Larm om missförhållanden på Klarnas kundtjänst på Cypern
Flera tidigare anställda vittnar om hot och trakasserier, dåligt betalt och långa arbetsdagar utan övertidsersättning på Klarnas kundtjänst på Cypern, som drivs av det externa bolaget Foundever. Det skriver tidningarna Arbetsvärlden och Arbetet.
Klarna har outsourcat stora delar av sin kundtjänst till externa bolag, bland annat till kundtjänstbolaget Foundever, vilket Finansliv tidigare skrivit om. Nu kommer larm från tidigare anställda på Foundever i Larnaca, Cypern, om usla arbetsförhållanden. Tidningarna Arbetet och Arbetsvärlden har pratat med flera unga svenskar som fram till nyligen jobbat med Klarnas kundtjänst på Foundever.
Enligt dem jobbar de anställda 48–56 timmar per vecka utan övertidsersättning eller OB-tillägg. Lönen ligger på cirka 1 350 euro i månaden skattefritt, vilket ger en timlön på 67–78 kronor. De tidigare anställda uppger att ett kundsamtal får ta som mest tre minuter, att de inte tillåtits ta med privata ägodelar som telefon in i lokalen, och att de blivit övervakade och klockade vid toalettbesök.
Utskällningar från chefen var vanligt, enligt 20-åriga Liam Bladström från Falun, som är en av de tidigare anställda.
– Han hade verkliga aggressionsproblem. Och det blev bara värre. Till slut stod han en dag vid sitt skrivbord och vrålade rakt ut mot oss. En kollega fick höra att ingen skulle bry sig ifall hon levde eller dog, säger Liam Bladström till Arbetet/Arbetsvärlden.
Fler strejkvarsel mot Klarna – samtidigt outsourcas 500
Han berättar också om att Foundever inte betalade någon sjuklön, men ändå krävde läkarintyg från första dagen vid sjukdom.
– Jag fick höra att jag skulle gå och jobba igen, att det inte verkade »seriöst«, när jag var sjuk. För att inte smitta ner mina kolleger behövde jag alltså själv åka och ordna ett intyg och betala för det. Det höll i två dagar, sen fick man göra om det.
Liam Bladström och några av hans kolleger försökte kontakta Klarna för att berätta om problemen, men fick inget gehör. De har även skrivit till Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski på Instagram och berättat om hur dåligt de mådde, men han har inte svarat.
Varken Klarna eller Foundever ger något tydligt svar på kritiken från de tidigare anställda, enligt Arbetsvärlden/Arbetet. I ett mejl till tidningarna skriver Klarna att outsourcingen har varit positiv för de anställda som fått lämna Klarna för Foundever.
»Foundever är en noggrant utvald partner som delar Klarnas etos och engagemang för sina team. Flytten har tagits väl emot av de medarbetare vi talat med, till exempel har de berättat att de fått fler möjligheter till professionell utveckling.« skriver Klarnas presschef Amanda Larsson.