Gå direkt till textinnehållet
Foto: Mostphotos

Tre av fyra storbanker ratar Tiktok

Majoriteten av storbankerna väljer bort den sociala medieplattformen Tiktok. Bara Handelsbanken och Swedbank har registrerat ett officiellt konto, och endast Swedbank lägger löpande ut innehåll, visar en genomgång av Finansliv. Bankerna utsätts samtidigt för fejkkonton med i flera fall tusentals följare.

Med dans, memer och humor försöker nu allt fler företag att haka på Tiktok, ett av världens största sociala medier med flera hundra miljoner användare.

Men i finansbranschen går det än så länge trögt. Hittills är det bara Handelsbanken och Swedbank som har registrerat ett officiellt konto, och endast Swedbank lägger löpande ut eget innehåll. SEB och Nordea har inget konto alls på Tiktok på någon av sina marknader.

Madelén Falkenhäll, Swedbank. Foto: Swedbank

Swedbank har kommit längst. Tidigare i våras lanserades Tiktok-kontot Privatekonomerna som nu har över 2 000 följare med fokus på plånboksfrågor. Kontot rattas av Julia Hofvendahl och Madelén Falkenhäll som två av bankens talespersoner inom privatekonomi.

Tanken med kontot är att nå ut med folkbildning till fler unga och unga vuxna, enligt Madelén Falkenhäll. Målgruppen ligger mellan 18 och 30 år, men kontot har även yngre följare. Hur många tittare varje video får varierar, några inlägg har runt 5 000 visningar medan andra är uppe i över 250 000 visningar.

– Vi tar upp de privatekonomiska ämnen som vi även pratar om i vår folkbildning i andra kanaler, till exempel tips om hur man får koll på sin privatekonomi, spara/placera, pension, studentekonomi, boendeekonomi, med mera, säger Madelene Falkenhäll.

– Vi vill nå ut med vår folkbildning till ännu fler unga och unga vuxna. Om vi kan bidra till att fler unga får bättre koll på och kan fatta kloka beslut kring sin privatekonomi så är vi glada.

Tiktok riktar sig främst till unga, finns det några risker som det gäller att se upp med som avsändare från finansbranschen?  

– Vi folkbildar och kommer med tips om hur de kan tänka och agera kring sin privatekonomi. Vi försöker uttrycka oss generellt, enkelt och omtänksamt för att öka ungas kunskapsnivå, säger Madelén Falkenhäll.

Förutom det kontot är banksektorns aktivitet på plattformen låg. Handelsbankens officiella konto har hittills lagt ut en video, med totalt 9 följare. Swedbanks officiella konto har förvisso fler följare, 246, men står kvar på noll gjorda videor. Siffran går att jämföra med Swedbank i Litauens konto, Swedbanklietuvoje, som har över 4 000 följare och som gjort över 100 Tiktok-videor.

»Tiktok skiljer från andra sociala medier vad gäller organiskt innehåll, vi har därför valt att i stället arbeta med Tiktok som en köpt annonskanal.«

Enligt Handelsbankens sociala medieansvarig Vendela Tideman överväger banken att börja satser mer på Tiktok.

– Vi ser alltid över vår närvaro på sociala medier för att vara nära våra kunder och Tiktok är naturligtvis en möjlighet som vi tittar på, säger hon i ett mejlsvar till Finansliv.

SEB har i dag inget officiellt konto på Tiktok. Enligt bankens presschef Niklas Magnusson finns heller inga planer på att vara på Tiktok organiskt, men banken tittar på plattformen som annonsmedia, bland annat via influencer-marketing.

Vad ligger bakom att ni valt bort att vara på Tiktok? 

– Dels skiljer sig Tiktok från andra sociala medier vad gäller organiskt innehåll, och vi har därför valt att i stället arbeta med Tiktok som en köpt annonskanal. Tills vi är säkra på att kunna leverera innehåll som verkligen fungerar på Tiktok är detta vår strategi framöver.

– Dels är personer ofta starkare än varumärken när det kommer till kanaler som Tiktok och Youtube, vilket gör att vi hellre tittar på samarbeten med influencers vad gäller dessa kanaler, säger Niklas Magnusson i ett mejlsvar.

Även Nordea har valt bort att ha Tiktok i alla sina marknader. Skälet till det, och om banken kommer satsa på Tiktok längre fram, framgår dock inte i bankens svar.

– Vi kommunicerar alltid förändringar först när de är beslutade. Nordea har valt att finnas på sociala medier som Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram och Youtube, säger Henrik Devell, pressansvarig på Nordea i en kommentar.

En hög frånvaro banar samtidigt väg för skojare och bedragare på plattformen. Ett stickprov visar en rad olika fejkkonton som lagt vantarna på bankers användarnamn och som skyltar med banklogotyper i profilen.

Några av kontona har vuxit sig relativt stora med ett par tusen följare. Ett av dem är SwedbankSverige, ett annat Nordeafinans som har över 2000 respektive över 1 300 följare och tiotusentals visningar per video.

Följarskaran kan jämföras med Swedbank Sveriges officiella konto med 20 följare och som har ett snarlikt användarnamn.

Det är oklart hur många av fejkkontonas följare och tittare som är köpta, så siffrorna ska tas med en nypa salt. Det bör även nämnas att det inte rör sig om något kapat innehåll där tittaren ska luras att tro att banken står som avsändare.

Både Swedbank och Nordea svarat kortfattat hur de ser på risken att deras varumärken utnyttjas av skojare.

– Vi arbetar aktivt i samtliga kanaler med att uppmärksamma och stänga ner fejkkonton, säger Ralf Bagner, pressansvarig på Swedbank i ett mejlsvar.

– Nordea arbetar kontinuerligt med att motverka bedrägerier, både proaktivt för att förhindra att det sker och genom att ta hand om ärenden om det sker, säger Henrik Devell på Nordea.

Tiktok är ett av världens största sociala medier och riktar sig främst mot unga och barn. Plattformen har sedan lanseringen 2016 vuxit snabbt och har nu flera hundra miljoner användare. Enligt undersökningen Svenskarna och internet från 2021 hade 19 procent av svenska internetanvändare använt Tiktok det senaste året, och 19 procent använde mediet varje dag.

Finansliv har tidigare skrivit om hur de anställda i finansbranschen möter kunderna på nya sätt, där sociala medieplattformar som Facebook, Instagram och Twitter blivit allt viktigare.