»Vi är flera som blivit sjuka«
Coronakrisen Kunder i riskgrupp eller med symptom fortsätter att komma in för att göra ärenden på bankkontoret, säger en rådgivare Finansliv pratat med.
– Jag har mycket kundkontakt och vi är flera som har blivit sjuka. I ett par fall har kunder tagit med sjuka barn eller föräldrar in på kontoret, säger rådgivaren som jobbar på en av storbankerna i Stockholmsregionen.
Coronaviruset har påverkat arbetssituationen på kontoret på flera sätt enligt rådgivaren, men främst att fysiska rådgivningsmöten har flyttat ut digitalt eller till telefon. Effektivt men samtidigt opersonligt, särskilt om man inte har träffat kunden tidigare. Stämningen på jobbet beskrivs som god, det är ett bra gäng som hjälps åt. Men trots oro för att bli smittad eller att riskera att smitta andra hålls kontorets ytterdörr fortfarande öppen.
– Vi har föreslagit att vi ska ha begränsade öppettider, alternativt låst dörr men att kunderna kan ringa på. Vi är ju på plats, säger hen.
Hur har ni det på jobbet?
Mest frustrerade är att de kunder som kommer in ofta är över 70 år med ärenden som i de flesta fall inte är nödvändiga att göra på kontoret, enligt rådgivaren.
– Jag hade nyligen en äldre kund som sa rakt ut att »jag är i riskgrupp och ska inte träffa folk«. Jag förklarade då att ärendet går lika bra att sköta i internetbanken och frågade om kunden hade någon närstående som kunde hjälpa henne. Kunden svarade argt tillbaka att »jag säger ju att jag är i riskgruppen och ska inte träffa folk«.
– Då kan man ju undra hur hon ser på oss som jobbar här, frågar sig rådgivaren.
Samtidigt har ett antal åtgärder införts på kontoret för att skydda personalen och kunderna.
En avspärrning har satts upp runt 70 centimeter framför kundtjänstdisken, det finns en skylt på dörren som uppmanar kunder att köa utanför kontoret, handsprit står framme vid ingången och ett plexiglas är beställt som ska ställas upp vid kundtjänstplatsen.
Anställda som åker kollektivt till jobbet har också möjlighet att ha andra arbetstider för att undvika rusningstrafiken.
»Vi sitter trångt och tätt«
Enligt rådgivaren har personalen också möjlighet att jobba hemifrån. Problemet är att många system inte fungerar hemifrån och eftersom belastningen är så hög går det inte att komma åt vissa system. Det gör att kolleger som är på plats på kontoret får hjälpa till.
– Jag tycker att det är värdelöst. Dels blir den som är hemma frustrerad och dels får vi som är på kontoret mer att göra.