
Glada miner på Dreams efter rusning till spar-app
Det blev inget pris på Mobilgalan förra veckan. Men Dreamsgänget kan vara rätt nöjda med tillvaron ändå - deras spar-app lockade på ett dygn fler personer än vad som får plats i första omgången.
Hallå där!
Henrik Rosvall, vd på Dreams, hur många släpps appen till?
– 2 500 personer är med i första släppet 1 mars, och 3 400 i andra släppet, som enligt hypotesen ska ske i mitten av mars och sen fortsätter vi släppa på kunder under våren.
– Det viktigaste för oss är att se hur allt fungerar, inte hur många som släpps på – vi vill inte lova att alla kan gå på samtidigt.
Det är fortfarande en beta-version?
– Ja, jag tror att en viss del av tjänsten alltid kommer att vara i beta – det är så vi ser på utvecklingsprocessen. Vi kommer aldrig att släppa den slutgiltiga versionen, för det kommer alltid att finnas nya funktioner, som vi släpper på successivt.
– Utvecklingsmetodiken, så kallad dark launching, är något som till exempel Amazon och Ebay kört under en period, och jag tror att vi går mer åt det hållet. Att man provar nya tjänster på några få användare, och släpper på först när de tycker att tjänsterna är tillräckligt bra.
– Med det sagt så vill jag säga att tjänsten är lika säker som en bank redan från början. Vi har gjort en rad olika tester tillsammans med Ålandsbanken och deras leverantör Crosskey, och våra kunders pengar är lika säkra som andra bankkunders.
Vad har ni för nya funktioner på gång?
– Nu till första släppet har vi socialt sparande – att vänner kan spara tillsammans, till exempel bjuda in varandra till att spara ihop till den gemensamma resan.
– Vi jobbar också med olika tjänster för att hjälpa kunderna att boosta sitt sparande. Vi har en coach i Dreams, som vi utvecklat tillsammans med universitetsforskare inom kognitionsvetenskap och experter inom matematik, tech och bank.
– Möjligheten att spara långsiktigt i fonder kommer också att komma.
Hur går det med andra tjänster, som bankkort och lönekonto?
– De kommer under året. Vi har inget spikat datum ännu, men vi håller på att ta fram ett modernt lönekonto nu, där vi utgått från moderna användares behov och krav.
– Även lån kommer komma under året. Men vi fokuserar främst på sparande just nu. Det handlar också om att hjälpa kunder att betala av sina dåliga skulder. Det är många som konsumerar mer än de har råd med, och våra produkter ska främja en hälsosam ekonomi.
Vilket mål har ni för antalet användare i år?
– Vi pratar inte om antalet kunder, utan att få nöjda kunder, där så många som möjligt rekommenderar oss, innan vi känner oss bekväma att marknadsföra oss mer.
Inför lanseringen släppte ni en film på Facebook och Instagram, har ni marknadsfört er på något mer sätt?
– Under hösten har vi löpande varit med på olika event och pratat om Dreams, allt från Stockholm tech fest till ert Fintech-event.
– Nu skruvar vi om kommunikationen mot våra användare med fokus på tjänsten och drömmar. Filmen var först ut och uppmuntrar till att följa drömmen och göra smarta beslut i vardagen för att uppnå den. Egentligen vara det en film vi tog fram helt själva internt, det var inte meningen först att slå på stora trumman. Vi lade ut den på vårt Facebook-konto och vi medarbetare delade den själva, men folk gillade den och började skriva om den och plocka upp den i bloggar.
– Vi är väldigt glada över mottagandet och jag tror folk uppfattar vår produkt som sympatisk, att en finansiell tjänst hjälper dem med något i stället för att sätta dem i skuld. Vi har fått ofantligt fina mejl, där folk skrivit och tackat, det känns fantastiskt.
Finns det risk att varumärket som ”hjälpare” kan riskeras om ni också erbjuder lån, som sätter människor i skuld?
– Lån är en nödvändighet för att exempelvis komma in på bostadsmarknaden. Vi vill dock uppmuntra till hälsosamma belåningsgrader och vara transparenta med vår räntebana vilket inte vanliga banker är. Till exempel straffar de kunder som har en låg belåningsgrad för att de inte tjänar så mycket pengar på dem även fast risken är mycket lägre. Vi kommer att uppmuntra till amortering till en hälsosammare belåningsgrad.
– Sen är livet inte linjärt, ibland kan det vara nödvändigt att ta ett lån. Men vi vill alltid coacha mot en avbetalningsplan, vilket skiljer oss från andra banker, eftersom de tjänar mer pengar på att behålla lånen som de är.
Varför valde ni Ålandbanken som samarbetspartner?
– Framför allt hittade vi varandra i det kulturella – vi tycker båda att det behövs ett annat sätt att hantera bankärenden. Vi kunde också ha fokuserat på dyra konsumentkrediter – det tjänar man betydligt mer på, en faktor 20 på det. Men vi ville inte göra något kortsiktigt, utan hjälpa kunderna att nå sina mål, och Ålandsbanken ville vara med på den resan.
– Det är också en liten bank där vi haft kontakt med högsta ledningen. De kommer från entreprenörshållet själva, och har en helt annan förståelse för entreprenörskap än stora banker.
– Planen är att lansera Dreams som euro-bank, och med dem är steget litet eftersom de är en finsk bank som agerar inom SEPA-området.
Hur ser den internationella tidsplanen ut?
– Nästa steg är Finland, redan nästa år.
Hur ser er finansiering ut?
– Vi är nästan självfinansierade. 5 miljoner kronor har vi totalt tagit in. Vi ska ut i vår och ta in en runda som är större än det, för att kunna fortsätta utveckla produkter och lansera i Finland. Vi har inte riktigt satt ner foten än om hur mycket vi ska begära in.
Text: Åsa Berner