Tre tips för att smygträna
Foto: Mostphotos

Tre tips för att smygträna

Hälsa Hur ska man lyckas få till den där pausgympan på jobbet?

Vi vet att det är viktigt att inte bli för stilla­sittande och vi vet att vi borde ha som vana att röra oss mer under en arbetsdag. Men hur ska man lyckas?

Leila Söderholm, aktuell med boken »Smygträna – varje minut gör skillnad« (Norstedts) säger att varje gång vi rör oss så startar vi ingång hälsosamma processer i kroppen som minskar risken för nästan alla kroniska sjukdomar.

– Alla har nytta av detta oavsett om du tränar på fritiden eller ej. Den som inte tränar alls idag har mest att vinna, säger hon.

Böj dig ner några gånger när du går runt i rummet för att maximera rörelsen, tipsar Leila Söderholm. Foto: Norstedts.

Här är hennes tre bästa tips för att få in rörelse på arbetsplatsen:

1. Ta en paus varje halvtimme och gå runt i rummet. Ta gärna några gånger i golvet för att aktivera de stora muskelgrupperna.

2. Spänn rumpan varje gång du väntar på något eller någon. Håll spänningen och räkna till 20 (ha kontroll på ansiktet, man ser lätt arg ut!).

3. Varje gång du hämtar vatten, kaffe eller besöker toaletten så gör fem armhävningar stående mot väggen.

publicerad
8 april 2019
Nytt nummer av #finansliv ute! Vi har intervjuat Emma Glennow på @marginalen_bank och vi skriver naturligtvis också om hur branschen och de anställda har det under coronakrisen. Foto: @ylvasundgren
Tyvärr måste vi ställa in Finansloppet 2020. Mer info på finansliv.se
Vi har intervjuat Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef på @nordea_sverige Nu på finansliv.se Foto: Ylva Sundgren.
Vi vill jobba hemma! #finanslivs undersökning visar att en majoritet av bankanställda vill ha möjligheten att jobba på distans. Varför? Läs mer i årets första nummer! Foto: @donkadoo
Nu kommer ett nytt nummer av #finansliv Läs bl.a. om: ➖Robotarna på @marginalen_bank ➖Intervju med @johannakull ➖Besök på @nordea_sverige i Uppsala ➖Intervju med Sean George, hedgefondförvaltare Foto: @donkadoo
Följ @Finansliv på Instagram