Gå direkt till textinnehållet
Rebecka Thulin. Foto: Lars Jansson.

»Jag har haft möjlighet att utveckla mitt jobb«

Min karriär Rebecka Thulin började, utan erfarenhet, som HR-generalist i finansbranschen. I dag jobbar hon med kompetensutveckling för Handelsbankenanställda i hela landet.

Parallellt med beteende­vetarstudierna i Lund arbetade Rebecka Thulin med hemlösa och socialt utsatta. Att jobba vidare inom kommun efter studietiden lockade dock inte, i stället började hon att titta åt HR-hållet. Hon sökte brett och fick snart en intervju med HR-chefen på Sparbanken 1826 i Kristianstad (numera en del av Sparbanken Skåne).

– Det var en ren tillfällighet att jag hamnade i finansbranschen. Jag hade ingen HR-bakgrund, men vi gillade varandra så jag fick jobbet, säger hon.

På Sparbanken fick hon pröva på hela HR-området, alltifrån att skriva arbetsmiljöpolicyer och riktlinjer till att sedan utbilda cheferna och arbetsmiljöombuden. Att börja från ruta ett och få lära sig något helt nytt var spännande, anser hon.

– Det var fantastisk roligt. Jag visste inte hur man skulle gå till väga, så jag fick läsa på vad regelverket sa och sedan försöka skapa något användbart utifrån det, säger Rebecka Thulin.

 

Efter fyra år började hon som HR-generalist på Handelsbanken i Malmö. Att slippa pendlingen var ett viktigt skäl bakom bytet, men framför allt utvecklingsmöjlig­heterna att jobba i en större organisation. Steget till storbank var inte så stort som hon först hade trott.

– Jag fick ofta frågan om det var stor skillnad, men det tyckte inte jag. Mycket ligger nog i att båda organisationerna har den lokala affärsidén och prägeln. Det var ändå fascinerande hur pass likt det var, säger hon.

Ett år senare bytte Rebecka Thulin jobb igen, den här gången till att bli ansvarig för kompetensutveckling i Handelsbankens södra region. Rollen handlade om att ta fram och att hålla i utbildningar, men även att försöka hitta vad organisationen behöver och bygga verktyg som kan stötta den utvecklingen. Där har hon nu stannat kvar i över tio år, men mycket har hänt sen dess.

– Det är verkligen superkul, det är det området jag älskar allra mest. Ibland slår det mig att jag har jobbat med detta i över tio år, hur kunde det här gå till? Men samtidigt har jag haft möjlighet att utveckla mitt jobb och bygga på med ledar- och chefsutveckling och även certifierat mig inom förändringsledning, så rollen har förändrats över tid, säger hon.

Rebecka Thulin. Foto: Lars Jansson.

Handelsbanken är nu inne i en stor förändring och i samband med det har Rebecka Thulin fått en ny roll. Sedan årsskiftet har arbetet med kompetens och ledarskapsutveckling inom svensk kontorsrörelse gjorts om och gått från regionstruktur till en central avdelning. Rebecka Thulin tror det arbetssättet blir mer effektivt, men ser det också som en spännande nystart för egen del.

– Mest ser jag fram emot att få göra saker tillsammans med mina kolleger över hela Sverige. Det kan vara ganska ensamt ibland att jobba i varsin region, men nu jobbar vi tajt tillsammans och kan dra nytta av varandras styrkor, vilket är jättepositivt.

Framåt lägger hon mycket tid på att skapa nya utbildningar för personalen inom svensk kontorsrörelse, men också att stötta de anställda genom förändringen. Även pandemin har ställt högre krav att hitta nya sätt att träffa kunderna.

– Vi ser hur snabbt det har gått med virtuella kundmöten som blivit allt vanligare, så där finns nya behov kring digital kundmöteskompetens. Det är ett nytt arbetssätt som vi behöver träna på.

Vad är viktigast för att lyckas med ett förändringsarbete?

– Det är att ringa in målet och att konkretisera vad det arbetet innebär i praktiken, det vill säga vad behöver vi göra i vardagen och hur ska vi bete oss för att nå fram. Alla pratar just nu om vikten av beteendeförändring, men det är faktiskt svårare än man tror att bli tillräckligt konkret, så det behöver man prata om hela tiden. Sedan gäller det att hela tiden följa upp, mycket längre än man tror.

– Jag tror mycket på att jobba med medarbetarskap och ledarskap. Det finns så många kompetenta människor i banken, så vi behöver dra nytta av alla oavsett titel. Och det tycker jag vi börjar bli riktigt bra på.

Mest läst

Finansförbundets krönika

»Finansförbundet och de flesta andra parter på arbets-marknaden är överens om teorin att inflationen bäst bekämpas genom minskad konsumtion«, skriver Finansförbundets presidium.
Läs Finansförbundets krönika
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord