Nya utmaningar för landsortsbanken
Åsa Pettersson.

Nya utmaningar för landsortsbanken

Coronakrisen Småländska Virserum har ännu inte haft några fall av covid-19. Men en mindre bank som Virserums Sparbank har ändå utmaningar i och med coronakrisen.

Viruset är ständigt i fokus såväl på jobbet som hemma, säger Åsa Pettersson, rådgivare på Virserums Sparbank.

– Vi pratar om det mest hela tiden. Samtidigt är vi väldigt förskonade i den här delen av landet.

Sedan Finanslivs besök i fjol har banken flyttat tvärs över gatan då den ordinarie banklokalen är på väg att renoveras.

– Just nu är vi lite mer trångbodda än vad vi är vana vid och har inte egna rum, men vi försöker att hålla avstånd och en god handhygien. Sedan har vi också separata rum där vi kan ta emot kunder, säger Åsa Pettersson.

Banken har anpassat sina rutiner successivt i takt med att läget förändrats. Öppettiderna är än så länge oförändrade och precis som i den gamla banklokalen har man två dörrar in till besöks­entrén. Ytterdörren är öppen, medan den inre dörren är låst och alla kunder måste sprita händerna för att bli insläppta. Totalt får tre kunder vistas inne i besöks­lokalen samtidigt. Banken har även köpt in ett plexiglas som placerats vid kundtjänstdisken. Det dagliga besökarantalet har gått ned, men det finns en liten och trogen kundgrupp som alltid kommer in.

Vi har ett fåtal kunder som alltid gör sina ärenden hos oss och några av dem har inte heller ett bankkort.

– Vi har ett fåtal kunder som alltid gör sina ärenden hos oss och några av dem har inte heller ett bankkort.

För Åsa Pettersson har mycket tid gått till att boka om kund­möten till digitalt, telefon eller mejl. Särskilt möten med äldre. Hon tar fortfarande en del fysiska kundmöten, men »de är betydligt färre nu«. Under ett par intensiva dagar i mars lade hon också mycket fokus på att lugna oroliga kunder då aktiemarknaderna rasade. Åsa Pettersson menar att de flesta av kunderna är ganska luttrade på marknaden, men efter ett par dagar av illrött var det som att proppen gick ur.

– Många hörde av sig och ville ha råd hur de skulle agera. Det blev många långa samtal.

Ingen av de anställda i banken jobbar hemifrån i nuläget, även om ekonomi och administrationspersonalen har viss möjlighet till det. Den möjligheten saknar däremot rådgivarna eftersom de inte kommer åt de centrala affärssystemen hemifrån.

Dilemmat som vi och andra har är att vi inte har tillgång till de nödvändiga affärssystemen utanför bankens lokaler.

– Dilemmat som vi och andra har är att vi inte har tillgång till de nödvändiga affärssystemen utanför bankens lokaler. Informationen vi har hand om är ju ytterst konfidentiell, så ur säkerhetssynpunkt vore det även en risk när det gäller att upprätthålla banksekretessen.

Vad skulle det innebära om du behövde sitta i karantän?

– Eftersom jag inte kan göra några arbetsuppgifter alls hemifrån, så skulle jag bli helt bakbunden.

publicerad
18 maj 2020
Nytt nummer av #finansliv ute! Vi har intervjuat Emma Glennow på @marginalen_bank och vi skriver naturligtvis också om hur branschen och de anställda har det under coronakrisen. Foto: @ylvasundgren
Tyvärr måste vi ställa in Finansloppet 2020. Mer info på finansliv.se
Vi har intervjuat Åsa Nilsson Billme, mångfaldschef på @nordea_sverige Nu på finansliv.se Foto: Ylva Sundgren.
Vi vill jobba hemma! #finanslivs undersökning visar att en majoritet av bankanställda vill ha möjligheten att jobba på distans. Varför? Läs mer i årets första nummer! Foto: @donkadoo
Nu kommer ett nytt nummer av #finansliv Läs bl.a. om: ➖Robotarna på @marginalen_bank ➖Intervju med @johannakull ➖Besök på @nordea_sverige i Uppsala ➖Intervju med Sean George, hedgefondförvaltare Foto: @donkadoo
Följ @Finansliv på Instagram