
Nybyggare i Masthugget
Det växer så det knakar på Masthuggskajen i Göteborg. Men än så länge finns bara ett bankkontor i den expansiva stadsdelen. I april flyttade Handelsbanken Masthuggskajen in nya lokaler, och för kollegerna har flytten blivit en nytändning.
Havet glittrar genom det stora fönsterpartiet. Det är i mitten av maj och Finansliv befinner sig på 9:e våningen i en av de nya kontorsfastigheterna i Masthugget i Göteborg. Handelsbanken Masthuggskajen har precis flyttat in. Ungefär en månad har gått sedan flyttlasset gick från den gamla lokalen i gatuplan som ligger bara ett stenkast bort.
Här jobbar bland andra företagsrådgivaren Arijana Kurtagic och förmögenhetsrådgivarna Anna-Karin Örtengren och Ramin Khadem.
Det är ett rutinerat gäng. Anna-Karin Örtengren har varit med längst och jobbat 16 år i banken, tidigare även på andra kontor som privatrådgivare och internt. Arijana Kurtagic och Ramin Khadem har båda varit i banken i tio år.
För Arijana Kurtagic har flytten blivit en stor förändring. Sedan nyöppningen har hon klivit in i en ny roll, till stor del inom marknadsföring och kundprospektering.
– Tjänsten innebär affärsutveckling mot kund och kontor, så där ska jag fungera som projektledare för att växa vår affär. Inriktningen är framför allt prospektering av nya kunder, säger hon och fortsätter.
– Det känns nästan som att jag har sökt om mitt jobb. Det är så här proaktiva vi ska vara, den möjligheten har vi inte riktigt haft innan, säger hon.
Anna-Karin Örtengren, förmögenhetsrådgivare, fyller i:
– Man får verkligen en nytändning av det. Jag tror alla kan skriva under på att det är som att ha ett nytt jobb, men med samma lön, säger hon med ett leende samtidigt som de visar runt.
Kontoret är fördelat på två plan. På det övre ligger kundmottagningen och längre in arbetsplatser för personalen. På nedre planet står mötesrummen som på rad. Jämfört med det gamla kontoret där personalen var utspridda på två plan sitter personalen nu tillsammans, vilket trion ser som ett lyft.
– Det skulle jag säga är den bästa förändringen, för man lär känna varandra på ett annat sätt. Vi kommer närmare kunskapen också, det är lättare att slänga i väg en fråga till en kollega när vi sitter samlat, säger Ramin Khadem.
Mötesrummen används både för spontana och bokade möten och i snitt har varje rådgivare ett till två fysiska möten om dagen. Det är förvånansvärt många i hans närhet som frågar om banken fortfarande har fysiska möten, berättar Ramin Khadem med ett skratt.
– Allt är ju så digitalt i dag, så det är ganska ofta när jag exempelvis träffar mor- eller farföräldrar som de frågar lite försiktigt vad vi gör på banken, och om vi fortfarande har möten. De flesta har nog en bild av att bank är ganska stängt, att det inte längre går att boka ett möte på kontoret.
Samtidigt finns en ökad efterfrågan på rådgivning, inte minst nu, enligt Arijana Kurtagic. Det senaste året har kundtrycket varit extra högt med många oroliga samtal både på privat- och företagssidan. Inflationen, elpriset och räntan är några av orsakerna.

Svängningarna i marknaden har också gjort kunderna mer medvetna, påpekar Anna-Karin Örtengren.
– Mycket av det hänger nog ihop med pandemin. Det har hänt så otroligt mycket på många plan sedan dess, det märks att de hänger med i marknaden på ett helt annat sätt, säger hon.
Handelsbanken Masthuggskajen är tillsammans med Avenyn och Göteborg City Göteborgsområdets största kontor. Kontorschef Peter Romedahl beskriver det som ett klassiskt bankkontor med privatrådgivare, förmögenhetsrådgivare och företagsrådgivare. De största företagskunderna finns inom fastigheter och tjänstesektorn.
– Vi har en hel del stora engagemang, och därför har vi några seniora företagsrådgivare som är väldigt rutinerade. Flera har varit chefer sedan tidigare. Så vi har ingen fördelning på det sättet att alla företagsrådgivare får en stor kund och flera små. Utan de som är seniora har bara de riktigt stora kunderna. Sedan har vi några som har mellansegmentet,
och några som har hand om de mindre.
– Så det finns möjlighet att utveckla sig och lära sig på kontoret, och över tid skaffa sig nya arbetsuppgifter, säger han.
De senaste åren har kontoret vuxit i omgångar och har nu 28 anställda. För tre år sedan kom tre nya kolleger från det avvecklade kontoret i Majorna, och för ungefär två år sedan kom lika många efter att kontoret på Övre Husargatan fick stänga i den stora omorganisationen i kontorsrörelsen 2021–2022.
Ramin Khadem är en av de anställda som flyttade med från Övre Husargatan. Vid stängningen var kontoret fem personer, chefer inkluderat.
– Det blev mer sårbart, så till slut kanske den enheten blev lite för liten för att kunna hanteras på ett tryggt sätt av personalen som var där, säger han.
Ramin Khadem har svårt att säga hur processen var för kollegerna, men säger att han personligen kände sig trygg när beskedet kom.

Peter Romedahl tycker att det från bankens håll var ett bra beslut att minska på antalet kontor.
– Det räcker inte att vara tre personer för att ha den kompetens som krävs på ett kontor, i den alltmer komplicerade värld vi lever i. Jag tror det finns en kritisk gräns i större städer på åtminstone tio personer för att kunna täcka saker ordentligt.
– Nu är det inte jag som tar besluten, men jag hade inte varit förvånad om vi hade gjort det tidigare, säger han.
Hur tror du att kontorsrörelsen ser ut i banken om fem år?
– Jag tror kontoren kommer vara något färre, men fortfarande klart fler än hos våra konkurrenter. Vår »edge« är att man får träffa en människa, utan att det tar sex veckor. Vissa kör nu för tiden bara med tidsbokning, men vi håller öppet.
Peter Romedahl gör ingen hemlighet av att han inte var helt nöjd med de gamla lokalerna. Det var för trångt och mötesrummen var för få. Inledningsvis var dock planen att fräscha upp de gamla lokalerna och hyreskontraktet förlängdes. Men när lokalerna tvärs över gatan dök upp ändrades beslutet.
– Primärt handlar det om kunderbjudandet. Men det är även en arbetsmiljöfråga. Det har blivit ett jättelyft, både för personal och kunder. Sen är det ju meningen att det ska leverera och ge fler affärer naturligtvis, säger Peter Romedahl.

Flytten är en del av den förändring som nu pågår i Masthugget. Stadsdelen är den mest expansiva i hela Göteborg och väntas kommande år växa med både tusentals arbetsplatser och bostäder. Men trots byggboomen är Handelsbanken ensam att ha bankkontor här, något Peter Romedahl ser som en fördel.
– På en plats där alla är nyinflyttade samtidigt tror jag att det kommer vara väldigt mycket lättare att knyta kontakter. Bara i vår fastighet har vi företag på 16 våningsplan, säger han och pekar ut mot korridoren och mötesrummen.
– Oavsett hur digitalt allting är så tror vi på kontor och vi tror på kundmötet. Sen ska självklart det digitala ha sin gång. Men det måste förstärkas med att man träffar en människa, när det krävs.

Ämnet leder in på det ökade distansarbetet efter pandemin, där arbete hemifrån en eller flera arbetsdagar i veckan blivit allt vanligare i finansbranschen. Finanslivs färska undersökning från i våras visar att nära 80 procent av de finansanställda nu får jobba hemifrån, jämfört med en tredjedel före pandemin. Men ännu fler vill kunna göra det. Var tredje upplever en orättvisa kring distansarbete, enligt undersökningen.
Peter Romedahl säger att han »inte är ett fan av distansarbete«. När restriktionerna togs bort gick kontoret tillbaka till att vara på jobbet. Det blir mindre effektivt att arbeta hemifrån och man tappar en viktig del i kontakten med kollegerna, menar han.
– Om någon måste jobba på distans, man kanske ska till läkaren eller vad det kan vara, så är det klart att man kan göra det. Men vi schemalägger ingenting så att man jobbar hemma ett visst antal dagar i veckan.
– Jag tycker att det där har blivit en väldigt konstig debatt. Inte hos oss, men man hör på andra företag att folk mer eller mindre tycker att det är en rättighet att jobba hemma. Jag tycker det är en konstig grej.
Vidare säger han att det inte varit en stor fråga på jobbet, utan att i stort sett alla är »helt fine« med att vara på plats.
Anna-Karin Örtengren, Arijana Kurtagic och Ramin Khadem säger att de tycker bättre om att vara på plats.
– Det är troligtvis rätt hälsosamt att gå och träffa kolleger. Men det är klart att ha möjligheten att någon gång ibland om det krävs kunna arbeta hemifrån, det är ju fantastiskt. Och nu har vi ju system som gör att vi i de flesta fall kan göra det, säger Anna-Karin Örtengren.

Vid sidan av pandemin har arbetssättet för bankanställda förändrats på flera sätt, anser Anna-Karin Örtengren, Arijana Kurtagic och Ramin Khadem. Digitaliseringen är en aspekt och på det alla nya regelverk, vilket lett till både mer kvalificerade arbetsuppgifter och en ökad specialisering.
– Tidigare skulle man vara mer av en generalist och skulle kunna en del om allt, men nu nischar vi in oss mer och djupdyker i våra ämnen, säger Arijana Kurtagic.
Handelsbanken masthuggskajen – största kontoret i regionen
Handelsbanken Masthuggskajen är tillsammans med Avenyn och Göteborg City Göteborgsområdets största kontor och har totalt 28 anställda, fördelat på privatrådgivare, förmögenhetsrådgivare och företagsrådgivare. De största företagskunderna finns inom fastigheter och tjänstesektorn. I samband med flytten bytte kontoret namn till Masthuggskajen från Första Långgatan.
Hon pekar på att fler rådgivare ska kunna vara involverade i en kundaffär, där den ena exempelvis ansvarar för bolånedelen och den andra för placeringar.
Samtidigt förväntar sig kunderna återkoppling och beslut mycket snabbare, något som ställer ökade krav på tillgänglighet, fortsätter Anna-Karin Örtengren och Ramin Khadem.
– Man vill ju vara så tillgänglig som kunden önskar. Men det märks att man förväntar sig en snabbare återkoppling i dag än vad man gjorde tidigare, det är stor skillnad, säger Ramin Khadem.
Mer tid går även till dokumentation, vilket kan vara en stress men också en trygghet, enligt rådgivarna.
– Vi dokumenterar ju allt väldigt noga så att vi följer regelverken. Men det är också så att vi kan känna oss trygga med det rådet vi har gett. Det blir lättare, eftersom vi kan gå tillbaka och se vad vi har kommit överens om, säger Arijana Kurtagic.
– Framför allt när man tar över en kund så är det fantastiskt att dokumentationen finns. Det fanns kanske inte alltid i samma utsträckning förr. Men ja, jag tycker också att det kan vara en stress att hinna med, säger Anna-Karin Örtengren.
Rådgivarna är överens om att kontoret blivit ett lyft, både för kunderna och arbetsmiljön. Det är också en markering utåt att banken tänker finnas kvar lokalt, säger Ramin Khadem.
– Det har varit och finns en debatt kring kontoren och var vi kommer att finnas kvar. På det sättet blir det här som ett löfte i längden om att vi ska vara kvar och fortsätta synas här.