Gå direkt till textinnehållet

Outsourcingen i Swedbank växer – ytterligare 105 tjänster försvinner

Ytterligare två enheter i Swedbank kommer att outsourcas, avslöjar Finansliv. 105 tjänster berörs. Samtidigt är ilskan och besvikelsen mot banken stor. »Det är imponerande uselt«, säger en anställd till Finansliv.

Texten har uppdaterats.

Under onsdagen kunde Finansliv berätta att Swedbank outsourcar sin centrala mainframe-enhet som hanterar drift och underhåll av stordatorn. 30 tjänster berörs och uppgifterna har bekräftats av Swedbank.

Nu kan Finansliv avslöja att ytterligare två enheter i banken är på väg att läggas ut externt, vilket berör 105 tjänster. Totalt kommer alltså 135 tjänster att försvinna under hösten.

Enligt uppgifter till Finansliv rör det sig om enheterna »workplace« och »real estate och facility management«, förkortat REFM, där merparten av verksamheten påverkas. Workplace hanterar bland annat delar av bankens interna it-support och Windows-tjänster, och REFM hanterar bankens lokaler med olika servicejobb som underhåll av arbetsplatser, bygg och utveckling.

Enligt dokument Finansliv tagit del av försvinner tjänsterna nu ut i flera olika konsultföretag. Enheten workplace kommer att outsourcas som två delar, där personalen som jobbar inom »managed workplace services« läggs ut på Accenture och enheten »managed device services« flyttas till Fujitsu. Tjänsterna på enheten REFM outsourcas till Coor, enligt Finanslivs uppgifter.

Det är ett stort missnöje bland alla förvaltningar.

Hannes Mård, pressansvarig på Swedbank, bekräftar att det sker en outsourcing för arbetsplats- och IT-service i Swedbank, utan att kommentera närmare vilka enheter det gäller.

– Förutom mainframe är det ytterligare 20 it-tjänster i Sverige och 25 it-tjänster på våra baltiska marknader som berörs. För det som gäller olika serviceuppdrag för våra kontor i Sverige är det 60 tjänster som berörs, säger han till Finansliv.

Outsourcingen för de två it-enheterna ser i stort likadan ut som för personalen som jobbar med stordatorn. Anställda på enheten REFM har fått till den 11 september på sig att svara på övergången till Coor. Personal som inte motsätter sig bytet flyttas automatiskt över till Coor men kommer även fortsättningsvis att jobba från Swedbanks kontor, enligt dokument Finansliv tagit del av.

Samtidigt pyr missnöjet bland personalen. Flera källor som vill vara anonyma riktar nu hård kritik mot hur banken har hanterat processen.

– Det är dåligt skött. Det är ett stort missnöje bland alla förvaltningar som vi jobbar mot internt. Så det är många medarbetare som är missnöjda, helt klart.
– Folk har fullt upp att tänka klart vad de ska ta för beslut. Det är många som är stressade, säger en källa.

Läs också

Swedbank outsourcar – 30 it-tjänster försvinner

En annan källa påpekar att ledningen hävdar att de i två år arbetat på att få till en smidig process, men att övergången trots det är »otroligt illa förberedd«.

– Det är imponerande uselt, man häpnar. På samma sätt är Kyndryl fascinerande dåliga där övergången är fullkomligt oförberedd, säger en källa som Finansliv.

Håll dig uppdaterad med Finanslivs nyhetsbrev

Din e-postadress kommer enbart att användas för att skicka ut nyhetsbrev och relevant information som inbjudningar från Finansliv. Du kan när som helst avsluta din prenumeration.

Enligt uppgifter till Finansliv är det osannolikt att personalen som går över som konsulter på Kyndryl kommer att få jobba med Swedbank en längre tid. Orsaken är att Kyndryl inte har ett eget datacenter i Sverige, utan arbetet kommer så småningom att flyttas till bolagets it-center i Wrocław i Polen.

– Det är inte ett erbjudande. Antingen så går du över till Kyndryl eller så stannar du på banken och får sparken. Kyndryl vill ha över alla oss för att kunna få en snabb och vettig kunskapsöverföring till centret i Polen. Men att tro att man (Swedbank reds. anm) ska kunna få samma servicegrad och samarbete mellan driften och våra förvaltningar inom banken, det är oerhört naivt, säger en källa.

Samstämmiga uppgifter menar även att banken tonar ned hur många anställda som berörs på mainframe-enheten och att det istället ska vara 40 tjänster som försvinner.

– Man blir lite irriterad att man förskönar. Det är 40 inom mainframe som påverkas, inte 30. Det är 80 it-personer totalt till olika företag, säger en källa som vill vara anonym.

När Finansliv ställer frågor vidhåller dock Hannes Mård att siffran 30 tjänster är korrekt.

Anställda menar att det finns ett utbrett missnöje i banken och fler anser att den här processen är dåligt skött. Vad har ni för kommentar på det?

– Vi har stor förståelse för att det innebär en förändring och att det är någonting som man kan behöva bearbeta. Det finns en pågående dialog och den fortsätter. Vi har ju valt partners som jag sagt tidigare med omsorg både för medarbetarna och bankens behov, säger Hannes Mård.

Påverkas du av omorganisationen? Hör av dig till Finanslivs reporter.

Mest läst

Finansförbundets krönika

»Finansförbundet och de flesta andra parter på arbets-marknaden är överens om teorin att inflationen bäst bekämpas genom minskad konsumtion«, skriver Finansförbundets presidium.
Läs Finansförbundets krönika
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord