Insurtech
AI ska lyfta nytt insurtechbolag
Lucas Carlsén, John Ardelius och Fredrik Fors.

AI ska lyfta nytt insurtechbolag

Hemförsäkring Insurtechbolaget Hedvig utmanar försäkrings­jättarna med artificiell intelligens och Netflix-modell.

Startupbolaget Hedvig är en ny aktör på den svenska insurtech­scenen och i maj i år lanserade bolaget en ny försäkringstjänst. Idén kom till när Lucas Carlsén, medgrundare, jobbade som rådgivare i försäkringsbranschen och fick se branschen från insidan.

– Som kund kände jag mig alltid lite motarbetad och maktlös i kontakt med försäkringsbolag. Nu förstod jag varför. Försäkringsbolag tjänar mer ju mindre de betalar ut. Med en sådan modell blir det lönsamt att göra det svårt för kunderna att få ersättning, säger han.

Målet är att utmana de etablerade försäkringsbolagen via AI och göra försäkring blixtsnabbt.

Tillsammans med bolagets två andra medgrundare, Fredrik Fors och John Ardelius, ställde de in siktet att ändra på modellen.

– Målet är att utmana de etablerade försäkringsbolagen via AI och göra försäkring blixtsnabbt, men också mer rättvist, säger Lucas Carlsén.

Hedvigs produkt bygger på en hemförsäkring som riktar sig mot alla som bor i lägenhet. Betalningarna sker månadsvis och avtalet har ingen bindningstid. Lucas Carlsén säger att bolaget ser försäkring som en tjänst som borde fungera som prenumerationstjänster som Netflix eller Spotify.

– Det är därför vi har slopat bindningstiden, vilket vi även är först med i Sverige.

I dag har Hedvig ett samarbete med Inter Hannover som är en del av en av världens största försäkringsgrupper. Samarbetet bygger på att Inter Hannover står som försäkringsgivare åt Hedvigs användare, och för det får bolaget en andel av intäkterna. Samarbetet är positivt för användarna, enligt Lucas Carlsén.

–  Man får tryggheten från en av världens största försäkringsgrupper och servicen från Hedvig som sätter användarens upplevelse i fokus, säger han.

Framåt är planen att skala upp verksamheten i Sverige.

– Vår tillväxtstrategi är att leverera en fantastisk användarupplevelse så att fler väljer att byta till oss.

publicerad
7 juni 2018
Anmälan är öppen! #finansloppet2019
Nytt nummer! Läs om förtroendekrisen som skakar branschen. #finans #svpol #magazinecover #hållbarhet #finansliv #sustainability #cover #swedbank #finansbranschen #danske
Vi är bra på långa ord. Och på att förklara dem. Läs mer i Finansliv nummer 4 - snart hos alla prenumeranter. ⭐️
I varje nummer intervjuar vi kollegor i branschen. Läs hela intervjun med @planbokssmart.se på finansliv.se
#klimat, #hållbarhet och #greenfinance i fokus på vårt event #sustainable #finance #stockholm. Alla bilder på finansliv.se Foto: Oskar Omne
Fyra av talarna på Sustainable Finance finns med på tidningen @veckansaffarer lista över näringslivets mäktigaste kvinnor. ⭐️Anna Ryott, Summa Equity ⭐️Maria Mähl, Arabesque ⭐️Anna Felländer, AI Sustainability Center ⭐️Carina Lundberg Markow, Folksam
Stockholm Green Digital Finance vill sänka trösklarna för grön finansiering med hjälp av blockchainteknik. Lyssna till Cecilia Repinski, vd och medgrundare, på Sustainable Finance den 28 mars. foto: Oskar Omne
Följ @Finansliv på Instagram