Insurtech
AI ska lyfta nytt insurtechbolag
Lucas Carlsén, John Ardelius och Fredrik Fors.

AI ska lyfta nytt insurtechbolag

Hemförsäkring Insurtechbolaget Hedvig utmanar försäkrings­jättarna med artificiell intelligens och Netflix-modell.

Startupbolaget Hedvig är en ny aktör på den svenska insurtech­scenen och i maj i år lanserade bolaget en ny försäkringstjänst. Idén kom till när Lucas Carlsén, medgrundare, jobbade som rådgivare i försäkringsbranschen och fick se branschen från insidan.

– Som kund kände jag mig alltid lite motarbetad och maktlös i kontakt med försäkringsbolag. Nu förstod jag varför. Försäkringsbolag tjänar mer ju mindre de betalar ut. Med en sådan modell blir det lönsamt att göra det svårt för kunderna att få ersättning, säger han.

Målet är att utmana de etablerade försäkringsbolagen via AI och göra försäkring blixtsnabbt.

Tillsammans med bolagets två andra medgrundare, Fredrik Fors och John Ardelius, ställde de in siktet att ändra på modellen.

– Målet är att utmana de etablerade försäkringsbolagen via AI och göra försäkring blixtsnabbt, men också mer rättvist, säger Lucas Carlsén.

Hedvigs produkt bygger på en hemförsäkring som riktar sig mot alla som bor i lägenhet. Betalningarna sker månadsvis och avtalet har ingen bindningstid. Lucas Carlsén säger att bolaget ser försäkring som en tjänst som borde fungera som prenumerationstjänster som Netflix eller Spotify.

– Det är därför vi har slopat bindningstiden, vilket vi även är först med i Sverige.

I dag har Hedvig ett samarbete med Inter Hannover som är en del av en av världens största försäkringsgrupper. Samarbetet bygger på att Inter Hannover står som försäkringsgivare åt Hedvigs användare, och för det får bolaget en andel av intäkterna. Samarbetet är positivt för användarna, enligt Lucas Carlsén.

–  Man får tryggheten från en av världens största försäkringsgrupper och servicen från Hedvig som sätter användarens upplevelse i fokus, säger han.

Framåt är planen att skala upp verksamheten i Sverige.

– Vår tillväxtstrategi är att leverera en fantastisk användarupplevelse så att fler väljer att byta till oss.

publicerad
7 juni 2018

#Finansfredag

Finanslivs redaktörer Aron Sigblad och Anna de Lima Fagerlind om det senaste som hänt i finans- och försäkringsbranschen, vilka trender som påverkar branschen och vad Finansliv har på gång just nu. Nytt avsnitt varje fredag.
Se #finansfredag här
Nytt avsnitt av #finansfredag ute!! Vi snackar stigande räntor och skandalen i Sörmlands Sparbank. Länk i bio.
I september är det dags för Fintech Stockholm. Boka före den 31 maj för att få 20 % rabatt på hela din bokning. Uppge koden SUPER20. Länk i bion.
Därför får du inte skriva vad du vill på insta. ❌ Läs vårt reportage på finansliv.se Illustration: @emmahanquist
Mingel i morgonsolen innan vår frukostföreläsning med @stiljournalen ☀️
Följ @Finansliv på Instagram