Gå direkt till textinnehållet
Klarnas huvudkontor på Sveavägen i Stockholm. Foto: Tor Johnsson

250 anställda ska lämna Klarna

Klarna ska outsourca delar av sin kundtjänst, vilket innebär att 250 anställda kommer behöva lämna banken. Samtidigt fortsätter problemen med arbetsmiljön på Klarna. Imorgon, torsdag, kommer Arbetsmiljöverket göra en ny inspektion på banken.

Artikeln har uppdaterats

Klarna planerar att flytta delar av sin kundtjänst till det externa kundtjänstbolaget Foundever, vilket Breakit var först att rapportera om. I ett mejlsvar till Finansliv bekräftar Filippa Bolz, global kommunikationschef på Klarna, outsourcingen.

»Klarna gör kontinuerligt organisationsförändringar i syfte att förbättra våra tjänster och service, och jag kan bekräfta att en del av vårt kundtjänstteam kommer att förflyttas till Foundever, men fortsätta jobba med Klarna«, skriver Filippa Bolz.

Omkring 250 anställda i Sverige och Tyskland kommer att erbjudas jobb i det andra bolaget, med samma anställningsvillkor. De som tackar nej kommer att förlora sin tjänst på Klarna, enligt banken.

»Vi hoppas att alla ser detta som en möjlighet att arbeta för ett företag i framkant som leder vägen inom innovativ kundtjänsthantering. I det fall någon inte vill flytta kommer deras tidigare roll hos Klarna dessvärre inte längre att finnas kvar. Vi lägger stor vikt vid att säkerställa att flytten blir så bra och smidig som möjligt«, skriver Filippa Bolz till Breakit.

Enligt Filippa Bolz kommer de anställda som outsorcas fortfarande att jobba med Klarnas kundtjänst, men vara anställda på Foundever. Anställda som nappar snabbt på erbjudandet om flytt erbjuds en bonus, enligt ett mejl som Breakit tagit del av.

Nedskärningarna på Klarna – detta har hänt

  • I maj meddelade Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski att Klarna ska skära ned personalstyrkan med 10 procent, alltså 700 tjänster.
  • Klarna har inget kollektivavtal, men har cirka 700 anställda som är medlemmar i Unionen samt 35–40 som är medlemmar i Finansförbundet.
  • Enligt medbestämmandelagen (mbl) ska arbetsgivare som inte har kollektivavtal förhandla med de fackliga parterna vid uppsägningar på grund av arbetsbrist. Detta hade Klarna inte gjort, och Unionen och Finansförbundet kallade därför till förhandlingar om mbl-brott i juni. Förbunden krävde skadestånd av Klarna.
  • Förhandlingarna inleddes i augusti. I början av oktober nådde Finansförbundet en överenskommelse med Klarna och drog tillbaka sin yrkan på skadestånd.
  • I september framkom att de cirka 10 anställda som inte skrev på avtal om avgångsvederlag vid nedskärningarna i våras har omplacerats utan förhandling. Även detta är ett mbl-brott, anser Unionen.
  • Den 10 oktober meddelar Unionen att förhandlingarna med Klarna har avslutats i oenighet. Nästa steg är att stämma Klarna i domstol, uppger Unionen.

Finansliv har tidigare skrivit om de stora nedskärningar i personalstyrkan som Klarna genomförde våren 2022. Omkring 700 tjänster, 10 procent av de anställda, försvann då, utan att banken först förhandlat med eller informerat Finansförbundet och Unionen. Klarna saknar kollektivavtal, men enligt medbestämmandelagen (mbl) måste uppsägningar på grund av arbetsbrist förhandlas med de fackliga parterna.

Unionen har stämt Klarna i Arbetsdomstolen för mbl-brott. Klarna anser dock inte att man brutit mot lagen.

»Det var inte en gängse uppsägning pga arbetsbrist, utan berörda anställda blev erbjudna att lämna Klarna med kompensation.« skriver Elias Nilsson, kommunikationsansvarig på Klarna, i ett mejl till Finansliv.

Läs också

Unionen stämmer Klarna i Arbetsdomstolen

Enligt Filippa Bolz på Klarna har dock fackförbunden informerats den här gången. Men det framgår inte om organisationsförändringarna har förhandlats.

»Ja, fackförbunden informerades«, skriver hon i ett mejl till Finansliv.

Sedan nedskärningarna 2022 har flera arbetsmiljöproblem uppdagats på Klarna, och Unionens skyddsombud har upprepade gånger anmält bristerna till Arbetsmiljöverket. Banken har även fått 1,1 miljoner kronor i böter för otillåtet nattarbete, något som upptäcktes efter en inspektion av Arbetsmiljöverket förra hösten. Klarna har överklagat sanktionsavgiften.

Nu ska myndigheten genomföra en ny inspektion av arbetsmiljön på Klarna. Imorgon, torsdag den 17 augusti, kommer Arbetsmiljöverket att granska bankens systematiska arbetsmiljöarbete med fokus på den organisatoriska och sociala arbetsmiljön, och hur man förebygger ohälsosam arbetsbelastning. Det visar dokument från myndigheten som Finansliv tagit del av.

Läs också

Klarna överklagar böter för nattarbete

Vad som föranlett inspektionen och exakt vilka arbetsmiljöproblem som kommer att lyftas vill Arbetsmiljöverket inte svara på.

»Det är en föranmäld och planerad inspektion och fokus är arbetsställets organisatoriska och sociala arbetsmiljö. Mer än så kan vi inte säga innan inspektion.« skriver Arbetsmiljöverket i ett mejl till Finansliv.

»Vad gäller Arbetsmiljöverket så välkomnar vi deras besök och kommer självklart bistå på alla sätt vi kan«, säger Filippa Bolz till Finansliv.

Klart är att arbetsmiljöproblemen på banken kvarstår, det visar andra dokument hos Arbetsmiljöverket som Finansliv tagit del av. Unionens skyddsombud har under sommaren gjort ytterligare en så kallad 6:6a-anmälan med begäran om ingripande från myndigheten. I anmälan begär skyddsombudet en kommunikationsplan från arbetsgivaren gällande den pågående omorganisationen.

»De anställda säger att de känner sig utbrända, stressade, inte lyssnade på och att den allmänna arbetsmiljön är väldigt dålig på grund av att de inte får ordentlig kommunikation kring hur deras roller i företaget kommer att se ut framöver.« skriver skyddsombudet.

Arbetsmiljöverket har dock avvisat skyddsombudets anmälan.

»Detta eftersom vi bedömer att kravet handlar om hur arbetsgivaren ska kommunicera information till arbetstagare som berör arbetsgivarens rätt att leda och fördela arbetet. Det faller inte inom de områden som vi har rätt att besluta om när ett skyddsombud gör en framställan till oss.« skriver Arbetsmiljöverket i beslutet.

Finansliv söker skyddsombudet för kommentar.

Mest läst

Finansförbundets krönika

"Jag kommer att gå och rösta den 9e juni, och jag kommer välja ett parti som tror på partsmodellen och står upp för demokratin. Genom ett högt valdeltagande ökar vi i Sverige vårt inflytande i viktiga samhällsfrågor", skriver Ulrika Boëthius.
»Gör dig redo för EU-valet«
»Varje bransch som står utan en fackförbundstidning är mer sårbar för korruption, oegentligheter och missförhållanden«, skriver Finanslivs chefredaktör Axel Andén.
Några slutord