Gå direkt till textinnehållet
Foto: Mostphotos

Tre tips för att smygträna

Hälsa Hur ska man lyckas få till den där pausgympan på jobbet?

Vi vet att det är viktigt att inte bli för stilla­sittande och vi vet att vi borde ha som vana att röra oss mer under en arbetsdag. Men hur ska man lyckas?

Leila Söderholm, aktuell med boken »Smygträna – varje minut gör skillnad« (Norstedts) säger att varje gång vi rör oss så startar vi ingång hälsosamma processer i kroppen som minskar risken för nästan alla kroniska sjukdomar.

– Alla har nytta av detta oavsett om du tränar på fritiden eller ej. Den som inte tränar alls i dag har mest att vinna, säger hon.

Böj dig ner några gånger när du går runt i rummet för att maximera rörelsen, tipsar Leila Söderholm. Foto: Norstedts.

Här är hennes tre bästa tips för att få in rörelse på arbetsplatsen:

1. Ta en paus varje halvtimme och gå runt i rummet. Ta gärna några gånger i golvet för att aktivera de stora muskelgrupperna.

2. Spänn rumpan varje gång du väntar på något eller någon. Håll spänningen och räkna till 20 (ha kontroll på ansiktet, man ser lätt arg ut!).

3. Varje gång du hämtar vatten, kaffe eller besöker toaletten så gör fem armhävningar stående mot väggen.

Mest läst

»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord

Finansförbundets krönika

»Finansförbundet och de flesta andra parter på arbets-marknaden är överens om teorin att inflationen bäst bekämpas genom minskad konsumtion«, skriver Finansförbundets presidium.
Läs Finansförbundets krönika