»Vi måste sluta säga att kvinnor inte vill jobba i vår bransch«
90 procent av kvinnorna är nöjda med att jobba i finansbranschen, det visar en undersökning från Kvinnor inom finans. Trots det är de ledande positionerna och handlargolven mansdominerade. Till stor del kan det handla om ett imageproblem för branschen, trodde panelen under ett seminarium arrangerat av Svensk Värdepappersmarknad i Almedalen.
– Vi måste bli bättre på att berätta att vi har världens bästa jobb. Där har vi inte direkt någon hjälp av filmbranschen för på film är det bara män och jättehårt att jobba i finansbranschen, sa Maria Janson, head of Institutional banking på Swedbank och ordförande i Svensk Värdepappersmarknads styrelse (den första kvinnan på den posten på 130 år), och fortsatte:
– I själva verket har det hänt jättemycket på jämställdhetsområdet i vår bransch. Det måste man komma ihåg. Handlargolvet hos oss är väldigt snällt och vänligt.
Det var tidigare i våras som Svensk Värdepappersmarknad släppte en undersökning vad som ligger bakom att många kvinnor väljer bort eller så småningom lämnar handlargolven och analyshusen, vilket Finansliv tidigare skrivit om.
I undersökningen svarade 205 kvinnliga medarbetare från medlemsföretagen att orsakerna till att kvinnor inte söker sig till branschen är »en uppfattning om att det inte går att förena arbete i finansbranschen med ett balanserat familjeliv« (80 procent), att kvinnor inte vill »arbeta i en mansdominerad miljö« (66 procent) samt att kvinnor inte anser sig ha »tillräckligt hög självkänsla« (53 procent).
På handlargolven och bland värdepappersbolag är i dag runt en tredjedel kvinnor, att jämföra med branschsnittet där varannan är kvinna.
Så hur gör man för att få fler kvinnor? undrade moderator Urban Funered, vd på Svensk Värdepappersmarknad, under seminariet i Almedalen på onsdagen.
– Man bestämmer sig. Och sen gör man det bara! Det kan verka svårt först. När jag började hade vi få kvinnor som sökte jobben. Men då fick vi eftersöka dem. Lägg inte fram rekryteringsförslag utan kvinnliga sökanden. Inte heller killarna vill jobba med bara äldre män. De vill inte prata pension och vabb. Gör en punktinsats genom att ta in fler kvinnor. Sen löser det sig av sig själv, sa Liza Jonson, vd Swedbank Robur.
Hon har själv en lite speciell situation. I ledningsgruppen för Robur är just nu 67 procent kvinnor. Så där får det rekryteras män. »Vi behöver en mix av allt, ålder, kompetens och kön.«
– Vi tog in tio unga kvinnor på ett bräde. Det var en framgångssaga. De är fortfarande kvar och det är mycket för att de hade varandra när de började, berättade Maria Janson.
»Realistiskt med en jämställd finansbransch inom fem år«
– Jag har aldrig hört en kvinnlig kandidat säga att de inte vill i en rekryteringssituation. Vi måste sluta säga att kvinnor inte vill jobba i vår bransch, sa Carolina Engström, vd på Wes.
Undersökningen lyfter några olika faktorer för att öka andelen kvinnor i finansbranschen: fler kvinnliga förebilder, mer information i skolorna och att visa att det går att förena familjeliv med jobb i finansbranschen.
Ett annat sätt att nå unga kvinnor är enligt Henrik Johansson, vd på Unga Aktiesparare, förutom att informera på skolorna att öka medvetenheten hos föräldrar.
– Vi har sett att tjejerna kommer i gång fyra-fem år senare än killarna, vilket påverkar både vad de har för erfarenhet och för kapital. Där har föräldrarna en viktig roll. Både mammor och pappor pratar mer med pojkarna om aktier än med flickorna, sa Henrik Johansson.
Dessutom bör finansämnen komma in redan på gymnasiet ansåg han, många tjejer fastnar i redovisning just för att det erbjuds på gymnasienivå.
Jämställt i toppen – men inte hos storbankerna
Vissa delar av branschen har bättre anseende när det gäller att kombinera jobb och föräldraliv. Många kvinnor byter exempelvis handlargolvet mot kapitalförvaltning när de blir föräldrar, enligt panelen.
Therese Persson, makroanalytiker på Danske Bank, sa att det finns saker kvar att göra där:
– Jag vill inte byta jobb under olika tider i livet. Det behövs lite mer flexibilitet. Kan man jobba hemma någon gång i veckan? Då måste man visa att det är okej. Då stannar föräldrar kvar. Hos oss är det okej att hämta barn två, tre gånger i veckan. Jobbar man mot marknaden så stänger den. 17.30, då måste man inte vara kvar.
– Det är enorm skillnad från när jag började i branschen. Nu är både män och kvinnor föräldralediga och är man det så delar man ju sedan även på vabb, sa Maria Janson.
– Unga killar inser att det blivit blåsta på att inte vara föräldralediga. Nu finns världens möjlighet för dem att bli lyckligare, sa Henrik Johansson.
Ett annat sätt att få in fler kvinnor i branschen är att uppmana kvinnor att söka högre positioner och få dem att ge sig på områden de inte tänkt söka sig till, att boosta deras självförtroende.
– Jag har fått gå och hämta kvinnor till handlarrummet. Bara killar sökte jobben. Jag fick klappa kvinnor på axeln och säga till dem att de visst kunde och då sökte de. Det finns inga kvinnor som inte vill, sa Maria Jansson.
– Killar överskattar sin kompetens, tjejer underskattar sin, i de tester vi genomfört. Så det måste vi jobba med och förstå, sa Henrik Johansson.
Hur jobbannonser är utformade kan ha betydelse för om kvinnor blir lockade att söka.
– Både kvinnor och män bör läsa igenom jobbannonser för olika tjänster innan de går ut. Även under intervjun bör man fundera över vad man ställer för frågor. Man frågar ofta kvinnor och män olika saker, sa Maria Janson.
– Titta även på människors sätt att kommunicera om sig själva. En del är väldigt ödmjuka och vi måste se igenom det, sa Carolina Engström.
Hur ser det ut med jämställdheten i finansbranschen om fem år, enligt panelen?
– Jag vill säga 50/50 i handlarrum, men det tror jag tyvärr inte. Vi kommer att vara fler kvinnor, men inte 50/50. Vi måste fortsätta att jobba med frågan för det är då det händer, sa Maria Janson.
– Vi är självklart 50/50. Men vi som köpare av andra tjänster kan också sätta ner foten. Vi kan bestämma oss för att inte köpa tjänster av företag som inte jobbar med sin jämställdhet, sa Liza Jonson.
– Jag tror att kvinnor kommer att äga mer aktier. Men jag är mer optimistisk på 8-10 års sikt, sa Henrik Johansson.
– Hållbarhetsfrågan kommer att bli affärsfrågan alla måste jobba med. Den kan också locka fler kvinnor. Jag är positiv, sa Carolina Engström.