»Processen med Youtube-filmerna påminner lite om mitt jobb«
Kollegan Hallå där Marcus Ahlin, business controller på Nordea, som också har Youtube-kanalen Stockholmshjärta om Stockholms spårtrafik, med nära 5 000 prenumeranter.
Vad är det du gör?
– Jag gör korta dokumentärer på 10–15 minuter om Stockholms tunnelbana, pendeltåg och lokaltåg som Saltsjöbanan, Roslagsbanan och Nockebybanan.
När började du med detta?
– Jag lade ut min första film, 9.58 minuter om hur tunnelbanan växte fram, i december 2018. Jag ville ha något som bröt av mot arbete och familjeliv och har alltid varit intresserad av infrastruktur och samhällsbyggnad. Lokaltågen har en rik historia och berör människor i flera generationer. Roslagsbanan byggdes för 134 år sedan och de investeringar som görs i dag får min dotter del av.
Vad är det som är så intressant med tåg?
– Det är inte en tåg-kanal, utan snarare om lokaltrafik och hur vi bygger vårt samhälle. Den vanligaste resan är den lokala, till jobb eller skola. Hur du bygger infrastrukturen betyder mycket för hur en stad utvecklas, men det är ett ämne som lätt blir abstrakt och tekniskt. Jag försöker göra det lättillgängligt för gemene man. Tåg är lätt att ta till sig, det känns svårare att filma en dokumentär om en motorväg.
Hur många avsnitt har du publicerat?
– Nu är det elva filmer. En produktion är minst 50 procent research, själva filmandet är kanske 20 procent. Sedan är resten redigering, text, musik. Processen påminner lite om mitt jobb: Väldigt mycket analys, sedan presentera det pedagogiskt, sedan gör någon en powerpoint. Men jag uppmuntrar också till samhällsdebatt i kommentarsfältet.
Var slutar den här resan?
– Jag har inget naturligt mål eller direkta krav. Jag gör det här för mitt nöjes skull. Men det finns jättemycket mer att göra; många intervjuer, dolda platser i tunnelbanan att besöka, samhällsekonomiska beräkningar att diskutera, andra städer att jämföra med. Det får växa på lite organiskt så får vi se vart det hamnar.