Intervjun
»Det går inte att luta sig tillbaka«
Pär Ekroth, kund- och marknadschef, Getswish. Foto: Tor Johnsson

»Det går inte att luta sig tillbaka«

Swish har vuxit kraftigt de senaste åren, och coronapandemin har ökat digitaliseringen av betalmarknaden. Men det är inom den fysiska handeln som den stora potentialen finns för Swish framöver, säger Pär Ekroth, kund- och marknadschef.

När Pär Ekroth började på Getswish blev han bolagets åttonde anställda. I dag, 2,5 år senare, är de närmare 25 personer.

– Vi har vuxit mycket på relativt kort tid, och då är fortfarande huvuddelen av vår verksamhet outsorcad, säger Pär Ekroth.

Getswish är bolaget bakom den populära betaltjänsten Swish. Tjänsten lanserades 2012 och ägs av Handelsbanken, Nordea, SEB, Danske Bank, Länsförsäkringar samt Swedbank och Sparbankerna.

När Getswish vd Anna-Lena Wretman anställdes 2016 var hon bolagets enda anställda. Finansliv träffade henne senast 2018, då hade bolaget redan 11 anställda. Nu är de alltså fler än dubbelt så många. Ändå görs all utveckling av leverantörer utanför bolaget.

Tidigare sköttes utvecklingen av Bankgirot, men sedan 2017 är det IT-konsultföretaget Tieto Evry som hanterar backend – det vill säga utveckling och drift av själva systemet bakom betaltjänsten – medan apputvecklaren Bontouch hanterar frontend – alltså Swish-appen och allt som användarna möter.

– Vi kommer bli fler anställda framöver. Vi kommer fortsätta bygga upp kompetensen inom bolaget, säkerställa bra kundvård och att vi kan leverera bra tjänster, säger Pär Ekroth.

Innebär det att ni kommer sköta även utvecklingen inom bolaget i framtiden?

– Vi kommer att stärka upp bolaget utifrån de behov som finns. Exakt vad det innebär kan jag inte svara på nu.

Det är inte bara själva företaget Getswish som har vuxit snabbt. Betaltjänsten Swish har slagit flera rekord de senaste åren. 2019 nåddes 1 miljard transaktioner, och förra året 2 miljarder. Swish har nu över 7,7 miljoner privatanvändare och drygt 260 000 anslutna företag.

Lanserades 2012

  • Betaltjänsten Swish lanserades 2012. Tjänsten drivs av bolaget Getswish AB, som ägs av Handelsbanken, Nordea, SEB, Danske Bank, Länsförsäkringar samt Swedbank och Sparbankerna.
  • Getswish har i dag närmare 25 anställda och kontor i Stockholm. Utvecklingen av Swish sköts av två leverantörer: IT-bolaget Tieto Evry och apputvecklaren Bontouch.
  • Swish har 7,7 miljoner privata användare och 260 000 anslutna företag. Drygt 50 miljoner transaktioner görs via Swish varje månad.
  • 2019 nådde Swish sammanlagt 1 miljard transaktioner, och i november 2020 nåddes 2 miljarder transaktioner.

Det är just inom företagsbetalningar som Swish ökar mest. En enklare företagstjänst lanserades redan 2014, som gjorde det möjligt för organisationer, föreningar och mindre företag att ta betalt via ett Swish-nummer i stället för kontanter.

– I det segmentet är vi redan etablerade som betaltjänst.

Men det var först 2017 som Swish handelstjänst lanserades. Tjänsten bygger på ett API som gör att företag kan skicka ut en betalningsförfrågan till sina kunder, i stället för att kunden själv knappar in ett Swishnummer till företaget.

– Det är en integrerad lösning för företagens kassor, som används i både e-handel och fysisk handel, säger Pär Ekroth.

Och det är i den tjänsten som den stora tillväxten sker. Antalet kunder inom handel var i november förra året 82 procent fler än samma månad 2019. Antalet betalningar ökade med 41 procent i segmentet, medan transaktionsbeloppet ökade med hela 90 procent.

Pär Ekroth förväntar sig att tillväxten inom handeln kommer att fortsätta. Nyligen meddelades att Klarna kommer ansluta sig till Swish, vilket väntas få stor effekt på antalet transaktioner. Ännu har Klarna inte lanserat tjänsten till sina kunder, men det kommer att ske under våren.

– Klarna är ju ledande inom e-handel, så det kommer ge oss en skjuts. Och de blir en ytterligare bank som erbjuder Swish till marknaden, säger Pär Ekroth.

Mot slutet av året tror vi att vi kommer vara marknadsledande inom e-handel.

Snart ser han framför sig att att Swish är det mest använda betalsättet i e-handeln.

– En bra dag har vi cirka 1 miljon betalningar i företag och cirka 700 000 av dem i e-handeln. Mot slutet av året tror vi att vi kommer vara marknadsledande inom e-handel. Det är det vi satsar på.

Men det är inom den fysiska handeln som Pär Ekroth ser störst möjligheter på längre sikt. En viktig kategori är dagligvaruhandeln, alltså mataffärer som Ica, Coop, Willys och Hemköp.

– Det är den stora bulken inom handel, och där är vi fortfarande rätt små. Där finns en stor tillväxtpotential framåt.

Samtidigt tror Pär Ekroth att gränserna mellan fysisk handel och e-handel kommer att suddas ut. Han tar SJ som exempel, som är ett av företagen som använder Swish.

– Om du åker med SJ och köper en tågbiljett i mobilen, är det då e-handel eller fysisk handel? Jag tror att de konvergerar, och att det kommer bli samma typ av sätt att ta betalt på oavsett om du handlar på nätet eller i butik. Där är vi i en bra position att driva den sömlösa handeln, och hjälpa företag att ta det språnget in i framtiden.

Ett annat exempel där fysisk och digital handel möts är Coop, som nyligen lanserat ett nytt sätt att ta betalt på i sina butiker. Via en app kan kunderna scanna sina varor i butiken och sen betala direkt i mobilen med hjälp av Swish. De får en kod för utpassering och behöver därmed inte köa.

Den här typen av innovation av API-tjänsten pågår ständigt hos Swish företag och partners, enligt Pär Ekroth, och är ofta driven av kunderna.

– Vi har en omfattande samverkan med marknaden, både kring idéprocesser och när vi väl tar fram nya tjänster. Idéerna kommer från användarna, från företagen som vill hitta nya sätt att ta betalt på, och från banker och partners. Vi jobbar strukturerat för att ta tillvara och förverkliga de idéerna.

Banksamarbetet är viktigt för Swish.

Förutom utveckling av befintliga tjänster satsar Swish också på nya produkter. Förra året testades en tjänst som gör det möjligt för företag att göra utbetalningar till privatpersoner. Den kan till exempel användas av försäkringsbolag som ger ersättning för försäkringsskador eller av spelbolag som betalar ut vinster. Först ut att ansluta sig till tjänsten var Svenska Spel, som började erbjuda den till sina kunder under våren 2020. Redan nu görs 90–95 procent av spelbolagets utbetalningar via Swish.

– Det visar att man är van att använda Swish som svensk, man förstår kundresan, säger Pär Ekroth.

Under 2020 släpptes också Swish företagsapp, som bygger på den enklare typen av företagsbetalningar via mobilen som Swish lanserade 2014. Den riktar sig främst till mindre företag, organisationer och föreningar som inte har ett eget kassasystem, men ändå vill kunna hantera inbetalningar och återbetalningar på ett smidigare sätt.

– Handelsbanken var först ut med att erbjuda appen till sina kunder, säger Pär Ekroth.

Nu satsar Swish på att utveckla en tjänst för återkommande betalningar, alltså prenumerationer.

– Om man tittar på den hållbara ekonomin så bygger den mycket på prenumerationstjänster, där tror vi att det finns en jättestor möjlighet för Swish. Vi kommer jobba intensivt tillsammans med bankerna för att möjliggöra det så snabbt som möjligt. Banksamarbetet är viktigt för Swish.

Det faktum att bankerna erbjuder betaltjänsten till marknaden har varit en stor del i Swish framgång och kommer vara en väsentlig konkurrensfördel även framöver, enligt Pär Ekroth.

– Att bankerna står bakom tjänsten, det tror jag är en av de absoluta nyckelfaktorerna för oss. Det medför trygghet och trovärdighet. Det är något som de internationella aktörerna inte har.

Pandemin har minskat Swish tillväxt, enligt Pär Ekroth. Foto: Tor Johnsson

Med internationella aktörer menar Pär Ekroth techjättar som Facebook och Apple. Det är sådana bolag han ser som Swish främsta konkurrenter i framtiden.

– Det är stora amerikanska bolag med stora finansiella muskler. Där måste vi och bankerna agera tillräckligt snabbt för att kunna fortsätta driva utvecklingen. Det är den största utmaningen framåt.

Det handlar om att utveckla de tjänster som Swish har och ta fram nya produkter, utan att för den sakens skull förlora tillgänglighet och tillförlitlighet, enligt Pär Ekroth. Att Swish fungerar problemfritt och säkert är avgörande, anser han.

– Trovärdigheten som vi byggt upp för Swish är något vi måste fortsätta vårda och utveckla. Det är det absolut viktigaste, vi får inte fallera där. Samtidigt måste vi fortsätta bygga nya tjänster, innovera och driva utvecklingen. Det går inte att luta sig tillbaka och vara nöjd.

Det är inte bara nya produkter Pär Ekroth pratar om. Getswish arbetar också för att möjliggöra för Swish-betalningar på fler marknader. I dag går det bara att använda Swish i Sverige, då tjänsten kräver mobilt bank-ID. Men det finns en efterfrågan på att kunna använda Swish över landsgränser.

– Det är en vanlig fråga vi får, varför kan inte jag swisha till min kompis i Norge? De har ju Vipps, en liknande tjänst. Det jobbar vi på, vi ser ett behov och vill möjliggöra det.

Målet är att svenskar också ska kunna använda Swish när de är utomlands, enligt Pär Ekroth.

– När man är ute och reser och ska handla i en butik utomlands så är vår ambition att man ska kunna betala med Swish som svensk. Det jobbar vi intensivt med.

När pandemin väl är över kommer det ge oss ett ännu bättre utgångsläge på betalmarknaden.

Getswish har ett antal samarbeten med betaltjänster i andra länder. Dels pågår ett arbete på EU-nivå, och förra året bildade Swish tillsammans med flera andra europeiska betaltjänster organisationen European Mobile Payment Systems Association (EMPSA). I organisationen ingår, förutom Swish, Belgiens betaltjänst Bancontact Payconing Company, Slovenska Bankkart, Bosnien-Hercegovinas Bamkard, italienska Plick, polska Blik, Tysklands och Österrikes Bluecode, finska och danska Mobile Pay, Portugals SIBS/MB WAY, schweiziska TWINT och norska Vipps.

Tillsammans har betaltjänsterna 25 miljoner privata användare, drygt en miljon företagskunder och över 350 anslutna banker. EMPSA ska främja samarbete mellan länderna och möjliggöra internationella betalningar. Men hur lång tid det kommer dröja innan samarbetet gör det möjligt för svenskar att använda Swish utomlands kan Pär Ekroth inte svara på.

– Det kommer ta lite tid. Just nu reser folk inte så mycket på grund av pandemin, men när man väl börjar göra det igen så kommer cross-boarder-betalningar att vara ännu viktigare. Det är en fråga vi behöver lösa, och vi jobbar intensivt med det. Sen hur snabbt det går, det vågar jag inte säga.

Som Finansliv tidigare skrivit har coronapandemin drivit på den digitala utvecklingen i finansbranschen. Kontantanvändningen har minskat i många år i Sverige men rasade rejält under 2020. Nu sker endast en tiondel av svenskarnas betalningar med kontanter, resten med kort eller digitalt. För första gången betalar svenskarna oftare med Swish än med kontanter, visar Riksbankens årliga rapport om betalvanor.

Mot den bakgrunden kan tyckas att Swish har gynnats av pandemin. Men så enkelt är det inte.

Betaltjänsten fortsatte visserligen att växa under 2020, men inte i den takt som Getswish hade räknat med.

Det beror främst på att Swish har flera kollektivtrafikbolag och evenemangsbolag anslutna. De branscherna har drabbats hårt av pandemin, vilket har fått effekt även på Swish-transaktionerna.

Men på sikt tror Pär Ekroth att Swish kommer gå stärkt ur coronakrisen.

– Hela digitaliseringen har tagit ett skutt in i framtiden. När pandemin väl är över kommer det ge oss ett ännu bättre utgångsläge på betalmarknaden.

Några positiva effekter har redan märkts. Under förra våren när pandemin bröt ut fick Swish en stor anslutning av privatpersoner över 65 år, den målgrupp som betaltjänsten tidigare haft svårast att nå.

– Att använda mobilen för att betala har nu blivit något alla gör, så har det inte sett ut tidigare. Vi har sett en väldigt stor anslutning av äldre användare. Vi ser också i våra mätningar att användarna gillar Swish mer nu, framför allt den äldre målgruppen.

Hur pandemin kommer att påverka Swish och betalmarknaden i år är svårt att förutspå, enligt Pär Ekroth.

– Vi tror att coronapandemin kommer påverka oss negativt under första halvåret. Sen hur mycket vet ju ingen, och situationen kommer säkerligen ändras under våren. Vi följer pandemin noga.

Trots det räknar Getswish med att fortsätta växa. Pär Ekroth hoppas att Swish kommer slå nya rekord på betalmarknaden.

– Vi ser en fortsatt stark tillväxt framöver. 2021 blir inget undantag. Vi siktar på att nå 3 miljarder betalningar i år.

publicerad
22 februari 2021
Nytt nummer av #finansliv ute! Vi har intervjuat Emma Glennow på @marginalen_bank och vi skriver naturligtvis också om hur branschen och de anställda har det under coronakrisen. Foto: @ylvasundgren
Tyvärr måste vi ställa in Finansloppet 2020. Mer info på finansliv.se
Vi har intervjuat Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef på @nordea_sverige Nu på finansliv.se Foto: Ylva Sundgren.
Vi vill jobba hemma! #finanslivs undersökning visar att en majoritet av bankanställda vill ha möjligheten att jobba på distans. Varför? Läs mer i årets första nummer! Foto: @donkadoo
Nu kommer ett nytt nummer av #finansliv Läs bl.a. om: ➖Robotarna på @marginalen_bank ➖Intervju med @johannakull ➖Besök på @nordea_sverige i Uppsala ➖Intervju med Sean George, hedgefondförvaltare Foto: @donkadoo
Följ @Finansliv på Instagram