Nu måste alla visa hänsyn
Coronakrisen Kanske finns det mer att göra för att skydda de bankanställda och i förlängningen även kunderna, skriver Finanslivs chefredaktör Helena Giertta.
Jobba hemma, inte resa till eller från Stockholm, boka om fysiska möten till digitala. Insatserna på bankerna för att minska de sociala kontakterna och bromsa coronaviruset är många. En del mer effektiva än andra.
Men för många i finansbranschen är dessa råd ouppnåeliga.
De ska fortfarande stå och ta emot besökare på kontoren. Besökare som kanske kan bli fler snarare än färre nu i ekonomiskt oroliga tider.
Hur ska de skydda sig, vilken hänsyn tar kunderna till de anställda?
Det är förstås olika, men vi fick ett brev (något modifierat för att anonymisera personerna) till Finansliv från ett bankkontor:
»Dörren är fortfarande öppen och vi har många gånger ifrågasatt hur de som kommer in på kontoret tänker: ›Jag är hemma från jobbet för barnen har symtom‹ – då ska man väl ändå inte gå till banken? Ett par kommer in med sin pappa som dom sätter på en stol, ›Han är sjuk och behöver sitta‹ – återigen, gå då inte till banken!«
»Ledningen insåg inte att det här var en kris«
Om man går till banken med sin äldre sjuka pappa, så är det ganska mycket man inte har tagit till sig av rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten.
Tydliga skyltar på bankkontoren om att om man har symptom ska man inte komma in, att ha handsprit eller hänvisa till platser med tvål och vatten, att hålla avstånd är förstås självklara regler att ha på kontoren. Men kanske finns det mer att göra för att skydda de bankanställda och i förlängningen även kunderna.
Annars är det mest påfallande hur bra vi är på att följa dessa råd. Hittills så bra att vi inte har behövt några skarpa restriktioner. I flera länder får man böta om man inte lyder de nya reglerna.
Bankkontoren kan drabbas av oaktsamma kunder. Men på huvudkontoren i Stockholm verkar många bankledningar inte heller ha agerat tillräckligt snabbt och effektivt för att minska smitta eller oro. Personer som kom från sportlov i Italien fick omgående börja jobba på Swedbanks huvudkontor om de var symptomfria till exempel.
Finansbranschen är som sig bör i händelsernas centrum även när det gäller virussmitta.
Annars verkar det som om den svåraste biten inledningsvis varit teknisk. Många företag har inte byggt upp kapacitet för att alla som kan ska jobba hemma. Frustrerande förstås, men ändå en sak som går att åtgärda.
»Vi sitter trångt och tätt«
Finansbranschen är som sig bör i händelsernas centrum även när det gäller virussmitta. Staten har ställt stora summor till bankernas förfogande för att kunna hjälpa företag som drabbas av restriktionerna kring coronaviruset.
Avvägningen mellan den ekonomiska effekten av smittan och riskerna med själva sjukdomen covid-19 pågår och är helt avgörande för hur vi ska klara den här krisen. Något annat val än att lita på dem med mest kunskap ser jag inte i dag. Och att vi visar hänsyn mot varandra.
Mejla gärna mig helena.giertta@finansliv.se eller någon annan på redaktionen om dina erfarenheter av hur arbetet fungerar under coronapandemin och därpå följande ekonomiska kris.
Ledaren skrevs den 25 mars.