Sparplatsen plockar in miljoner
Den digitala rådgivningstjänsten Sparplatsen är på gång och i februari lanserades den första versionen. För att skala upp verksamheten tar bolaget nu in 10 miljoner kronor i en första runda. – Vi såg en yta där det inte fanns någon som levererade digital individuell rådgivning, säger Cecilia Seddigh, initiativtagare och en grundarna till tjänsten.
Bara det senaste året har flera nya aktörer letat sig in på pensionsmarknaden i Sverige. De kallar sig själva robotrådgivare som genom automatiserad rådgivning vill lotsa kunden till en allokering (riskspridning) som stämmer överens med kundens behov och riskvilja.
I februari i år lanserades ytterligare en digital rådgivningstjänst, Sparplatsen. I teamet ingår sju personer, varav tre är försäkringsmatematiker. Finansliv träffade Cecilia Seddigh, initiativtagare och en av grundarna bakom Sparplatsen.
– Vi såg en yta där det inte fanns någon som levererade digital individuell rådgivning. Vi vill erbjuda en tillgänglig, kvalificerad rådgivning som ger individen överblick, oberoende och kontroll över sin ekonomi. Vår vision är att demokratisera sparandemarknaden, säger hon.
Sparplatsen lanserade sin första version i februari och är i dagsläget en digital rådgivningstjänst för företag och deras tjänstepensioner, som bland annat hjälper den anställde att skapa en anpassad placeringsportfölj utifrån individens riskprofil.
Under huven hittar man institutionellt prissatta och ränte- och indexfonder och försäkringar fria från provisioner. Tjänsten hjälper dessutom den anställde att välja försäkringsskydd och följer upp placeringarna löpande. En del jobb återstår dock innan bolaget kan visa svarta siffror, men Cecilia räknar med att ”bolaget kan nå break-even inom tre år”.
Samtidigt är Sparplatsen inte ensamma på marknaden. Bolagets konkurrensfördelar möjliggör dock att ta betalt på ett annat sätt, menar Cecilia.
– Vi tar inte betalt för vår allokering, utan det är rådgivningen som är vår edge.Därmed kan vi också prissätta vår tjänst på ett annat sätt. De andra aktörerna tar en ersättning i procent på det förvaltade kapitalet. Vi tänker istället enligt Netflixmodellen och ser rådgivningen som en prenumerationstjänst.
Tjänsten är i nuläget begränsad till tjänstepensionen men kommer att utvecklas med fler rådgivningskomponenter som inkluderar hela privatekonomin. Fram till i dag har bolaget finansierat etableringen av Sparplatsen själva, men för att skala upp affären tar bolaget nu in 10 miljoner kronor i en första runda.
Hur ska ni få ut kunden på nätet?
– Vi utvecklar en strategi med samarbetspartner som vänder sig till samma målgrupper där även vi genom Sparplatsens digitala rådgivningstjänst kan generera kundvärde och synergier. Det är viktigt för många aktörer att bredda sitt erbjudande för att vara relevanta för sina kunder även i framtiden.
Framöver fortsätter Sparplatsen lanseringen av den första tjänsten för företagens tjänstepensioner. vidare i år kommer bolaget också att vidareutveckla den digitala finansiella rådgivningen för slutkundsmarknaden.
– Vi ser verkligen fram emot att vidareutveckla Sparplatsen. Vi har ett starkt team med kompetens inom försäkringsmatematik, risk, teknik, försäkring, fond, juridik, marknad och beteendevetenskap. Tillsammans har vi möjlighet att bidra till den digitala utvecklingen som ger makten åt kunden.