Gå direkt till textinnehållet
Insurtech Lucas Carlsén, John Ardelius och Fredrik Fors.

AI ska lyfta nytt insurtechbolag

Hemförsäkring Insurtechbolaget Hedvig utmanar försäkrings­jättarna med artificiell intelligens och Netflix-modell.

Startupbolaget Hedvig är en ny aktör på den svenska insurtech­scenen och i maj i år lanserade bolaget en ny försäkringstjänst. Idén kom till när Lucas Carlsén, medgrundare, jobbade som rådgivare i försäkringsbranschen och fick se branschen från insidan.

– Som kund kände jag mig alltid lite motarbetad och maktlös i kontakt med försäkringsbolag. Nu förstod jag varför. Försäkringsbolag tjänar mer ju mindre de betalar ut. Med en sådan modell blir det lönsamt att göra det svårt för kunderna att få ersättning, säger han.

Målet är att utmana de etablerade försäkringsbolagen via AI och göra försäkring blixtsnabbt.

Tillsammans med bolagets två andra medgrundare, Fredrik Fors och John Ardelius, ställde de in siktet att ändra på modellen.

– Målet är att utmana de etablerade försäkringsbolagen via AI och göra försäkring blixtsnabbt, men också mer rättvist, säger Lucas Carlsén.

Hedvigs produkt bygger på en hemförsäkring som riktar sig mot alla som bor i lägenhet. Betalningarna sker månadsvis och avtalet har ingen bindningstid. Lucas Carlsén säger att bolaget ser försäkring som en tjänst som borde fungera som prenumerationstjänster som Netflix eller Spotify.

Thomas Theiler, Folksam. Foto: Alexander Donka
Läs också

Så ser storbolagen på insurtechtrenden

– Det är därför vi har slopat bindningstiden, vilket vi även är först med i Sverige.

I dag har Hedvig ett samarbete med Inter Hannover som är en del av en av världens största försäkringsgrupper. Samarbetet bygger på att Inter Hannover står som försäkringsgivare åt Hedvigs användare, och för det får bolaget en andel av intäkterna. Samarbetet är positivt för användarna, enligt Lucas Carlsén.

Håll dig uppdaterad med Finanslivs nyhetsbrev

Din e-postadress kommer enbart att användas för att skicka ut nyhetsbrev och relevant information som inbjudningar från Finansliv. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

–  Man får tryggheten från en av världens största försäkringsgrupper och servicen från Hedvig som sätter användarens upplevelse i fokus, säger han.

Framåt är planen att skala upp verksamheten i Sverige.

– Vår tillväxtstrategi är att leverera en fantastisk användarupplevelse så att fler väljer att byta till oss.

Mest läst

Finansförbundets krönika

»Finansförbundet och de flesta andra parter på arbets-marknaden är överens om teorin att inflationen bäst bekämpas genom minskad konsumtion«, skriver Finansförbundets presidium.
Läs Finansförbundets krönika
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord