Fintech
De vill folkbilda om privatekonomi
Andra Farhad (Börshajen) och Erika Eliasson (Lendify).

De vill folkbilda om privatekonomi

Fintech Lendify och Börshajen lanserar ett gemensamt folkbildningsprojekt. Syftet är att fler ska få koll på sin privatekonomi.

Nu slår Lendify och Börshajen upp portarna för Ekonomiskolan, en satsning på folkbildning i privatekonomi. Anledningen är att fler behöver förstå sin privatekonomi bättre, säger Erika Eliasson, IR-chef på Lendify.

–  Sedan starten 2014 har vi sett hur illa det kan se ut för många svenskar då endast cirka 10 procent av de som ansöker om lån via vår plattform får låna. Vi vill förbättra svenskars ekonomi och bidra till ett positivt beteende där låntagare på sikt även kan bli investerare, säger hon.

Vi inspireras av gamification

Hur ska ni få fler att bli intresserade av sin privat­ekonomi?

– Vi tillämpar metoder som inspireras av gamification, vilket handlar om att göra tråkiga saker roliga. Vi har utvecklat ett poängsystem som uppmuntrar låntagarna till att lära sig mer om privatekonomi och skapa ett bättre privatekonomiskt beteende. Till exempel får man som låntagare poäng om man går ekonomiskolan och betalar sina fakturor i tid. Ekonomiskolan som vi skapar tillsammans med Börshajen kommer att vara öppen för alla.

Vad hoppas ni att initiativet ska leda till?

– Målet är att Lendify Rewards och Ekonomiskolan tillsammans ska hjälpa låntagare hos oss att med tiden bli investerare, vilket är helt i linje med vårt övergripande syfte att förbättra svenskars ekonomi.

Det har varit ett stort intresse för Lendify med flera entreprenörer som har investerat i verksamheten. Vad kommer ni använda pengarna till?

– Vi har tagit in drygt 220 miljoner kronor i riskkapital varav den senaste emissionen på 111,5 miljoner kronor främst kommer användas till teknikutveckling, men även som eget kapital i framtida obligationsemissioner.

– Det tar tid att etablera ett nytt tillgångsslag bland allmänheten och vi har därmed valt att genom obligationsemissioner även vända oss till den institutionella marknaden som redan har vana att investera i lån till kreditvärdiga privatpersoner.

 Vad blir viktigast 2018?

– Vi kommer fortsätta att bygga förtroende genom att leverera en bra användarupplevelse för både låntagare och investerare, generera god och stabil avkastning till investerarna och bra villkor till låntagarna.

publicerad
12 februari 2018
Sista chansen att anmäla sig! Snart är det dags för #finansloppet igen! På fredag är sista anmälningsdagen. Gå in på finansliv.se och boka din plats!
NY SPONSOR. @naprapatlandslaget är på plats när branschen springer Finansloppet den 5 september!
NY SPONSOR. @nicks.se är på plats och delar ut chokladbars till alla som springer Finansloppet den 5/9 på Stockholms stadion.
NY SPONSOR. Nu är det klart - @thenaiainitiative är på plats och delar ut dryck till alla som springer Finansloppet.
Den 5 september springer branschen Finansloppet. ✔️Start och mål på Stockholms Stadion. ✔️3,8 km i Lill-Jansskogen. ✔️Picknick och branschmingel efter loppet. ✔️Spring, jogga eller promenera i skogen. www.finansloppet.se #finans #löpning #bank #försäkring
Följ @Finansliv på Instagram