Adyen anluts till Swish
Det första utländska betalbolaget har nu anslutit sig till Swish. Fler utländska bolag, som i nuläget inte är kopplade till betaltjänsten, kommer snart att följa efter, tror Adyens vd Tobias Lindh.
På mindre än ett decennium har Getswish med betaltjänsten Swish etablerat en nästan monopolliknande position på marknaden för digitala direktbetalningar mellan privatpersoner. För internationella bolag är trösklarna dock höga för att släppas in i företagets nätverk och infrastruktur.
Nu har det nederländska betalteknikbolaget Adyen anslutit sig till Swish och internationella handlare kan därmed erbjuda Swishbetalningar till sina kunder.
Adyen är en plattform som företag behöver för att ta betalt på nätet, i app och butik på global och lokal nivå. Bolaget har kunder som Spotify, H&M och Åhléns, och blir nu alltså det första utländska fintechbolaget som ansluter sig till Swish.
Enligt Tobias Lindh, vd för Adyen i Norden & Baltikum, är efterfrågan bland internationella bolag att kunna erbjuda Swish som betalmetod enorm.
Men varför sker er anslutning först nu?
– Vi kopplade upp oss mot Swish redan 2016 som betalleverantör, online och i butik via handlare. Sen har vi länge försökt komma in och bli en del av nätverket Swish. Ett villkor har ju varit att man har varit tvungen att vara bank. Även om vi ju har varit bank sedan 2017, har regelverket kring Swish gjort det svårt att komma in i nätverket, säger Tobias Lindh till Finansliv .
Internationella företag med stark närvaro i Sverige har haft svårt att erbjuda swish som alternativ till sina kunder, eftersom varje företag har varit tvungen att ha avtal. Regelverket innebär också att man måste vara bank för att ingå i Swishs nätverk. Genom sitt avtal med Swish kommer Adyen nu att komma in i det som svenska eller nordiska banker tidigare har haft monopol på, och kunna operera på samma villkor som storbanker, något som Tobias Lindh tror kommer att gälla fler bolag framöver.
– Jag tror att vi kommer att få se fler stora internationella bolag med banklicens som i dag inte har Swish ta rygg på oss och ansluta sig, säger han.
Tolv banker erbjuder Swish
Efter nära 10 år på marknaden har Getswish AB bakom betaltjänsten Swish nått en årlig omsättning på 187 miljoner kronor.
Tolv banker erbjuder i dag Swish till sina kunder, och respektive bank är ansvariga för erbjudande, villkor och eventuella avgifter för de Swish-tjänster som de erbjuder.
Swish lanserades 2012 av Danske Bank, Handelsbanken, Länsförsäkringar, Nordea, SEB, Swedbank och Sparbankerna.
Snart 8 miljoner svenskar och över 300 000 företag är anslutna till Swish.
I september förra året hade bolaget fler betalningar till företagskunder än privatkunder.
Betalteknikbolaget Adyen, som även är bank, blir nu den trettonde medlemmen till Swish.
Adyens påkoppling innebär att Swish snart kan användas av internationella företag, enligt Tobias Lindh.
För stora internationella handlare har problemet varit att Swish tidigare bara gått via svenska banker, vilket satt käppar i hjulet för internationella företag att ansluta sig. Genom att bolaget ansluter till Swish kan de nu erbjuda alla sina kunder betaltjänsten.
Det är med banken som kunder skaffar sig swishavtal, vilket innebär att bolaget, Getswish, inte står under Finansinspektionens tillsyn. Det blir alltså bankernas ansvar att hantera och övervaka risker som pengatvätt och driftsstörningar.
Innebär det här större säkerhetsrisker för er och era kunder, och ett större säkerhetsansvar för er?
– För oss gör säkerheten ingen skillnad. Swish är trots allt bara en betaltjänst av våra andra, som vi redan har övervakning av. Vi har byggt all infrastruktur inhouse, säger Tobias Lindh.
Vad innebär anslutningen i ekonomisk vinst för bolaget?
– För oss handlar det inte så mycket om kostnadseffektivitet, även om vi kommer att få pengar genom getswish-systemet. Framför allt handlar det om att spara tid för handlarna, säger Tobias Lindh.
Finansliv har sökt Urban Höglund, vd på Swish, för en kommentar.