Gå direkt till textinnehållet
Anneli Adler, Danske Bank.

”Medarbetaren ska inte ensam möta utmaningar”

Exponering av enskilda medarbetare kan medföra en ökad hotbild mot individen. "Vi strävar efter att alltid agera som en enhet så att ingen medarbetare känner sig exponerad", säger Anneli Adler, Privatmarknadschef på Danske Bank.

I Bankföreningens senaste rapport om hotbildsbedömningen för Sveriges banker 2024 varierar bilden något när det gäller hur bankpersonalen upplever utvecklingen av hot och kränkningar. Vissa banker anser att hot och kränkningar är på ungefär samma nivå som tidigare, medan andra banker noterat en kraftig utveckling det senaste året.

Danske Bank gör kontinuerliga undersökningar bland bankens medarbetare för att få grepp om hur personalen upplever hotbilden.

-Enligt de undersökningar som vi regelbundet gör ser vi inte att våra medarbetare skulle uppleva ett ökat hot. Med det sagt så kan det förstås vid vissa tillfällen förekomma ett högt tonläge. Många kunder har senaste året upplevt en press i sin ekonomi vilket ibland kan komma fram stressat i kunddialoger, men de flesta av våra medarbetare kan hantera det med support från kollegor och chefer, säger Anneli Adler, Privatmarknadschef på Danske Bank Sverige.

Bankföreningens rapport visar att ökade myndighetskrav ställer högre krav på personalen och det finns indikationer på ökad oro hos medarbetare som arbetar med kundkännedom, penningtvättsanmälningar och bedrägerier. Exponering av enskilda medarbetare kan medföra en ökad hotbild mot individen istället för banken.

Gör ni något särskilt här?

-Vi förstår att ökade krav kan medföra oro bland våra medarbetare och vi vidtar åtgärder för att stötta våra medarbetare om man skulle känna sig orolig. Banken erbjuder regelbunden utbildning, stöd från ledningen och psykologiskt stöd om det behövs. Vi strävar också efter att alltid agera som en enhet så att ingen medarbetare känner sig exponerad. Exempelvis lämnar vi inte ut fullständiga namn och kontaktuppgifter, så man är inte ensam i att möta dessa utmaningar.

Danske Bank har kontinuerliga samtal med sina medarbetare för att förstå deras behov och för att säkerställa den bästa möjliga arbetsmiljön.

– För att stötta vår personal har vi en rad initiativ på plats. Dessa inkluderar regelbunden utbildning, tillgång till stödresurser och en verksamhet som prioriterar öppen kommunikation för att fånga utmaningar i dialoger med våra team.

 

 

 

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord