
Efter skandalen i Sörmland
När det avslöjades att vd:n använt bankens pengar till privat lyxkonsumtion gick drevet kring Sörmlands sparbank. Chockade och besvikna medarbetare stod ändå pall i stormen. Hur? Finansliv åkte till Katrineholm för att få svar.
Detta har hänt
Juni 2016. Efter en anonym anmälan gör en revisions firma en utredning som visar på missförhållanden i Sörmlands sparbank. Vd Joacim Lindgren tas ur tjänst och blir uppsagd dagen innan han skulle sluta.
Augusti 2016. Ställföreträdande vd, vice vd, säkerhetschefen och chefsjuristen lämnar sina roller i banken. Även de utan avgångsvederlag. Missförhållandena rör nu inte längre bara förre vd:s lyxliv på bankens bekostnad, utan även styrelsens vidlyftiga resor jorden runt, vd:s Stockholmslägenhet och jaktresor.
Oktober 2016. Ett flertal granskningar pågår parallellt.
December 2016. Bankens styrelseordförande avgår och Birgitta Johansson-Hedberg tillsammans med två ledamöter väljs på en extrainsatt årsstämma.
Mars 2017. Banken kommer att kräva tillbaka flera miljoner av Joacim Lindgren. Uppskattningen är att det fattas kvitton för en betydande del av vd:s utlägg. Banken har också upptäckt att den tidigare styrelsen fått för höga arvoden och uppmanat dem att betala tillbaka, vilket de gjort.
April 2017. Styrelsen som var fram till december 2016 nekas ansvarsfrihet. Ytterligare två ledamöter väljs på årsstämman och den nya styrelsen är komplett. Finansinspektionens utredning visar på brister i styrning och ledning, men FI har ännu inte beslutat om sanktionsavgift.
Maj 2017. Erik Hägglöv tillträder som vd 15 maj. Samma dag lämnar Daniel Eriksson på egen begäran vd-posten.
Cigarrer för 58 000 kronor, designerväska för 40 000 kronor, Melodifestival-biljetter för 140 000 kronor, en flaska vin på restaurang för 4 000 kronor, dyra hotellräkningar och påkostade middagar för hundratusentals kronor. Kvitton för utlägg på över en miljon som saknas. Resor och hotellnätter i Stockholm samtidigt som lägenhet i Stockholm betalades av banken.
Det är hårresande detaljer som under hösten 2016 kommer fram i skandalen i Sörmlands sparbank.
Bankens förre vd Joacim Lindgren är polisanmäld av banken och det pågår en förundersökning som inte är avslutad. Han är alltså varken åtalad eller dömd för något när detta skrivs.
Frågan om varför förre vd, med en grundlön på 3,3 miljoner 2015, gjorde som han gjorde, kanske får ett svar så småningom. Huvudpersonen har lämnat scenen och lämnat en sparbank, med runt 170 besvikna medarbetare, efter sig.
En 185 år gammal institution där den pampiga röda tegelbyggnaden vid ån i Nyköping i artikel efter artikel i lokaltidningen Södermanlands Nyheter får symbolisera skandalen. Sörmlands sparbank har totalt åtta kontor, varav tre i Nyköping, men huvudkontoret ligger här i Katrineholm.
Det här ska handla om krishanteringen efter att förre vd:n hastigt togs ur tjänst i juni 2016. För hur är det att jobba när ens arbets platsdras i smutsen i media och utmålas som helt utan kontroller vad gäller ledningens utgifter?
Finansliv besökte Sörmlands Sparbank i slutet av april och tala de bland annat med dåvarande vd Daniel Eriksson. Han efterträddes den 15 maj av Erik Hägglöv, som även var tillförordnad vd en period under 2016.
Allt började när Joacim Lindgren, efter 18 år som vd, sa upp sig och skulle sluta den sista juni 2016. Några veckor innan hans sista arbetsdag kom en visselblåsaranmälan, så pass precis och seriös att en revisionsfirma ombads göra en snabbutredning medan vd:n blev arbetsbefriad. Rapporten kom i mitten på juni och visade otvetydigt på allvarliga missförhållanden. Sin näst sista arbetsdag blev Joacim Lindgren uppsagd. Det betydde att hans avgångsvederlag – vilket 2002 beslutats skulle uppgå till två årslöner, nu 9,1 miljoner kronor – frös inne. Banken polisanmälde samtidigt Joacim Lindgren.
Nu stod banken utan vd. Rekryteringen av nye vd:n Daniel Eriksson var visserligen klar, men han skulle tillträda först långt senare. Men sparbanksrörelsen är stark och med tolv timmars varsel kunde Erik Hägglöv, tidigare vd i Sparbanken Nord, vara på plats som tillförordnad vd.
Jim Lindström är lokal bankchef på Vingåkerskontoret med särskilt ansvar för företagskunderna i bankens västra region. Han är sparbankens ansikte utåt i Vingåker och arbetar operativt mot kunderna. Tidigare arbetade han i en stor affärsbank.
–Vid varje kvartalsrapport var jag tvungen att ta diskussionen med kunder om vd:s ersättning och bemöta kunder som tyckte att banken tjänar »sjukt mycket pengar«. Med en företagskund är det lätt att bryta ner siffrorna och kanske jämföra med situationen i företagarens eget bolag, men med en privatkund kan det vara mer irritation, säger Jim Lindström.
Personligen har han alltså inga problem att bemöta kunder. Ändå blev han lite fundersam denna gång. Bara dagar innan stormötet i juni där medarbetarna fick den första informationen om misstänkta oegentligheter deltog bankens förre vd på en näringslivsdag i Katrineholm. Ekonomijournalisten Lennart Ekdal var moderator och i en intervju konstaterade han att förre vd:n »inte var som alla andra bankdirektörer« efter som hans bank hade som grundläggande idé att ge tillbaka stora delar av vinsten till bygden i olika lokala projekt.
–Det var det första jag tänkte på när jag fick veta om vad som hänt. Och när jag efteråt träffade en viktig företagskund var hans första fråga till mig: Jim, förklara för mig varför jag ska vara kund i Sörmlands Sparbank?
Jim Lindströms svar kom naturligt och spontant: »Din och min relation förändras inte på grund av det som hänt och du behöver inte vara orolig för bankens finansiella situation, för den är stabil«.
Jim Lindström tycker att han fick så bra information som möjligt från ledningen under hela processen.
–Det har varit storsamlingar flera gånger för oss i personalen, och vi har börjat använda kommunikationsverktyget Lync för snabb information. Genom att man tog tag i problemen direkt och satsade på transparens och tydlighet tycker jag vi klarat krishanteringen bra. Det värsta tycker jag är att det aldrig verkar gå över. Det är som ett sår som man skrapar upp skorpan på om och om igen, säger han.
Efter sommaren kom det riktiga drevet i gång, när polisutredningen avslöjade alla detaljer: cigarrerna, vinerna, resorna, festerna, elektronikinköp, inköp av en väldigt dyr designerväska. TV4 gjorde flera reportage och skandalen var ett faktum, inte bara i Sörmland.
Bankens nye vd Daniel Eriksson bodde i Gnesta och nu headhuntade styrelsen ytterligare en typisk hemvändare till bygden, Magdalena Hartman, som ställföreträdande vd. Hon har bott i USA och arbetat era år på Nasdaq där hon var affärsområdeschef med ansvar för finansiell information. Hon har stor erfarenhet av att hantera kriser och förändringar och tycker att det är ungefär som att driva projekt. Fast i realtid.
Hennes motto är »be calm and carry on«. Att behålla lugnet och fokus på det vanliga arbetet mitt i kaoset. Värst var det den sista augusti när TV4 avslöjade detaljer som inte borde kommit ut, eftersom banken inte har anledning att lämna ut enskilda individer, menar hon.
Magdalena Hartman påminner om de många nya regler som kommit på finansområdet, och att sparbanker har lika omfattande krav på sig vad gäller styrelsens kompetens som de stora affärsbankerna har. I oktober inledde Finansinspektionen, på grund av anmälan om en »väsentlig händelse«, en riktad granskning av Sörmlands Sparbanks interna kontroll och styrning.
Att ha koll på hur andra gör och hur standarder ser ut är också viktigt, tycker Magdalena Hartman. På många företag har man klippt alla företagskort för att minska frestelsen att använda det felaktigt.
–Det har vi gjort här nu också. I stället får medarbetarna använda sina privata kreditkort för utlägg. Kvittoredovisningen blir bättre på så vis, ska man få ersättning från banken måste man redovisa ett kvitto.
Så småningom kom sju interna och tre externa undersökningar att arbeta under hösten. Samtidigt pågick det vanliga arbetet mot kunderna. Daniel Eriksson beskriver hur medarbetarna arbetat »i motvind, uppförsbacke, regn och kyla«, men kommit till jobbet, redo att vara med på resan att städa upp.
Bankens fastställda och inövade krisplan visade sig fungera i skarpt läge, tycker Sörmlands Sparbanks personalchef Peter Lindkvist. Att en sådan finns och att rätt befattningar ingår i krisgruppen är en stor hjälp när orkanvindar viner.
–Att ha en krisfunktion är en hygienfaktor i dag. Två andra saker får stor vikt vid sådana här omvälvande händelser: hur man klarar att hantera alla känslor som dyker upp, och att man lyckas skapa framtidstro i organisationen. Att trots orkanen kunna titta framåt och hitta lösningar, säger Peter Lindkvist.
Han tycker också att det är viktigt att snabbt plocka in expertis utifrån på områden där kompetensen inte är tillräcklig. Kommunikation, både internt och externt, hade en central roll här och den förstärktes utifrån från början.
–Att skapa förtroende och trygghet är viktigt i en pressad situation. Därför bedömde vi också att det var jätteviktigt att ha en tillgänglig ledning. Vi hade både en tillförordnad vd och en tillträdande vd, båda med stor kompetens och erfarenhet vilket var bra för att kunna ge korrekt och viktig information, säger Peter Lind kvist.
Finansförbundet har 135 medlemmar i Sörmlands Sparbank och från klubbstyrelsen deltar dess ordförande Bettina Johansson och dess vice ordförande Magnus Wärulf som personalrepresentanter i bankens styrelse. Genom arbetet där fick de direktinformation om vad som hänt och vad som behövde göras.
–Jag blev chockad, förvånad, arg, ledsen och besviken. Det var skönt att vi var två från klubben där. Det var väldigt påfrestande att ta in all information. Vi hade just avslutat processen med att rekrytera en ny vd och var inställda på att återgå i mer normalläge inför sommaren, säger Bettina Johansson.
Magnus Wärulf har jobbat 30 år i banken och har rutin och erfarenhet och en lugn framtoning. Han har aldrig upplevt något så här omvälvande. Juni och juli blev hektiska med många styrelsemöten.
–Jag är tacksam att vi hade varandra att prata med, det var många långa telefonsamtal på kvällarna. Svåra frågor att hantera och svåra beslut som skulle tas under en tajt tidshorisont. Men genom att vi pratade mycket kom vi själva en bit i den egna bearbetningsprocessen, säger Magnus Wärulf.
Värst i processen var början, tycker båda. Att själva sitta på information men inte kunna dela med sig till medlemmarna. Av deras bekymrade miner och täta möten i ledningen förstod ju kollegerna att något pågick. När informationen väl gick ut internt kom medlemmarnas frågor. Hur kunde det bli så här? Borde jag märkt något och slagit larm?
–Vi förklarade att de inte gjort något fel och att det var en liten krets som var berörda. Kolleger som möter kunder har nog haft det tuffast, det har varit mycket skämt om cigarrer. Men med glimten i ögat ändå, för kunderna förstår ju att kollegerna inte är inblandade. De har också haft bra stöd från ledningen, säger Bettina Johansson.
Men hur kan och ska facket agera för de som faktiskt verkar vara inblandade i oegentligheterna? De kan ju också vara medlemmar. Bettina Johanssons svar är professionellt:
–Vi stöttar alltid våra medlemmar, och är tillgängliga för dem. Vi ser till att processerna går rätt till, att avtal följs och att banken håller sig till de regelverk som finns. Det hade vi gjort oavsett om det gällt medlemmar eller ej.
Bettina Johansson och Magnus Wärulf berättar att det är komplexa ärenden och att klubben hade en kontaktperson på Finans förbundets kansli, men skötte det hela inom klubben. Även om det inte varit roligt, tycker de att de lärt sig mycket under året som gått.
–Bland annat att vara mer kritisk. Och att det är viktigt att ha kontroll över verksamheten. Arbetar man länge ihop är det lätt att tappa garden, och sluta ifrågasätta saker. Samtidigt kan man ju inte misstänka alla hela tiden, säger Magnus Wärulf.
Daniel Eriksson tillträdde officiellt som vd den första september förra året, men kastade sig in i krisarbetet så fort det gick, det vill säga redan under sensommaren 2016. Han tycker tre saker är ovärderliga i en brännande kris.
–Ett starkt kapital, duktiga medarbetare och lojala kunder. Om en av dessa saker saknas kan prognosen för att rida ut en storm vara dålig. Här fanns dock allt detta på plats, säger Daniel Eriksson som var medlem i koncernledningen i Folksam innan vd-jobbet i Sörmlands Sparbank.
Han poängterar att det förbättringsarbete som nu är igång är en flerårsprocess som går på djupet. Bankens nya målsättning har regelefterlevnad som första punkt.
–Alla måste först förstå att vi arbetat på fel sätt tidigare och att det finns stor förbättringspotential vad gäller intern kontroll och styrning. Saknas den insikten blir det svårt att ha viljan och förmågan att rätta till det som inte är bra.
Compliance och riskkontroll var tidigare utlagt externt, men tas nu in i verksamheten igen. Det betyder att medarbetarna kommer att bestå av runt 210 personer, cirka 30 fler än i somras, om något år. En 25-procentig ökning av personalen, som bland annat betyder att flera vikarier och tillfälliga anställda fått fast jobb.
–Fler fast anställda betyder trygghet och stabilitet, både för banken och medarbetarna. Att ha compliance och riskkontroll i huset är viktigare än sista miljonen på resultaträkningen, menar Daniel Eriksson.
I december 2016 avgick bankens styrelseordförande vid en extrainsatt stämma. Ny styrelseordförande är Birgitta Johansson-Hedberg, tidigare vd i dåvarande Föreningssparbanken, det vill säga nuvarande Swedbank.
I bokslutet för 2016 syns följ derna av skandalen genom att resultatet visar minus 57 miljoner, att jämföra med året innan då vinsten var 120 miljoner. Engångskostnader som kan hänföras till bankskandalen uppgår till 245 miljoner 2016. Bland annat handlar det om reserveringar för advokatkostnader vid framtida rättsprocesser, eventuell sanktionsavgift till Finansinspektionen och utredningar gjorda av revisionsfirmor.
En enormt påfrestande period, medger Daniel Eriksson, men säger i samma andetag att det varit värst för medarbetarna. Själv hade han inga relationer till den gamla ledningen, vilket gjorde det hela enklare för honom.
Bettina Johansson och Magnus Wärulf anser att det faktum att ingen fortfarande vet vem visselblåsaren är bevisar att bankens visselblåsarfunktion fungerat. Båda tycker också det var bra att anmälan kom medan det fanns utrymme att agera mot ansvariga. Funktionen har nu förstärkts ytterligare.
– Visselblåsarfunktionen har blivit utlagd till extern part – vilket är ännu bättre. Är det en neutral person man vänder sig till riskerar man inte att frågan kan beröra den som tar emot anmälan, säger Bettina Johansson som tror att det krävdes en hel del mod för att våga anmäla sin vd.