jag definitivt inte sluta med nu.
Caroline Farberger hoppas kunna inspirera andra kvinnor att våga ta för sig på samma sätt. Som exempel nämner hon sin klädsel. Många kvinnor på kontoret klär sig i byxor, men Caroline Farberger har oftast klänning och högklackat på jobbet.
– Jag struntar fullständigt i om det finns någon klädnorm. Inte för att klädval spelar någon roll, jag vill att man ska bedömas enbart utifrån kompetens. Men det är en markör för att uttrycka sin individualism.
Caroline Farberger tycker inte att hon behandlas annorlunda som kvinna eller att folk (män) lyssnar mindre på henne när hon pratar om jämställdhet nu. Därmed inte sagt att alla kvinnliga vd:ar behandlas likadant.
– Jag tror att min personliga situation är så unik att den inte går att jämföra rakt av med andra kvinnors.
Hon får mängder av förfrågningar om att föreläsa om jämställdhet i arbetslivet och engagera sig i olika nätverk. Betydligt mer än hon hinner med.
– Jag är ju vd för ett försäkringsbolag och det är mitt fokus. Jag har ingen ambition eller tanke på att bli någon föredragshållare eller influencer, säger Caroline Farberger.
I stället vill hon använda den uppmärksamhet hon får för att utmana normerna i näringslivet och försäkringsbranschen.
Caroline Farbergers råd till andra chefer för att öka inkluderingen i branschen:
»Reflektera över dina egna beteenden. Kom ihåg att det är handlingen, inte tanken som räknas. Och kom ihåg att en handling som inte är aktivt inkluderande riskerar att uppfattas som exkluderande.«
Som ett led i den utvecklingen meddelade Ica Försäkring förra året att bolaget ändrar överfallsskyddet i sin hemförsäkring så att de försäkringstagare – främst kvinnor – som utsätts för våld i hemmet kan få ersättning.
– Inom försäkringsbranschen finns en förlegad syn på överfallsskydd, där man har undantagit ersättning om förövare och offer ingår i samma hushåll. Effekten är att hemförsäkringen blir ojämställd, eftersom män drabbas i mycket högre grad av våld utanför hemmet medan kvinnor i högre grad drabbas av våld i hemmet. Vi såg det som naturligt att ta bort det undantaget, säger Caroline Farberger.
Även Folksam har ändrat sin hemförsäkring på motsvarande sätt. Både Folksam och Ica Försäkring ställer dock tydliga beviskrav för att överfallsersättningen ska kunna betalas ut. Det krävs att den utsatta gjort en polisanmälan och deltar i utredningen, och allra helst ska det finnas en dom som vunnit laga kraft.
Caroline Farberger kan inte svara på om någon ersättning har betalats ut än, men säger att intresset för försäkringsskyddet är stort.
Ica Försäkring har även infört ett omställningsskydd i hemförsäkringen. Det innebär att försäkringstagare kan få ersättning om de väljer att fly hemmet och söka skyddat boende. Ersättningen uppgår upp till 15 000 kronor i månaden i tre månader, och är tänkt att täcka upp för de utgifter som kan uppstå innan samhällsstödet sätter in. Försäkringen täcker även ombudskostnader på upp till 15 000 kronor vid exempelvis överprövning av nedlagd förundersökning. Ombudshjälpen och omställningsskyddet har tagits fram i samarbete med Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige (Roks).
– Vi ger omedelbar ersättning i en situation där samhället faktiskt inte har fullt stöd. Det är en viktig markering från vår sida, att vi som näringslivsaktör kan hjälpa till och ta ansvar för ett samhällsproblem. Det är ett modernt sätt att bedriva hållbarhetsarbete på, säger Caroline Farberger.
Hon hoppas att fler försäkringsbolag följer efter så att omställningsskydd och ersättning för våld i hemmet blir standard i hemförsäkringar. De bolag som i dag inte ger ersättning anger som skäl att hemförsäkringen gäller ett hushåll, och att det inte går att ställa personer i samma hushåll mot varandra.
En dålig ursäkt, tycker Caroline Farberger.
– Det är den tekniska förklaring som etablerats som konsensus. Jag tycker det är synd att branschen inte har skärskådat sig själv och insett att det här undantaget drabbar kvinnor.
Du tycker inte att det finns någon svårighet i att ändra hemförsäkringen?
– Nej. Det är bara att ta fram lite tippex och ta bort undantaget.