Gå direkt till textinnehållet
Foto: Mostphotos

Så kontrollerar du dina känslor på jobbet

Har du någon gång tappat humöret under ett möte? Du är inte ensam. »Känslor påverkar oss mer än vi tror«, säger Nicolas Jacquemot, som har skrivit boken Känslokoden – Lär dig förstå och hantera känslor på jobbet.

När nära 1 400 svenskar fick svara på vilka känslor de känner regelbundet på jobbet var glädje och gemenskap de vanligaste. Men på tredje plats kom stress, och därefter frustration. Mer än varannan arbetande känner sig stressade, och drygt 40 procent känner sig frustrerade.

Det visar undersökningen som Novus gjort på uppdrag av Nicolas Jacquemot, kommunikationsrådgivare och doktor i management, samt författare till boken Känslokoden.

Nicolas Jacquemot. Foto: Elisabeth Ohlson

– Att så många är frustrerade på jobbet, och inte bara ibland utan regelbundet. Det är klart att det påverkar, säger Nicolas Jacquemot.

I boken har han samlat forskning och tips och råd om känslor på jobbet, och vill visa hur vi kan lära oss att hantera våra känslor och skapa ett bättre arbetsklimat.

– Vissa kanske tänker »vad har mina känslor med jobbet att göra?«. Men känslor påverkar oss mer än vi tror, det påverkar våra prestationer och vår motivation på jobbet. Positiva känslor i arbetsgrupper skapar glädje och samhörighet, medan negativa känslor riskerar att orsaka splittring och konflikter, säger Nicolas Jacquemot.

De vanligaste känslorna på jobbet

1 390 arbetande svenskar i åldrarna 18–79 år har svarat på vilken eller vilka känslor de känner regelbundet på jobbet. Dessa är de vanligaste:

  • Glädje, 67%
  • Gemenskap, 67%
  • Stress, 53%
  • Frustration, 41%
  • Otillräcklighet, 29%
  • Uppgivenhet, 21%
  • Oro, 17%
  • Understimulering, 17%
  • Orättvisa, 15%
  • Nedstämdhet, 11%
  • Ensamhet, 10%
  • Ilska, 10%

Studien genomfördes 2022 av Novus.

Om du känner dig omotiverad eller har en olust inför att gå till jobbet gäller det att först identifiera vad som triggar dessa känslor, enligt Nicolas Jacquemot. Blir du förminskad under möten, känner du dig irriterad på en kollega eller får du inte tillräckligt utmanande arbetsuppgifter? När du vet vad dina känslor beror på är nästa steg att hantera problemet.

– Ibland kan det vara så enkelt att man kan prata med sin chef och be om mer motiverande arbetsuppgifter, säger Nicolas Jacquemot.

Om du känner att du tappar kontrollen över dina känslor finns det också verktyg att använda. Du kanske har tappat humöret under ett möte, eller blivit blockerad av dina känslor när någon annan brusat upp.

Chefens beteende och känslor har oerhört stor inverkan på gruppen.

– Hur många av oss har inte känt efter en diskussion att »jag borde ha sagt det där, varför kom jag inte på det?«.

Då gäller det att träna på att behålla lugnet, enligt Nicolas Jacquemot. När du håller dig lugn fungerar nämligen det rationella tänkandet bättre. Det klassiska knepet att räkna till tio kan fungera, liksom att inte svara på ett mejl i affekt.

– Det handlar om att vinna tid. Tänk på att andas lugnt och kontrollerat. Många tycker att det bästa är att gå undan en stund, till toaletten eller fikarummet. Det kan vara svårt i början, men när man märker att det går att kontrollera sina känslor så stärker det en, man känner sig mer professionell.

Därefter gäller det att hitta sätt att uttrycka sina känslor på ett mer konstruktivt sätt, säger Nicolas Jacquemot. Det är viktigt, eftersom känslor påverkar stämningen på jobbet även för dem som inte direkt berörs.

– Känslor smittar. Tänk att du har en bra morgon, det är lugnt och skönt på jobbet. Och så kommer en kollega in, smäller i dörren, suckar och klagar, då är det svårt att behålla en bra känsla själv.

Detta är extra viktigt att tänka på som chef, enligt Nicolas Jacquemot.

– Chefens beteende och känslor har oerhört stor inverkan på gruppen.

I slutändan är det en arbetsmiljöfråga, anser han. Om chefens humör och beteende inverkar negativt på känsloklimatet på jobbet försämras den psykosociala arbetsmiljön. Då måste man agera, tycker Nicolas Jacquemot.

– En chef som är arg och skäller ut medarbetare mitt i kontorslandskapet är helt oacceptabelt, då måste man prata med chefen. Det kan man göra i grupp. Om det känns obehagligt kan man prata med HR-avdelningen eller skyddsombudet.